شناسهٔ خبر: 68417590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین به دهیاران مختلف

قزوین - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین گفت: برخی دهیاران و شوراها مراتع چراگاهی را با این توجیه که هزینه آن صرف روستا می شود به افراد غیر اجاره می دهند که این کار تخلف و غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ کیومرث سلیمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: هر منطقه و روستا ظرفیت چرایی مختص به خود را دارد که نسبت به شرایط پوشش گیاهی و وضعیت منطقه صادر شده و مختص استفاده اهالی همان روستا است.

وی اضافه کرد: برخی از دهیاران و شوراها با این توجیه که روستاها خالی از جمعیت است و از چراه گاه های آن استفاده نمی شود، با اجاره مراتع درآمد آن را صرف روستا می کنند که این امر خلاف قانون بوده و با آن‌ها برخورد قضایی می شود.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه قزوین یکی از استان های کوهستانی بوده و دارای مناطق ییلاقی است، ادامه داد: در طول سال دام های زیادی وارد استان می شوند که این امر مشکلات بسیاری را در حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی به وجود آورده است.

این مسوول عامل اصلی سیلاب در فصل پاییز را چرای بی رویه دام دانست و اضافه کرد: چرای بی رویه دام ها در مراتع سبب از بین رفتن پوشش گیاهی، گون ها و فرسایش خاک می شود در نتیجه مانع جذب آب های سطحی توسط خاک شده و با بارش باران سیل های ویرانگری را به وجود می آورد.

سرهنگ سلیمانی خاطرنشان کرد: در صورت رویت چرای غیر مجاز در مراتع برابر با قانون و با هماهنگی دستور قضایی نسبت به اخراج دام از اراضی اقدام می شود و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت می گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی قزوین با بیان اینکه ۹۰ درصد آتش سوزی در سطح منابع طبیعی و مراتع استان قزوین غیر عمد است، یادآور شد: اکثر آتش سوزی های که ما شاهد آن هستیم به دلیل سهل انگاری اتفاق می‌افتد و عمدی نیست و باید در این مورد فرهنگ سازی کرد.

سرهنگ سلیمانی اضافه کرد: ۶۰ درصد از مساحت استان را منابع طبیعی و اراضی ملی تشکیل می دهد که به عبارتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت استان، بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی است.

نظر شما