شناسهٔ خبر: 68416061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیگشیری ۴۰ درصدی سرطان ها با تغذیه سالم

قزوین - ایرنا - کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان قزوین گفت: تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از ۴۰ درصد همه سرطان‌ها پیشگیری کند.

صاحب‌خبر -

لیلا آشوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری سرطان با اینکه امروزه یکی از علت های اصلی و مهم مرگ و میر به شمار می رود و عواملی مانند ژنتیک و محیط در آن تاثیر دارد اما داشتن تغذیه اصولی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از آن دارد، یعنی اینکه عادات و الگوهای غذایی نامناسب می تواند در نهایت منجر به سرطان ‌نیز شود.

وی با بیان اینکه کاهش سن بیماری سرطان بسیار نگران کننده است، افزود: این مساله نشان می دهد که باید تمرکز بر آموزش پیشگیری، خودمراقبتی و رعایت نکات سلامتی به جامعه هدف بایستی هدفمند و مشخص شده باشد.

به گفته این کارشناس حوزه سرطان، افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک کافی، تغذیه ناسالم و استعمال دخانیات از جمله عوامل مهم و افزایش دهنده در بیماری انواع سرطان ها بوده و لازم است در این زمینه اطلاع رسانی های کافی صورت بگیرد.

این مسوول ادامه داد: همچنین استفاده بی رویه از فست فودها، سوسیس، کالباس، همبرگر و تنقلات مضر مانند چیپس، پفک، نوشابه و در مجموع عادات غذایی ناسالم از جمله عوامل مهم افزایش بروز سرطان به شمار می رود.

وی با تاکید بر استفاده از روزافزون از مواد غذایی سالم، افزود: بسیاری از سبزیجات ضد سرطان هستند و مصرف آنها، به خصوص سبزیجات خانواده کلم (گل کلم، بروکلی)، گوجه فرنگی و هویج باعث کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند پروستات، مثانه، معده و ریه می شود و همچنین مصرف حبوبات نیز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان قزوین خاطرنشان کرد: مغزها اعم از بادام، گردو و پسته، غلات حاوی منیزیم، سلنیوم و مس، قند و کربوهیدرات تصفیه شده نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان اثرگذار باشد، لذا از شهروندان می خواهیم به نکات بهداشتی پزشکان به خوبی دقت کنند تا به این بیماری گرفتار نشوند.

نظر شما