شناسهٔ خبر: 68414319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

زلنسکی آتش‌بس با استفاده از کارت کورسک را دنبال می‌کند/ لوهانسک و دونتسک خط قرمز اوکراین خواهد بود

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا: سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال مذاکره بوده و به شدت نگران آن است که نتواند مواضع تثبیت‌شده در کورسک را با همین شرایط در دست خود نگه دارد.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح ابعاد طرح جدید ولودیمیر زلنسکی برای پایان دادن به جنگ با روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال دستیابی به آتش‌بس است اما او آتش‌بسی را مد نظر دارد که بتواند از روسیه در نهایت امتیاز کسب کند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد به نوعی مورد انتقاد قرار خواهد گرفت و اگر از قدرت کنار برود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. این در حالیست که همین حالا جایگاه او از حیث قانونی با مشکل مواجه است و عملاً انتخابات در شرایط جنگی برگزار نشده است. زلنسکی فکر می‌کند که با تسلط به نقاط مختلف کورسک می‌تواند در این شرایط با دست پر پای میز مذاکره بنشیند و به نوعی حالا سخن از طرح جدید برای پایان دادن به جنگ با روسیه را به میان آورده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد بودیم که چندی پیش نارندا مودی، نخست‌وزیر هند به اوکراین سفر کرده بود که این سفر هم بدون هماهنگی انجام نشده است. این در حالیست که حملات به اوکراین از سوی روسیه تشدید شده و به نوعی با این اقدام در حال مخابره چنین پیامی هستند که حملات اوکراین به کورسک بدون پاسخ نخواهد ماند و به همین دلیل مسکو اقدام به هدف قرار دادن نقاط مختلف این کشور و به خصوص زیرساخت‌های آن کرده است. با تمام این تفاسیر زلنسکی در حال حاضر به دنبال مذاکره است و به شدت نگران آن است که نتواند مواضع تثبیت‌شده در کورسک را با همین شرایط در دست خود نگه دارد و حتی نمی‌داند که چه اقدامی ممکن است از سوی روسیه انجام شود. به هر ترتیب موضوع این است که زلنسکی به دنبال آتش‌بس عادلانه است و منظور از «عادلانه»، مسائل مربوط به حوزه سرزمینی اوکراین می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری اوکراین در مورد مناطق شرقی کشورش ممکن است به توافق برسد و برخی از مناطق را مانند کریمه به روسیه واگذار کند اما بدون شک نقاطی مانند لوهانسک و دونتسک خط قرمز کی‌یف خواهد بود. این در حالیست که اوکراینی‌ها به دنبال خروج ارتش روسیه از جنوب کشور خود هستند و به همین دلیل اعتقاد دارم که حتی ضد حمله به کورسک از سوی اوکراین را هم باید دلیلی برای رسیدن به توافق و مذاکره دانست. اینکه ترامپ روی کار بیاید یا کامالا هریس وارد کاخ سفید شود موضوعی است که در آینده مشخص می‌شود ولی بحث اینجاست که زلنسکی می‌خواهد تا زمان تعویض قدرت در کاخ‌سفید به یک جمع‌بندی کامل دست پیدا کند تا پس از انتخابات نوامبر شاهد به وجود آمدن یک فضای جدید به نفع خود و اوکراین باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که ناتو نمی‌خواهد و نمی‌گذارد که منطقه کورسک از دست اوکراینی‌ها خارج شود و به موازات آن باید توجه شود که آزمایش موشک بالستیک اوکراین با موفقیت انجام شد. این مسأله به نوعی مخابره یک پیام استراتژیک و سیاسی به روسیه قلمداد می‌شود و به همین دلیل بود که در روزهای ابتدایی نبرد کورسک، اوکراین سه پُل استراتژیک در این منطقه را منهدم کرد. به همین دلیل معتقدم که غرب به هیچ وجه نمی‌خواهد پوتین و روسیه در جنگ اوکراین پیروز شوند و باید متوجه بود که اساساً رئیس‌جمهوری روسیه در حال جنگ با غرب و مجموعه آن است. پوتین می‌خواهد اوضاع و احوال را به نفع خود تغییر دهد اما خروجی آن تاکنون مثبت نبوده است. بر همین اساس دو طرف مایل به مذاکره خواهند بود اما زلنسکی بیش از پوتین برای استفاده از دستاورد نظامی در کورسک به نفع خود عجله دارد.

انتهای پیام/

نظر شما