شناسهٔ خبر: 68420389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کرامت استاد و دانشجو باید به رسمیت شناخته شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر می خواهیم مسائل کشور حل شود باید مرجعیت علم را قبول داشته باشیم و از تفکر غیر علمی و شبه علم فاصله بگیریم.

صاحب‌خبر -

حسین سیمایی روز پنج شنبه - ۸ شهریورماه- در آئین معارفه خود به عنوان وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: شخص رئیس جمهور فارغ از دو قطبی‌های مرسوم هستند و در سه ساحت باور، گفتار و رفتار نشان دادند که این قالب های تصنعی را شکسته اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عیب و اشکال دو قطبی‌سازی این است که این نکته را القا می‌کنند که راه دیگری وجود ندارد یعنی یا اصلاح طلب یا اصولگرا، یا دین دار یا دین ستیز، درحالی که دکتر پزشکیان راه سومی را گشودند.

سیمایی صراف ادامه داد: البته نه به این معنا که ما وفاق را مساوی با عدم اختلاف نظر می دانیم، زیرا به طور طبیعی اختلاف نظر امری عادی است.

وی با تاکید بر اینکه، آنچه که مانع پیشرفت کشور است، نزاع است افزود: در قرآن کریم نیامده است که اختلاف نداشته باشید بلکه فرموده نزاع نداشته باشید، و گرنه اختلاف نظر حتما وجود دارد و انسان‌ها در یک قالب نمی گنجنند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه، اختلاف نظر مقدمه گفت‌وگو، رشد و کمال است، افزود: بر همین اساس نیز دکتر پزشکیان نیز اعلام کرده اند که دولت چهاردهم، دولت نزاع و دعوا نیست.

وی همچنین گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر پاگرفتن کرسی‌های آزاداندیشی تاکید می‌کنند که متاسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده، به نظرم ایشان به دنبال آموزه‌های دینی و علمی هستند.

سیمایی صراف با بیان اینکه، هم اکنون نوبت ماست که وفاق ملی را در دانشگاه دنبال و محقق کنیم، از همه اهالی علم و دانش خواست که به شعار دولت اعتماد کنند زیرا این نه شعار بلکه اعتقاد رئیس جمهور است.

وزیر علوم اظهار داشت: مشکلات و چالش های کشور مشخص است و ما در حوزه شناخت چالش اختلاف نداریم بلکه در بحث راه حل در جامعه توافق نیست؛ به این معنی که هنوز عده ای به روش علمی اعتقاد ندارند و از راه شبه علم یا خارج از تفکر علمی به دنبال حل مشکلات هستند.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه، هم اکنون توسط رئیس جمهور به همه اعضای دولت این ماموریت داده شده که به‌دنبال اجرایی کردن وفاق باشند، افزود:ما متعهد می شویم که ان شا الله با کمک استادان، دانشجویان و همه اهالی علم و دانش شعار وفاق ملی را در حوزه کاری خودمان دنبال کنیم.

وی در توضیح بیشتری افزود: اکنون نوبت دانشگاه است که ارتقاء پیدا کند و علاوه بر آموزش و پژوهش و فناوری، مسئولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشد و مسئله محور و نیاز محور باشد.

وزیر علوم گفت: برای تحقق آرزوها و اهداف علاوه بر تجهیز دانشگاه و آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه، در وهله نخست باید کرامت انسان ها از جمله استاد و دانشجو به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: اگر این کرامت را بپذیریم با وجود همه کمبودها و حتی شرایط سخت موجود، نشاط، شور و انسجام بازخواهد گشت و پیوند جامعه، دانشگاه و نظام به فضل خداوند متعال وثیق تر خواهد شد.

عضو هیئت دولت چهاردهم گفت: یکی از مسائل اساسی که در جلسات دولت مطرح شده، موضوع معیشت همه شهروندان به‌ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی است

سیمایی صراف تاکید کرد: توجه به معیشت اساتید و کارکنان برای ادامه پرشتاب سرعت جریان علمی یک ضرورت است و وزارت علوم در این راستا فعالیت خواهد کرد.

وزیر علوم از وزرای ادوار گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید، دانشجویان و کارکنان که همگی در راه توسعه علم و فناوری تلاش می کنند قدردانی کرد .

نظر شما