شناسهٔ خبر: 68416854 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پروژه‌های سلامت هفته دولت در فارس افتتاح شد

زهرا عسگری

همزمان با هفته دولت، چند پروژه حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۸ شهریورماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

یکی از این پروژه‌ها، پروژه بهسازی ۵ اتاق عمل در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز بود که امام جمعه شیراز آن را افتتاح کرد. به بهره برداری رسید.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در این آیین، بهره‌برداری از این خدمت را گامی موثر در ارتقای خدمت‌رسانی به مردم عنوان کرد.

سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز گفت: این پروژه با همکاری خیرین عرصه سلامت و با هدف بهبود فضای فیزیکی و امکانات بیمارستان حضرت زینب(س)، ظرف مدت ۴ ماه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین رئیس مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب(س) در حاشیه این آیین گفت: علمیات اجرایی بهسازی و نوسازی بخش اتاق عمل این بیمارستان که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مراکز درمانی در جنوب شهر شیراز محسوب می شود، از اوخر نیمه اسفند سال ۱۴۰۳ با پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

فاطمه سادات نجیب با بیان اینکه اتاق عمل این بیمارستان یکی از مهم‌ترین مراکز ارائه خدمات زنان و زایمان در شیراز محسوب می‌شود، ادامه داد: بیماران حاد جراحی زنان و همچنین مادران باردار با ضریب خطر بالا از سراسر استان برای درمان به این بخش ارجاع داده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این پروژه در قالب ۵ اتاق منطبق بر استانداردهای فضای فیزیکی جدید طراحی شده و بر اساس آخرین استانداردها و روزآمدترین تجهیزات در مرحله پایانی برای افتتاح قرار گرفته است.

همچنین امروز فاز نخست مرکز خدمات جامع سلامت شهری حسین‌بن علی(ع) به نمایندگی از دیگر پروژه‌های بهداشتی پیش بینی شده برای هفته دولت امسال، به بهره‌برداری رسید.

این مرکز خدمات جامع سلامت شهری که فاز نخست آن امروز، همزمان با ۲۹ پروژه‌های بهداشتی در استان فارس، به چرخه خدمات سلامت محور در استان افزوده شد، بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت شهر شیراز را تحت پوشش دارد.

با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت، بسته‌های خدمتی در حوزه سلامت مادران، در این مرکز ارائه می‌شود. همچنین ارائه خدمات پزشکی درمانی (درمان بیماران سرپایی)، سلامت دهان و دندان، خدمات مامایی، برنامه مبارزه و کنترل بیماری‌های واگیر، پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های مزمن و غیرواگیر، خدمات بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، مکمل دارویی، مشاوره ژنتیک و تکامل کودکان، مشاوره ازدواج، واکسیناسیون، مشاوره شیردهی، آزمایشگاهی، مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی، مشاوره سلامت روان و اعتیاد، سلامت شغلی، تزریقات و پانسمان برای این مرکز پیش بینی شده است.

پروژه این مرکز خدمات جامع سلامت در سه طبقه، با متراژ کلی ۱۷۷۰مترمربع پیش بینی شده که فاز نخست آن امروز، با زیربنای ۷۳۰ مترمربع، به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش ایسنا، در ادامه آئین بهره‌برداری از پروژه‌های سلامت‌محور استان فارس به مناسبت هفته دولت،  آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده‌های زیستی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز افتتاح شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در حاشیه برگزاری این آئین گفت: برای نخستین بار در کشور، آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده‌های زیستی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بهره‌برداری می‌رسد.

مهرداد شریفی افزود: هوش مصنوعی می تواند در تشخیص و دسته‌بندی بیماری، تعیین درمان منحصر به فرد، مدیریت داده‌های پزشکی، تحلیل داده‌های پزشکی، تهیه بیوبانک و آموزش، کارکردهای مفید و موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد بهره گیری از هوش مصنوعی در پزشکی، در صورتی که هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای پیشبرد این فناوری در علوم پزشکی صورت پذیرد، کشورمان در سال‌های آتی، جایگاه بسیار مناسبی در این فناوری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را از آن خود می‌سازد.

به کمک این آزمایشگاه، تمامی داده های دانشگاه از قبیل داده‌های دیجیتالی، سیگنال‌های حیاتی، تصاویر پزشکی و انواع داده های بالینی و مرتبط با نظام سلامت در حوزه معاونت‌های مختلف، رجیستری و از سوی اساتید هیات علمی و متخصصان شناسنامه‌دار می‌شوند؛ همچنین در ادامه، داده‌های ثبت شده وارد مرحله آنالیز شده که در زمینه‌هایی مانند کمک به روند تشخیص و درمان بیماری‌ها، تاثیرگذار خواهد بود. 

عملیات ساخت و تجهیز آزمایشگاه بالینی هوش مصنوعی و بانک داده‌های زیستی با زیربنای ۱۲۰ متر مربع و با اعتباری بیش از ۱۷ میلیارد تومان شامل ۴ میلیارد تومان برای آماده سازی و ۱۳ میلیارد تومان برای خرید سرور به پایان رسیده است.

به گزارش ایسنا، امروز و در هفتمین روز از هفته دولت، ۳۳ پروژه درمانی دیگر نیز در استان فارس، به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما