شناسهٔ خبر: 68425414 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل اسبق پرسپولیس:

محدودسازی باشگاه‌ها با سقف بودجه، زمینه فساد را فراهم می‌کند

مدیرعامل اسبق پرسپولیس گفت: باشگاه‌ها تنها در مقابل درآمد و هزینه‌های قانونی که صرف می‌کنند باید پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند، نباید دست باشگاه‌ها را بست، زمانی که باشگاه محدود شود جز افزایش فساد و آسیب اتفاقی رخ نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مباحث مربوط به سقف بودجه و مشکلاتی که در پی آن برای تیم‌ها ایجاد شده است، اظهار کرد: با وجود «سقف بودجه» به شدت مخالف هستم؛ ظرفیت را باشگاه تعریف می‌کند و فدراسیون فوتبال نمی‌تواند این سیستم را مشخص کند، سیستم و پروتکل فدراسیون عام است، فدراسیون نباید سقفی مشخص کند؛ زمانی که سقف بودجه وجود داشته باشد باشگاه‌ها تمایل دارند با سیستم‌های پرداختی دیگری مشکل خود را رفع کنند و از طرفی دست باشگاه‌ها برای رقابت‌های سنگین و حضور در آسیا بسته می‌شود.

وی افزود: منابع درآمد و هزینه باشگاه‌ها باید کنترل شود تا متوجه شویم هر باشگاه از کجا و به چه میزان درآمد دارد؛ آیا پول سالم در فوتبال است یا از طریق پول‌شویی منابع تأمین شده است؟ فدراسیون فوتبال باید براساس ماده اول اختیارات رئیس فدراسیون اقدامات لازم را انجام دهد.

این مدیر ورزشی تصریح کرد: در خصوص سقف بودجه سوالات و ابهامات زیادی مطرح است؛ برای اینکه فوتبال سالم داشته باشیم باید محدودیت‌ها را کاهش دهیم، در قدم اول باید از باشگاه‌ها میزان توانایی در هزینه کردن را جویا شد، پیش از شروع لیگ از باشگاه‌ها میزان توانایی را پرسید و بر اساس آن برای مالیات، حق آموزش، صندوق پیشکسوتان و… را برنامه‌ریزی کرد؛ درصورتی که باشگاهی طبق قانون و بر اساس درآمد و بودجه هزینه کند نباید به میزان هزینه‌ای که انجام می‌دهد، ایرادی گرفت؛ باشگاه‌ها تنها در مقابل درآمد و هزینه‌های قانونی که صرف می‌کنند باید پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند و نباید دست باشگاه‌ها را بست، زمانی که باشگاه محدود شود جز افزایش فساد و آسیب اتفاقی رخ نمی‌دهد.

عابدینی با اشاره به اینکه بخش‌های درآمدی ما در فوتبال فلج است، بیان کرد: تبلیغات ما محدود به بعضی از باشگاه‌ها است؛ یک باشگاه شهرستانی سیستم تبلیغاتی قوی و ویترین خوبی ندارد که آژانس‌های تبلیغاتی با آن قرار داد منعقد کنند، پس نباید شرایطی یکسان با باشگاهی که در میان آژانس‌ها و پیشنهادات تبلیغاتی گلچین می‌کند داشته باشد؛ صدا و سیما باید حقوق مساوی برای تیم‌ها قائل باشد و تی وی رایت و حقوق تلویزیونی را به تیم‌ها پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه بلیت فروشی دومین منبع درآمد است، ادامه داد: باشگاه‌ها باید ورزشگاه خودشان را داشته باشند و بتوانند بلیت فصلی بازی‌ها را بفروشند تا در ابتدای فصل با کسب درآمد قابل توجهی از بلیت فروشی بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهند؛ بلیت فصلی می‌تواند یک منبع درآمد مطلوب برای همه باشگاه‌ها باشد، در لیگ ما باشگاهی حق فروش بلیت به‌صورت اختصاصی را ندارد و حتی شرایط فروش این نوع فروش وجود ندارد؛ فروش البسه، کفش، کیف و کلاه راه دیگری برای درآمدزایی است، کدام باشگاه تولیدی اختصاصی دارد یا اصلاً توانایی انعقاد قرارداد اختصاصی با یک تولیدی را دارد؟ هر باشگاه ده‌ها نوع گزینه را باید پوشش دهد و به هیچ عنوان نمی‌توانند از سبک‌های نوین درآمدی استفاده کنند.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: در شرایط کنونی اتحادیه‌ها معنا پیدا می‌کنند؛ اتحادیه همه باشگاه‌ها را به یک چشم می‌بینند، برای حق همه باشگاه‌ها می‌جنگند و سازمان‌ها قرارداد امضا می‌کنند. سازمان لیگ باید در قلب اتحادیه قرار گیرد. مهدی تاج با همه تلاشی که انجام می‌دهد وقت ندارد نواقص را رفع کند و سیاست‌گذاری صحیحی داشته باشد. فوتبالی که دچار سرطان است با مسکن خوب نمی‌شود.

نظر شما