شناسهٔ خبر: 68426122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اوکراین مرگ خلبان جنگنده اف-۱۶ خود را تایید کرد

همایون برخور

نیروی هوایی ارتش اوکراین در بیانیه‌ای مرگ خلبان جنگنده اف-۱۶ این کشور و انهدام این جنگنده تازه دریافت شده را تایید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  پیشتر، نشریه آمریکایی «وال‌استریت‌ ژورنال» به نقل از یکی از مقامات این کشور گزارش کرد که اوکراین یک جت جنگنده اهدایی اف-۱۶ خود را از دست داده است. این نشریه آمریکایی مدعی شد که این جت ساقط نشده، بلکه درپی اشتباه خلبان، این جنگنده سقوط کرده است.

از طرفی، تاکنون وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر منهدم شدن یک فروند جنگنده اف-۱۶ اوکراینی خودداری کرده است.

اما، شامگاه امشب، خبرگزاری روسی «تاس» خبرداد که نیروی هوایی اوکراین در تلگرام نوشت: «الکسی مس خلبان نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین درگذشت.»

طبق بیانیه نیروی هوایی اوکراین، این خلبان در یک درگیری هوایی در ۲۶ اوت کشته شد.

شبکه خبری «سی ان ان» نیز گزارش داد که مس برای پرواز با اف-۱۶ آموزش دیده است. بر اساس این گزارش که به نقل از یک منبع در ارتش اوکراین نوشته شده، خلبان در اثر سقوط هواپیما کشته شده است. این منبع به سی ان ان گفت که علت سقوط هواپیما، اشتباه خلبان نبوده است.

پیشتر، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ۷ اوت گفت که جنگنده‌های اف-۱۶ به قرص جادویی تبدیل نمی‌شوند که بتواند بر روند جنگ تأثیر بگذارد و «به طور مداوم توسط نیروهای مسلح روسیه نابود خواهند شد.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده تحویل تسلیحات جدید، از جمله جت های اف-۱۶ به کی‌یف وضعیت را در جبهه تغییر نمی‌دهد، بلکه منجر به طولانی شدن درگیری خواهد شد.

او همچنین خاطرنشان کرده این جنگنده‌ها در صورت تحویل به ارتش اوکراین مانند سایر تجهیزات نظامی که توسط غرب تامین می‌شود، از بین خواهند رفت.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، خبر سقوط یکی از معدود جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین ضربه بزرگی به کی‌یف محسوب می‌شود چراکه این کشور ماه‌ها برای دریافت این جنگنده‌ها تلاش کرده بود.

کی‌یف امیدوار است که این هواپیماهای پیشرفته غربی به نیروهایش در میدان نبرد برتری بدهند.

یک مقام آمریکایی دیگر اعلام کرده که در مجموع ۶ جنگنده اف-۱۶ تاکنون وارد اوکراین شده‌اند.

خبر سقوط این جنگنده درحالی است که اخیرا، «روبن برکِلمنز» وزیر دفاع هلند گفت که کی‌یف می‌تواند از جت‌های اف-۱۶ منتقل شده توسط هلند، از جمله بر فراز خاک روسیه به شرط رعایت قوانین جنگ استفاده کند.

پیش از این، «اونو آیکلشیم» فرمانده کل ارتش هلند گفته بود که طرف هلندی محدودیتی برای استفاده و برد جنگنده‌های اف-۱۶ که به اوکراین در جریان جنگ با روسیه منتقل شده‌اند، اعمال نمی‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، هلند یکی از نقش‌های اصلی را در ائتلاف تامین جت‌های اف-۱۶ و خلبانان به اوکراین ایفا می‌کند. به‌عنوان بخشی از این ابتکار، طرف هلندی قصد دارد ۲۴ هواپیما را به کی‌یف منتقل کند و ۱۸ فروند دیگر را برای نیازهای مرکز آموزشی اروپایی در رومانی فراهم کند.

پیشتر نشریه تایمز به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرده بود که اوکراین پیش از این ۶ فروند جنگنده اف-۱۶ از هلند دریافت کرده است.

انتهای پیام 

نظر شما