شناسهٔ خبر: 68429166 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لزوم مشارکت عمومی و همکاری‌های بین‌المللی برای غلبه بر مشکلات اقلیمی

مژگان انصاری

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برنامه های کشورمان برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، مشارکت عمومی و همکاری‌های بین‌المللی می توان بر مشکلات اقلیمی غلبه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  علی اصغر قائمی در افتتاحیه مجمع دستورکار اقلیمی در شرایط کنونی بریکس با تقدیر از میزبانی دولت روسیه گفت: موضوع انتقال تجارب شهرها به یکدیگر یکی از عوامل مؤثر در شناخت چالش‌های مشترک و برطرف کردن آن‌ها با حداقل زمان و هزینه خواهد بود و یکی از دستاوردهای چنین نشست‌هایی برقراری ارتباط بین مدیران حوزۀ مدیریت شهری برای استفاده از تجربۀ یکدیگر است.

وی با اشاره به گزاره مورد بحث در این نشست که «انتقال انرژی زمانی مناسب و مؤثر است که راه‌حل تغییر اقلیم با دستیابی به سایر اهداف توسعۀ پایدار مرتبط باشد»، گفت: این جمله بر اهمیت همبستگی بین تلاش‌های مرتبط با تغییر اقلیم و اهداف توسعۀ پایدار تأکید می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مناسب بودن انتقال انرژی به این معناست که این تغییرات نباید منجر به نابرابری‌های جدید یا تشدید نابرابری‌های موجود شوند، تصریح کرد: فرآیند انتقال انرژی باید بگونه‌ای باشد که همگی از مزایای آن بهره‌مند شوند و هیچ گروه یا بخشی جامعه‌ای از این فرآیند آسیب نبیند.

قائمی گفت: اهداف توسعۀ پایدار توسط سازمان ملل متحد تعیین شده و به مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی می‌پردازد و باید تأکید کرد که هدف انتقال انرژی نباید صرفاً کاهش انتشار کربن باشد، بلکه باید به سایر مسائل توسعه‌ای نیز توجه کند. 

قایمی با تاکید بر ضرورت شناخت چالش‌ها و الزامات این موضوع گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، مشارکت عمومی و همکاری‌های بین‌المللی بر مشکلات غلبه کرد، ضمناً فرآیند اجرای انتقال انرژی باید تضمین کند که همۀ بخش‌های مختلف جامعه، به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، از مزایای انتقال انرژی بهره‌مند شوند و در عین حال سایر اهداف توسعۀ پایدار نیز مورد توجه قرار گیرد.

بنا براعلام پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، عضو شورای شهر تهران توجه به توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر را از دو منظر «ارتباط با اهداف توسعۀ اقتصادی» و «ارتباط با اهداف دسترسی به انرژی» برشمرد و گفت: توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی، بادی و آبی نه تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و تقویت اقتصاد محلی نیز منجر شود. همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی پاک می‌تواند باعث رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی شود. از سوی دیگر توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به دسترسی بیشتر به منابع انرژی پاک و قابل دسترس برای همۀ افراد جامعه، به‌ویژه در مناطق دورافتاده و کم‌درآمد کمک کند.

قائمی گفت: «ارتباط با اهداف کاهش نابرابری» و «ارتباط با اهداف بهبود سلامت» با توسعۀ حمل‌ونقل عمومی پایدار و ارزان‌قیمت می‌تواند به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کند.

انتهای پیام

نظر شما