شناسهٔ خبر: 68418976 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کارشناسان فوتبال مطرح کردند

به‌دنبال خانه اجاره‌ای برای ۹۰ دقیقه فوتبال

کارشناسان فوتبال معتقدند نبود ورزشگاه‌های مناسب و برگزاری بازی‌های خانگی بیرون از خانه ضربه سنگینی به جان و جسم لیگ و تیم‌ها وارد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته سوم لیگ برتر فوتبال در روزهای پنج شنبه و جمعه با برگزاری هشت دیدار پیگیری می‌شود. دو هفته ابتدایی لیگ از نظر بار فنی و تاکتیک تیمی هفت‌های قابل توجهی نبود بلکه حواشی غیر فوتبال و وجود نداشتن ورزشگاهای مجهز بیشتر در ویترین لیگ خودنمایی می‌کرد. در حالی که تیم‌های لیگ‌برتری به شکل معمول باید یک ورزشگاه خانگی داشته باشند و در آن میزبانی کنند حتی تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دارند نیز با مشکل چمن و نبود ورزشگاه مواجه‌اند و همه تیم‌ها خانه به دوش به دنبال مستطیل سبزی هستند تا برای ۹۰ دقیقه کوله بار را زمین گذاشته و برای کسب امتیاز تلاش کنند در نبود ورزشگاه و چمن مناسب به دنبال کنترل گیت ورودی و دوربین هستند.

مجتبی فریدونی، کارشناس فوتبال و مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن درباره نبود ورزشگاه‌های مناسب و مشکلاتی که در پی دارد پس از گذشت سه هفته از لیگ بیست‌وچهارمین به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکلات تیم‌ها و آماده نبودن استادیوم‌ها از سال‌ها پیش وجود داشته و همچنان حل نشده است. در مرداد سال ۹۸ گفتند تا زمانی که دیتای درست، گیت‌های ورودی قابل کنترل سازمان دهی بلیط فروشی و هواداران وجود نداشته باشد لیگ آغاز نمی‌شود و حتی لیگ دو هفته با تأخیر شروع شد. پس از گذشت پنج سال نه تنها همان اتفاقات مجدد تکرار شده بلکه حتی استادیوم مجهزی وجود ندارد. در ماه‌های گذشته فدراسیون فوتبال اعلام کرد که لیگ امسال تا مساعد شدن شرایط و وجود دوربین، گیت و… شروع نمی‌شود. لیگ در حالی شروع شده که زمین و استادیوم قابل استفاده برای همه وجود ندارد.

به‌دنبال خانه اجاره‌ای برای ۹۰ دقیقه فوتبال

دریافت مجوز حرفه‌ای منوط به داشتن دو ورزشگاه است

وی می‌افزاید: چگونه باشگاه‌ها مجوز حرفه‌ای گرفته‌اند زمانی که استادیومی ندارد یا استادیومشان غیر قابل استفاده است؟ در مجوز حرفه‌ای، باشگاه‌ها ملزم به اعلام ورزشگاه دوم هستند تا در صورتی که استادیوم اول با مشکل مواجه شد استادیوم دوم مورد استفاده قرار گیرد. استقلال، پرسپولیس و سپاهان همه در خارج خانه بازی می‌کنند. میزبانی در خارج از خانه در کنار هزینه‌های مادی از جمله رفت و آمد، هتل، پرواز و… که و هزینه‌های معنوی همچون از دست دادن هواداران و تماشاگران را در پی دارد. زمانی که تیم‌ها خارج از شهر خود بازی می‌کند هوادار توانایی سفر و حضور را ندارد و به مرور زمان ارتباطات کم و گسسته می‌شود. فوتبال با وجود هواداران زیبا است.

ذوب آهن حرفه‌ای نیست پس خانه‌اش واگذار می‌شود

فریدونی می‌گوید: باشگاه سپاهان بالاترین امتیاز حرفه‌ای‌سازی را گرفته اما در حال حاضر ورزشگاه و زمین اصلی ندارد و خبری از ورزشگاه دوم نیست. آماده نشدن ورزشگاه یک کلاف سر در گم است. هرچه گفته می‌شود شوآف و شعار است و عملیاتی نمی‌شود. همه مشکلات و قوانین در طول فصل اجرایی نمی‌شود و کم‌کم تا پیش از شروع لیگ بعد به دست فراموشی سپرده می‌شود.

لیگ آشفته تیم ملی را تضعیف می‌کند

وی بیان می‌کند: این آشفتگی و ضعف در لیگ تأثیر مستقیم روی تیم ملی می‌گذارد. تیم ملی و بازیکنان بزرگ از دل لیگ بیرون می‌آیند. زمانی که لیگ تضعیف شود تیم ملی نیز ضعیف می‌شود. نبود زمین مناسب مصدومیت‌ها را افزایش می‌دهد و بازیکنان نمی‌توانند خودشان را به خوبی نشان دهند. تاکتیک‌های تیمی در زمین اجرا نمی‌شود و بازیکنان با خستگی زیاد بازی می‌کنند و کیفیت لیگ افت می‌کند.

به‌دنبال خانه اجاره‌ای برای ۹۰ دقیقه فوتبال

تیم‌ها نیاز به زمان دارند تا خودشان را نشان دهند

فرشید طالبی، کارشناس فوتبال درباره هفته سوم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با مرور بازی‌های دو هفته گذشته متوجه می‌شویم که چند تیم شرایط بهتر و مطلوب‌تری نسبت به دیگر تیم‌ها دارند. تیم‌های بالای جدولی همیشه خوب بسته می‌شوند و برای کسب جایگاه مناسب لیگ را شروع می‌کنند. دیگر تیم‌ها نیز تلاش می‌کنند تا عملکرد قابل قبولی داشته باشند. تا هفته‌های چهارم و پنجم نمی‌شود در مورد عملکرد واقعی تیم‌ها نظری داد. همه تیم‌ها خروجی و ورودی زیادی در بازیکن داشته‌اند. تیم‌ها نیاز به زمان دارند تا خودشان را نشان دهند.

خیبر می‌تواند پدیده لیگ باشد

وی می‌افزاید: هفته دوم لیگ از طراوت و پویایی خوبی برخوردار بود به نظرم قطعاً لیگ جذابی را در ادامه خواهیم داشت. همیشه تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور در کورس قهرمانی هستند و در این دو هفته بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتند. تیم‌های دیگر همچون ملوان، فولاد و حتی خیبری که اولین تجربه لیگ برتری را دارد خوب کار کرده‌اند. خیبر می‌تواند پدیده لیگ باشد و در بازی با سپاهان به خوبی عمل کرد. فولاد قطعاً یک تیم تاکتیکی است. با حضور مربیان جدید و با دانش در لیگ تیم‌های قوی و تاکتیکی خواهیم داشت. باید دید در ادامه لیگ شرایط به چه شکل رقم می‌خورد.

حواشی بلای جان رشد فوتبال است

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: امیدوارم در ادامه صحبت‌ها و مصاحبه‌های بازیکنان و تیم‌ها بر اساس تاکتیک‌ها و دانش فوتبال باشد. سال گذشته تیم‌ها ضربات شدیدی از حواشی که به فوتبال وارد شده بود خوردند. سال گذشته به علت وجود حواشی زیاد از نظر فنی در شرایط و سطح خوبی نبود. امسال تیم‌ها خوب بسته شده‌اند و بازیکنان خارجی خوبی وارد لیگ شده‌اند به شرطی که لیگ به حاشیه نرود در ادامه شاهد رشد تاکتیکی و بالا رفتن سطح لیگ خواهیم بود. زمانی که مهره‌های خارجی به تیم‌ها اضافه می‌شود، بازیکنان داخلی می‌توانند با بازی کردن در کنارشان خود را ارتقا دهند.

به‌دنبال خانه اجاره‌ای برای ۹۰ دقیقه فوتبال

بازیکن با سطح بالا نیاز به امکانات و ارائه خدمات دارد

طالبی می‌گوید: بازیکن با سطح بالا نیاز به امکانات خوب، زمین تمرین و مسابقه، شرایط حرفه‌ای دارد. برای حفظ بازیکنان باید خدمات ارائه شود. در حال حاضر تیم‌ها با حداقل امکانات و خدمات در لیگ حضور دارند. سفرهای مختلف در طول لیگ است به علت مشکلاتی که وجود دارد به بازیکنان آسیب می‌زند و تبدیل به یکی از مشکلات ما شده است. تیم‌ها حتی برای بازی‌های خانگی نیز مجبورند سفر بروند زیرا ورزشگاه مناسب در شهر خود ندارند. نبود زمین چمن و آماده نبودن استادیوم‌ها برای تیم‌های لیگ‌برتری قابل چشم پوشی نیست و روی سطح لیگ تأثیر می‌گذارد. زمانی که بازیکن مدام در سفر باشد آمادگی لازم را ندارد.

وی تصریح می‌کند: زمانی که بازیکنان بزرگ چه خارجی و چه داخلی در لیگ هستند، سازمان لیگ و تیم‌ها باید به خوبی عمل کنند. سپاهان و تراکتور در این دو هفته نشان داده‌اند که تقابل تنگاتنگی باهم خواهند داشت. دیگر تیم‌ها مثل استقلال و پرسپولیس یا فولاد در سطح خوبی هستند باید با شرایط و حواشی کنار بیایند و فقط روی فوتبال تمرکز کنند تا در کورس و بالای جدول بمانند. شروع لیگ تا به اینجای کار بیشتر به درگیری و حواشی گذشته و جز دو بازی جذابیتی که باید را نداشته است. برگزاری بازی‌ها در روزهای تعطیل و ساعت درست اتفاق خوبی که در لیگ امسال رخ داده است و باعث شده هواداران راحت‌تر بتوانند لیگ را دنبال کنند.

به گزارش ایمنا، در حالی لیگ برتر فوتبال به ایستگاه سوم رسیده و تیم‌ها به ثبات نسبی رسیده‌اند که هنوز هم وضعیت ورزشگاه‌های میزبان برخی تیم‌ها و حضور VAR در فوتبال ایران آشفته است‌. با این حال باید منتظر بمانیم تا طی امروز و فردا پرونده هفته سوم لیگ‌برتر نیز بسته شود.

نظر شما