شناسهٔ خبر: 68417954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تولید الیاف در ایستگاه فضایی

دانشمندان در ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت الیاف سلولز را از باکتری‌ها تولید کردند؛ این پیشرفت می‌تواند به توسعه مواد پیشرفته در ساخت و ساز، پوشاک و تأمین انرژی کمک کند، نتایج همچنین به بهبود فرآیندهای صنعتی و فناوری‌های فضایی در آینده نزدیک امیدوار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروهی از دانشمندان در ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق به تولید سلولز از باکتری‌ها در شرایط معلق ایستگاه‌های فضایی شدند. این دستاورد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به توسعه مواد پیشرفته در حوزه‌های ساخت و ساز، تولید پوشاک و تأمین انرژی کمک کند.

باکتری استفاده‌شده در این آزمایش K. hansenii نام دارد که به دلیل توانایی بالا در تولید سلولز، برای انجام این پروژه انتخاب شده است، این پژوهشگران با استفاده از دستگاهی به نام Kirara که به‌طور معمول برای کریستال‌سازی پروتئین‌ها به کار می‌رود، توانستند باکتری‌ها را در دمای پایین پرورش داده و به تولید سلولز بپردازند.

محققان معتقدند که این موفقیت می‌تواند راه را برای تولید سلولز در مقیاس بزرگ در فضا باز کند که در مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت نقش حیاتی خواهد داشت. علاوه بر این، دانشمندان در این پروژه به بررسی رفتار امولسیون‌ها، یعنی مخلوط‌هایی از دو مایع غیرقابل اختلاط مانند روغن و آب، در شرایط ریزگرانش پرداختند.

نتایج این مطالعه نشان داد که قطرات روغن در شرایط بی‌وزنی به مرور بزرگ‌تر می‌شوند، اما حرکت آن‌ها کمتر می‌شود، این یافته‌ها می‌تواند به بهبود فرآیندهای صنعتی روی زمین و همچنین توسعه فناوری‌های جدید برای اکتشافات فضایی منجر شود. پژوهشگران این پروژه امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بتواند به بهبود محصولاتی مانند روغن‌ها، رنگ‌ها و مواد شوینده کمک کرده و به تولید محصولات ایمن‌تر و کارآمدتر در صنایع مختلف بیانجامد.

نظر شما