شناسهٔ خبر: 68431963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دستیابی پدافند هوایی جنوب کشور به تجهیزات مدرن

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور با اشاره به دستیابی این نیرو به امکانات و تجهیزات مدرن گفت: ساخت انواع سامانه شنود الکترونیکی و نسل جدید سامانه‌های موشکی و تقویت شبکه پدافند هوایی تا عمق خلیج فارس از آن جمله است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، امیر سرتیپ دوم رضا کلهری در جمع نمازگزاران جمعه بوشهر با تسلیت و گرامیداشت ایام دهه آخر صفر و با گرامیداشت روز پدافند هوایی ارتش و با اشاره به نقش مهم این نیرو در 8 سال دفاع مقدس اظهار داشت: پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول 8 سال دفاع مقدس حماسه‌های بی‌بدیل آفرید.

وی حضور موثر در عملیات‌های بیت‌المقدس، فتح‌المبین، طریق‌القدس، کربلای 5 و والفجر 8 را از جمله فعالیت‌های پدافند هوایی ارتش نام برد و گفت: این نیرو ضمن خنثی کردن تعداد 24 هزار و 863 مورد حمله هوایی دشمن بعثی به مناطق جنگی و عملیاتی، موفق به اسکورت 3 هزار و 145 فروند کشتی تجاری و نفتکش در 8 سال دفاع مقدس شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور با اشاره به انهدام و ساقط کردن بیش از 600 فروند هواپیماهای رژیم بعثی عراق در طول هشت سال دفاع مقدس گفت: در این راستا پدافند هوایی ارتش 67 فروند بالگرد رژیم بعثی عراق را ساقط و منهدم کرد.

امیر کلهری به دوران سازندگی پرداخت و بیان کرد: در دوران سازندگی تا سال 1387 فرمانده پدافند هوایی ارتش به‌عنوان یکی از فرماندهان عمده نیروی هوایی ارتش در راستای تقویت بنیه دفاعی، اقدامات شایسته از حیث دستیابی به خودکفایی در تعمیر ، نگهداری و بهینه‌سازی تجهیزات پدافندی به انجام رسانده است.

وی به نیروی پدافند هوایی در عرصه سازندگی و جهاد خودکفایی پرداخت و گفت: بازسازی تمام رادارهای قدیمی با تکنولوژی روز، طراحی و ساخت انواع رادارهای جدید با فناوری نوین بومی و تاکتیکی مانند آرش، کیهان ، مراقب، نذیر و دیگر راداری در پوشش وسیعی از باندهای فرکانس متنوع از جمله این طرح‌ها است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور از طراحی و ساخت انواع سامانه شنود الکترونیکی به‌صورت کاملاً بومی و بر اساس نیازهای عملیاتی قرارگاه خبر داد و بیان کرد: تقویت امکانات جنگ الکترونیک تمامی سامانه‌های راداری و موشکی، طراحی بومی سامانه‌های موشکی جدید بر اساس محورهای تهدیدات روز، ارتقای جایگاه علمی و رشته‌های دانشگاه پدافند هوایی با نام مبارک خاتم‌الانبیا (ص)، تولید انبوه نسل جدید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی و توپ‌های ضد هوایی هوشمند، طراحی و تولید سامانه موشکی شاهین و «یا زهرا 3» از دیگر دستاوردهای پدافند هوایی است.

امیر کلهری با اشاره به طراحی و ساخت سامانه موشکی پدافند هوایی قادر، تولید انواع شبیه سازهای سلاح موشکی و دیگر سامانه‌های راداری در جنگ الکترونیک گفت: تولید و استقرار رادار کشف ریز پرنده‌ها، افزایش سایت‌های موشکی و مواضع پدافندی به 3700 مورد در کل کشور از دیگر موفقیت‌ها است.

وی رونمایی از پهپاد رزمی ناصح  و تقویت شبکه پدافند هوایی تا عمق خلیج فارس‌ را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ساخت و بهره‌برداری از رادار قدیر با برد 1100 کیلومتر، تولید و بهره‌برداری از رادار برد بلند نذیر و رادار سه بعدی بینا، سامانه موشکی برد متوسط مرصاد از دیگر دستاوردهای پدافند هوایی ارتش است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب کشور توسعه و تقویت شبکه فرماندهی و کنترل بومی پدافند هوایی کشور پیامبر اعظم، تجهیز سامانه موشکی نیروی پدافند هوایی به سامانه موشک برد بلند صیاد 3 ، رونمایی از سامانه راداری و کمک ناوبری ناصر 40 و معین 40 ، رونمایی از باور 373 و تست آن در فاصله 305 کیلومتری هدف را از دیگر دستاوردهای این مجموعه برشمرد.

امیر کلهری با بیان اینکه غیورمردان و سلحشوران نیروی پدافند هوایی ارتش، علاوه بر سازندگی‌های یاد شده اقدامات انقلابی در عرصه نظامی و حفاظت امنیتی انجام داده‌اند گفت: زمینه‌سازی برای دستگیری عبدالمالک ریگی، فرونشاندن هواپیمای ایساف حامل تفنگداران آمریکایی، انهدام هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی (هرمس)، اخطار به هواپیماهای رادارگریز آمریکا و مدیریت صحنه نبرد در دستگیری تفنگداران و ملوانان انگلیسی در خلیج فارس و در نهایت رصد پهپاد متجاوز آمریکا و هماهنگی با سامانه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/190

نظر شما