شناسهٔ خبر: 68427374 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خبر بد برای دوستداران طالع‌بینی

بررسی درستی طالع‌بینی ماه تولد توسط دانشمندان

طبق گفته دانشمندان پیش‌بینی‌های مبتنی بر حرکت سیارات و ستاره‌ها، تنها حدس‌هایی تصادفی هستند.

صاحب‌خبر -

غزال زیاری: اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که با فال و طالع‌بینی به دنبال پیش‌بینی آینده‌تان هستید، از شنیدن نتایج مطالعات جدید دانشمندان ناامید خواهید شد.

درحالی‌که طرفداران طالع‌بینی مدعی هستند که حرکت ستاره‌ها و سیارات بر رفتار و زندگی انسان روی زمین تأثیرگذار هستند و حتی امکان پیش‌بینی آینده طبق این حرکات وجود دارد، اما دانشمندان نظر دیگری دارند. محققان بر این باورند که اگر ادعای طالع‌بین‌ها صحت داشته باشد، آنها باید بتوانند در هنگام تولد یا از روی نمودار تولد هر فرد و تنها با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به آن فرد، موقعیت ستارگان را پیش‌بینی کنند.

طراحی آزمایش برای بررسی این ادعا

در یک آزمایش علمی و با مشارکت ۱۵۲ طالع‌بین این موضوع موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که پاسخ‌های طالع‌بینان، به اندازه حدس‌های تصادفی دقیق بوده است.

این در حالی است که تقریباً یک‌سوم از بزرگ‌سالان آمریکایی به طالع بینی اعتقاد دارند، اما نتایج این مطالعه حاکی از آن است که هیچ مدرکی برای حمایت از ادعاهای قابل‌آزمایش این رشته وجود ندارد. بسیاری از ستاره‌شناسان مدرن ادعا می‌کنند که "نمودار تولد" یک فرد (ابزاری برای ثبت موقعیت اجسام آسمانی در زمان تولد فرد) برای پیش‌بینی عناصر شخصیت و زندگی او مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

در این‌بین، ریاضی‌دانی به نام اسپنسر گرینبرگ، وارد ماجراهای طالع‌بینی شده است. او در شبکه ایکس توضیح داد: «یکی از اساسی‌ترین ادعاهای طالع‌بینی این است که نمودار تولد هر فرد حاوی اطلاعاتی درباره زندگی و شخصیت اوست. اگر این‌طور باشد، طالع‌بینان باید بتوانند نمودار تولد یک فرد را با دقتی بالاتر از حدس تصادفی درست انتخاب کنند.»

او در این مسیر با شش طالع‌بین صحبت کرد تا بداند که به چه نوع اطلاعاتی درباره زندگی یک فرد نیاز دارند تا بتوانند نمودار تولد او را مشخص کنند. در ادامه، محققان با استفاده از اطلاعات موردنیاز، پرسشنامه‌ای با ۱۲ سؤال ایجاد کردند و پاسخ سؤالات مدنظر را گردآوری کردند.

در این آزمون که شما هم می‌توانید در آن شرکت کنید، به شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد یک فرد ناشناس داده می‌شود و از آن‌ها این سؤال پرسیده می‌شود که کدام‌یک از پنج نمودار احتمالی تولد، متعلق به آن شخص است.

آقای گرینبرگ دراین‌باره گفت: «سؤال ما این است که آیا می‌توانیم مطالعه‌ای طراحی کنیم تا ثابت شود که آیا طالع‌بینی مؤثر است یا خیر؛ در صورت مثبت بودن پاسخ، اوضاع به نفع طالع‌بینان خواهد شد.»

درعین‌حال آن‌ها برای ایجاد انگیزه بیشتر اعلام کردند که هرکسی که بتواند به ۱۱ تا از ۱۲ سؤال به‌درستی پاسخ دهد، هزار دلار جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.

بیش از نیمی از ۱۵۲ طالع‌بینانی که در این آزمون شرکت کردند، مطمئن بودند که دست‌کم شش پاسخ آن‌ها درست بوده است؛ اما واقعیت این بود که به‌طور میانگین، طالع‌بینان تنها به ۲.۴۹ سؤال از ۱۲ سؤال، پاسخ صحیح دادند. دقیقاً همان‌قدر که اگر تصادفی به آزمون پاسخ داده می‌شد!

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

اگر طالع‌بینی واقعی نباشد، شاید انتظار داشته باشید که توزیعی از نتایج را مشاهده کنید؛ بدین معنا که عده‌ای به تعداد بیشتری از سؤالات درست پاسخ داده باشند و عده‌ای کمتر. اما با مقایسه نتایج مورد انتظار از افرادی که به‌صورت تصادفی به سؤالات پاسخ داده بودند، با پاسخ‌های طالع‌بینان، متوجه می‌شوید که تمام پاسخ‌ها تقریباً مطابقت کاملی دارند.

آقای گرینبرگ می‌گوید: «این از شانس تصادفی قابل‌تشخیص نیست.»

آمار ضعیف طالع‌بینان در آزمون

جالب اینجا بود که حتی یک طالع‌بین هم نتوانست به بیش از پنج سؤال، پاسخ درست دهد و این در حالی بود که اکثر آن‌ها معتقد بودند که آمار خوبی ثبت خواهند کرد. این آمار در مورد طالع‌بینان کم‌تجربه‌تر و ماهرتر هم تفاوت چندانی نداشت.

در بخشی از این آزمایش، از طالع‌بینان خواسته شد تا میزان تجربه و تسلط خود را نمره‌دهی کرده و در یک بازه، از "من کمی تجربه دارم" تا "من یک متخصص در سطح جهانی هستم" عملکرد خودشان را ارزیابی کنند.

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

گرچه طالع‌بینان باتجربه‌تر پیش‌بینی می‌کردند که تعداد پاسخ‌های درست آن‌ها بیشتر خواهد بود، تفاوت آماری خاصی بین گروه‌ها وجود نداشت. حتی می‌توان گفت که به‌طور میانگین، طالع‌بینانی که خودشان را به‌عنوان کارشناسان در سطح جهانی رتبه‌بندی کرده بودند، نسبت به افراد کم‌تجربه‌تر، عملکرد بدتری هم داشتند.

اگر طالع‌بینی واقعاً به شیوه علمی جزئیات جهان را بررسی می‌کند، از طالع‌بینان انتظار می‌رود که پاسخ‌های ثابتی به سؤالات چنین آزمایش‌هایی بدهند. بااین‌وجود، ۱۵۲ طالع‌بینی که در این آزمون شرکت کردند، به‌ندرت پاسخ‌های مشابهی به سؤالات داشتند و حتی باتجربه‌ترین‌هایشان هم تنها در ۲۸ درصد موارد، پاسخ‌های مشابهی به سؤالات دادند.

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

این در حالی است که اگر همه شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی پاسخ سؤالات را حدس می‌زدند، انتظار می‌رفت ۲۰ درصد پاسخ‌های مشابهی داشته باشند. گرینبرگ دراین‌باره گفت: «واقعاً برایم تعجب‌آور بود. این نشان می‌دهد که طالع‌بینی شاید کمتر ازآنچه فکر می‌کنید استاندارد باشد.»

آیا طالع‌بینی ارزش مطالعات علمی دارد؟

شاید خیلی‌ها فکر کنند که طالع بینی، سرگرمی بی‌ضرری است و ارزش انجام چنین مطالعات فشرده‌ای را ندارد؛ اما گرینبرگ معتقد است این موضوع به‌اندازه هر موضوع دیگری ارزش مطالعه دارد.

او دراین‌باره در توئیتر نوشت: «اگر طالع بینی کارساز باشد، انقلابی در درک علمی ما از نحوه عملکرد جهان ایجاد خواهد کرد؛ چرا که فیزیک مدرن هیچ مکانیسمی برای توجیه طالع‌بینی ارائه نداده است. از سوی دیگر اگر طالع‌بینی کارساز نباشد هم به نظرم انجام این مطالعه اهمیت زیادی دارد؛ چراکه طالع‌بینی رواج بسیار زیادی دارد.»

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

در سال ۲۰۲۲، ارزش صنعت خدمات این‌چنینی (شامل طالع‌بینی و کارت‌های تاروت) در سطح جهان، حدود ۲.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

گرینبرگ در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «به معنای واقعی کلمه میلیون‌ها نفر از طالع‌بینی برای بهبود درک‌شان از زندگی، شخصیت و آینده خود بهره می‌برند که شاید اگر بدانند که طالع‌بینی جوابگو نیست، به سراغ منابع دیگری برای درک و بینش بروند.»

منبع: dailymail

۲۲۷۳۲۱

بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان بررسی صحت‌وسقم طالع‌بینی توسط دانشمندان

نظر شما