شناسهٔ خبر: 68414772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه رویان اظهار داشت:

فاز نخست پردیس آزمایشگاه‌های ملی رویان اوایل پاییز افتتاح می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه رویان از افتتاح بخش نخست پردیس آزمایشگاه‌های ملی این پژوهشگاه در مهرماه یا آبان‌ماه امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین شاهوردی درباره اقدامات کلان در حال انجام پژوهشگاه رویان به خبرنگار علم و آموزش ایرنا گفت:‌ به لطف خدا و تجربه سه دهه فعالیت در پژوهشگاه رویان، همکاران ما اکنون به سطحی از بلوغ دست یافته‌اند که از مرزهای درون‌سازمانی و بخشی و نگاه درونی عبور کرده و به رویکرد و نگاه بیرونی رسیده‌اند.

وی با ابراز تاسف از اینکه منابع موجود در کشور، به درستی هزینه نمی‌شود و به جای تمرکز در محل درست، به صورت پراکنده، پخش می‌شود، بیان داشت: برای جلوگیری از هدر رفت و استفاده بهینه از منابع، به این نتیجه رسیدیم که باید آزمایشگاهی در سطح ملی داشته باشیم که بتواند به تمام محققان کشور و حتی منطقه،‌ خدمات ارائه دهد زیرا معتقدیم با این کار،‌ هم هزینه‌های محققان کاهش می‌یابد و هم سرعت کار بیشتر می‌شود.

شاهوردی ادامه داد:‌ بسیاری از پژوهش‌ها به مقدمات تخصصی نیاز دارند،‌ یک محقق در ابتدای کار،‌ با مشکلات و موانعی روبه‌رو می‌شود و وجود یک آزمایشگاه ملی،‌ مسیرها را برش می‌دهد و محقق با کمک کارشناسان خبره فعال در آزمایشگاه، می‌تواند سریع‌تر کار را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این رویکرد در مجموعه رویان دنبال شد و تصمیم گرفتیم به تجربیات خود در زمینه محصولات پیشرفته پزشکی (Advanced Therapy Medicinal Products) یا به اختصار ATMPs ATMP، تولید محصولات سلولی و هوش مصنوعی، مرکز نخستی‌سانان و پریمات‌ها، جامعیت جدیدی ببخشیم.

نخستی‌سانان، نخستی‌ها یا پریمات‌ها (Primates) یکی از راسته‌های پستانداران از فرورده جفت‌داران است که شامل تمام میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود. این راسته از جمله گروه‌های بسیار متنوع و پرجمعیت در میان پستانداران است و تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه از نخستی‌ها شمارش شده‌اند.

نخستی‌ها به خاطر ساختارهای اجتماعی پیچیده و هوششان شناخته شده هستند. چنین چیزی به آن‌ها امکان می‌دهد تا تجربه به دست بیاورند و آن را به نسل پس از خود منتقل کنند، به دلیل شباهت آناتومی بدن این حیوانات به انسان‌ها، می‌توان از آنها در مطالعات پیش‌بالینی بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های مرتبط با علوم اعصاب، کلیه و بیماری‌های قلب استفاده کرد.

محصولات پیشرفته پزشکی نیز محصولات درمانی و دارویی بر اساس ژن، بافت و سلول هستند که برای انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات به چهار گروه داروهای ژن‌درمانی، داروهای سلول‌درمانی، داروهای مهندسی بافت و داروهای ترکیبی تقسیم می‌شوند.

فاز نخست پردیس آزمایشگاه‌های ملی رویان اوایل پاییز افتتاح می‌شود

محققان پژوهشگاه رویان طی سال‌های گذشته‌ تلاش‌های تحقیقاتی مفصلی در هر دو زمینه نخستی‌سانان و محصولات پیشرفته پزشکی به سرانجام رسانده و موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده‌اند.

شاهوردی در ادامه مصاحبه خود با ایرنا گفت:‌ ظرفیت‌های رویان در زمینه پریمات‌ها و در بسیاری از پروژه‌های پیش‌بالینی و هوش مصنوعی،‌ علوم شناختی، زمینه‌ای را ایجاد کرده که خدمات پژوهشی را در سطح کشور و منطقه به محققان ارائه دهیم.

وی زمان آغاز به کار پردیس آزمایشگاه‌های ملی رویان را از نیمه نخست پاییز امسال اعلام کرد و گفت: فاز نخست این پردیس، مهرماه یا آبان‌ماه امسال در پارک علم و فناوری پردیس افتتاح می‌شود و بسیاری از تجربیات ما در قالب این مرکز، انتقال خواهد یافت، در فاز اول،‌ آزمایشگاه پیش‌بالینی که در واقع بیمارستان پیش‌بالینی است و آزمایشگاه پریمات‌ها که در زمینه علوم شناختی و هوش مصنوعی متمرکز است، آغاز به کار خواهند کرد.

رئیس پژوهشگاه رویان، تعامل و ارتباطات بین‌المللی را عامل رشد کشور برشمرد و گفت:‌ همواره سعی کرده‌ایم که نگاه و رویکرد مجموعه ما بین‌المللی باشد و بر این باور هستیم که در مباحث علمی،‌ همه با هم در تلاش هستند تا یک گره را باز کنند،‌ کشوری که زودتر کلید طلایی را پیدا کند صاحب رتبه خواهد بود و کسی این کلید را پیدا می‌کند که انباشت دانش، داشته باشد و در غیر این‌صورت نمی‌تواند جهش لازم را ایجاد کند.

به گزارش ایرنا،‌ پژوهشگاه رویان، خرداد ۱۳۷۰ توسط زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران، به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری راه‌اندازی شد.

این مرکز تحقیقاتی - درمانی اکنون در حوزه‌های درمان، پژوهش، آموزش و تجاری‌سازی محصولات فعالیت دارد و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری، مرکز سلول درمانی و مرکز دیابت، چاقی و متابولیسم در زیر مجموعه آن، خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده علوم تولید مثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری است. معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان نیز در سه بخش دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مرکز آموزشی سلول‌های بنیادی برای همه، فعالیت دارد.

افزون بر این، مرکز رشد زیست فناوری رویان، مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان RITAC، مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی ATMP و همچنین شرکت‌های فناوری بن‌یاخته‌های رویان، سل تک فارمد و رویان بیوتک، محصولات دانش‌بنیان این مجموعه را تجاری‌سازی می‌کنند.

از جمله دستاوردهای رویان می‌توان موارد زیر را برشمرد: تولد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF در تهران، تولد اولین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن ICSI در کشور، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی و ضایعات قرنیه برای نخستین بار در کشور، افتتاح مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان، افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه فراورده‌های سلولی منطقه با همکاری بنیاد دارویی برکت، تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی شده خاورمیانه (رویانا)، بهره‌برداری رسمی از فناوری تولید حیوانات تراریخت جهت تولید پروتئین‌های نوترکیب، شبیه‌سازی «مارال» گونه نادر قوچ وحشی قمیشلو، شبیه‌سازی بز مورسیا استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی نخستین مرکز پیش‌بیمارستانی سلول‌درمانی کشور، تأسیس نخستین بانک خون بند ناف نوزادان، راه‌اندازی نخستین بانک سلول‌های بنیادی جنینی و غیرجنینی کشور.

نظر شما