شناسهٔ خبر: 68415541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به کوشش انتشارات کتاب دوک؛

«نهنگ گمشده» اثر نویسنده آمریکایی منتشر شد

انتشارات کتاب دوک، کتاب «نهنگ گمشده» نوشته هانا گلد با ترجمه صبا جمالی را برای گروه سنی ۸ تا ۱۵ سال منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا داستان کتاب «نهنگ گمشده» درباره «ریو» پسربچه‌ای یازده‌ساله است که با مادرش در لندن زندگی می‌کند. او با وجود سن کم، مسئولیت‌های زیادی را در زندگی برعهده داشته است.

مادر ریو بیماری افسردگی دارد و او تمام تلاشش را می‌کند تا مراقب مادرش باشد. هنگامی که مادر ریو برای درمان در بیمارستان بستری می‌شود، او به یک شهر ساحلی کوچک در کالیفرنیا فرستاده می‌شود تا با مادربزرگش زندگی کند. ریو قرار است که تنها چهار هفته در این شهر باشد. این شهر کوچک یک نقطه توریستی برای تماشای نهنگ‌ها است و توریست‌ها از سراسر دنیا به آنجا می‌آیند تا در فصل مهاجرت نهنگ‌ها آن‌ها را از نزدیک ببینند. ریو مادربزرگش را تنها یک بار در کودکی دیده و علاقه‌ای به برقراری ارتباط با او ندارد.

یک روز مادربزرگ جعبه‌ای به او می‌دهد که متعلق به مادرش بوده و وقتی ریو به اشیای داخل جعبه نگاه می‌کند، دفتری با طرح‌های بسیار زیادی از یک نهنگ پیدا می‌کند. این موضوع او را به سمت دریا و ملاقاتی تصادفی با «مارینا» دختری هم‌سن‌وسال خود هدایت می‌کند که با پدرش روی قایق زندگی می‌کند. ریو احساس می‌کند اگر این نهنگ را پیدا کند به بهبودی مادرش کمک می‌کند. او به‌زودی متوجه می‌شود که به نهنگ‌ها علاقه دارد و می‌تواند صدای آن‌ها را بشنود؛ توانایی‌ای که دیگر انسان‌ها از آن بی‌بهره‌اند.

رمان «نهنگ گمشده» داستانی عمیق از عشق یک پسر به مادرش است که این عشق بسط پیدا می‌کند و شامل نهنگ‌ها، اقیانوس، آدم‌ها و همه جانداران روی زمین می‌شود. مضمون اصلی این کتاب در مورد اهمیت‌دادن به بهداشت روان، چگونگی کنار آمدن با مشکلات زندگی و تلاش برای بهترشدن است. همچنین این کتاب داستانی از تأثیر انسان بر زمین و حیوانات آن و کشف و عزم یک پسر جوان برای برقراری ارتباط با طبیعت و درنهایت با خود و آدم‌های اطرافش است.

از سوی دیگر این داستان واقع‌گرایانه، یک روایت آگاهانه از اهمیت محیط زیست است که با پیونددادن مشکلات زیست‌محیطی با مشکلات خانوادگی، تأثیری عمیق بر مخاطب می‌گذارد و به ما یادآور می‌شود همه بخشی از طبیعت‌ایم و تلاش برای نجات طبیعت درنهایت به نجات خود ما می‌انجامد.

گفتنی است هانا گلد، جایزه سفرنامه‌نویسی استنفورد در بخش کودک را برای نوشتن این اثر دریافت کرده است.

انتشارات کتاب دوک (واحد کودک و نوجوان انتشارات مشاوران آموزش)، کتاب «نهنگ گمشده» به قلم هانا گلد با ترجمه صبا جمالی را در ۱۸۸ صفحه و به بهای ۱۸۵ هزار تومان برای گروه سنی ۸ تا ۱۵ سال منتشر کرده است.

نظر شما