شناسهٔ خبر: 68422857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور نمایندگان ۲۳ کشور در نشست دیپلمات‌های جوان بریکس پلاس

مسکو- ایرنا- مجمع دیپلمات‌های جوان بریکس پلاس با حضور نمایندگان ۲۳ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در شهر اوفا مرکز باشقیرستان روسیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ارتباط ویدئوکنفرانس در آیین آغاز به کار این نشست، مجمع دیپلمات‌های جوان بریکس را نشستی مؤثر در تقویت روابط بین وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای عضو این گروه برشمرد.
وی یادآور شد که این مجمع، نخستین بار به ابتکار شورای دیپلمات های جوان وزارت خارجه روسیه در سال ۲۰۱۵ همزمان با ریاست دوره‌ای روسیه بر گروه بریکس، در اوفا برگزار شد.

حضور نمایندگان ۲۳ کشور در نشست دیپلمات‌های جوان بریکس پلاس

در روز نخست این اجلاس، حدود ۱۰۰ دیپلمات جوان شرکت‌کننده در مورد زمینه‌های کلیدی تعامل بین کشورهای بریکس و شرکای آنها بحث کردند. در این میان، یکی از جلسات بر همکاری فرهنگی و بشردوستانه در منطقه بریکس متمرکز بود. در این نشست، آنا لیسینا سردبیر پرتال تلویزیون بریکس، نحوه کار این شبکه رسانه ای بین المللی و همکاری با شرکای خود به اشتراک گذاشت.

دیپلمات های جوان در نشست خود در اوفا همچنین درباره نقش بریکس در اقتصاد جهانی و نظام مالی بحث و تبادل نظر کردند. از آن جمله، ارنستو بوردریر معاون اداره کل اروپا در وزارت امور خارجه ونزوئلا بر لزوم استفاده از ارزهای ملی این انجمن در معاملات بین المللی تاکید کرد.
این دیپلمات گفت: ما به طور کامل از ابتکار توسعه ارز پُل بریکس، یا حتی توسعه ارز مبادله ای بین کشورهای عضو این گروه، از جمله برای استفاده از آن در تجارت با کشورهای بریکس پلاس حمایت می کنیم.

در نخستین روز این مجمع، دیپلمات‌های جوان با رادی خبیروف رئیس جمهوری باشقیرستان روسیه نیز دیدار کردند. وی در این دیدار گفت: این منطقه به طور فعال در حال توسعه روابط با شرکای خارجی است. خبیروف افزود: تعامل با کشورهای بریکس یکی از اولویت‌های فعالیت‌های اقتصادی خارجی است و در نیمه اول سال، حجم مبادلات تجاری باشقیرستان با کشورهای عضو این گروه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این رویداد توسط شورای دیپلمات های جوان وزارت امور خارجه روسیه و با حمایت دولت جمهوری باشقیرستان و بنیاد روسکانگرس برگزار شد.

سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نهاده شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند در نشست ویژه جداگانه، توافق بر سر توسعه همکاری‌های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" (برزیل، روسیه، هند و چین) در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است

نظر شما