شناسهٔ خبر: 68426077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آژانس اتمی:

ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش محرمانه خود مدعی شده ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در این گزارش تصریح شده تا تاریخ ۱۷ اوت ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار داشته است.

طبق گفته آژانس ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خودش را به میزان ۲۲.۶ کیلوگرم نسبت به گزارش قبلی این سازمان در ماه می افزایش داده است.

در این گزارش که برخی از رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس می‌گویند به رویت آنها رسیده ادعا شده که پیشرفتی در تحقیقات پادمانی از ایران حاصل نشده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با وجود این، به نقل از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی نوشته او ابراز امیدواری کرده که «دیدارم با رئیس‌جمهور پزشکیان با سفری زودهنگام به ایران و برقراری گفت‌وگوهای سازنده و پویا جهت رسیدن سریع به نتایج ملموس همراه شود.»

در بخشی از گزارش آژانس ادعا شده است: «ایران اظهار داشته که تمامی مواد، فعالیت‌ها و اماکن هسته‌ای که ذیل توافقنامه پادمانی لازم هستند را  اعلام کرده است. این مسئله با یافته‌های آژانس در یافتن ذرات اورانیوم با منشا انسانی در اماکن اعلام‌نشده در ایران ناهمسو است.»

رافائل گروسی علاوه بر این ادعا کرده که هیچ پیشرفتی در موضوع لغو انتصاب بازرس‌های آژانس به وقوع نپیوسته است. وی تصریح کرده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نامه‌ای به تاریخ ۶ ژوئیه به مدیر کل آژانس اطلاع داده که موضع ایران در قبال آن بازرس‌ها تغییر نکرده است.

نظر شما