شناسهٔ خبر: 68414040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حامیان مادورو و هواداران اپوزیسیون ونزوئلا به خیابان‌ها بازگشتند

تهران- ایرنا- هواداران اپوزیسیون ونزوئلا و حامیان نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری به خیابان‌ها بازگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، هدف اپوزیسیون از تظاهرات چهارشنبه شب کاراکاس پایتخت ونزوئلا احیای اعتراضات علیه مادورو بود و معترضان خواستار انتظار جدول تفکیکی آرای انتخابات شدند.

این اعتراضات در مقایسه با راهپیمایی‌های قبلی بسیار کوچک‌تر بود. همچنین گروهی از هواداران اپوزیسیون در پایتخت‌های کشورهای آمریکای لاتین تظاهرات کردند.

ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون و ادموندو گونزالس نامزد معارضان در انتخابات ریاست جمهوری که پس از انتخابات ماه گذشته به اختفا رفتند، در تظاهرات کاراکاس حضور یافتند.

ماچادو در حالی که سوار یک کامیون شده بود، پرچم ونزوئلا را تکان می‌داد و خطاب به معترضان شعار داد: آزادی.

وی در سخنانی گفت که فشار بین‌المللی بر دولت مادورو به زودی متوقف نخواهد شد و افزود: کسانی که می‌گویند گذر زمان به نفع مادورو است، اشتباه می‌کنند. او هر روز منزوی‌تر می‌شود.

در همین حال، هواداران مادورو نیز در کاراکاس تظاهرات کرده و وعده دادند که از پیروزی وی در برابر کسانی برای ایجاد ناآرامی تلاش می‌کنند، دفاع خواهند کرد.

شورای ملی انتخابات اعلام کرد که مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) بر گونزالس نامزد مخالفان پیروز شد اما از انتشار جدول تفکیکی آرا خودداری کرده و گفته که حملات هکرها به سامانه‌های رای‌گیری، آمار را مخدوش کرده است.

کاریسلیا رودریگز رئیس دیوان عالی ونزوئلا گفت که این دادگاه اسناد شورای ملی انتخابات را بررسی کرده است و تایید می‌کند مادورو به پیروزی رسیده است و امکان اعتراض به این رای وجود ندارد.

مادورو تاکید کرده که گونزالس به دلیل سازماندهی اعتراضات خیابانی پس از انتخابات باید بازداشت شود. در این تظاهرات ۲۷ نفر کشته، حدود ۲۰۰ تن زخمی و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور آمریکای لاتین گفته‌اند که بدون بررسی نتایج تفکیکی انتخابات، از پذیرش پیروزی مادورو خودداری می‌کنند.

نظر شما