شناسهٔ خبر: 68412126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

فیلمی با بازیگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵

صاحب‌خبر -

فیلم «زبان جهانی» با عنوان فارسی «آواز بوقلمون» به عنوان نماینده رسمی سینمای کانادا در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شد.
به گزارش ایسنا، این فیلم کمدی درام به کارگردانی متیو رنکین که داستان آن جایی بین تهران و وینیپگ کانادا روایت می‌شود، درباره نگین و نازگل دو دختر ایرانی مهاجر در کاناداست که یک اسکناس قدیمی را در میان برف‌ها پیدا می‌کنند و همزمان، مسعود سرپرست یک گروه از گردشگران است که از مکان‌های تاریخی وینیپگ بازدید می‌کنند. همچنین «متیو» شغل خود را در یکی از ادارات دولت استانی کبک رها می‌کند و راهی سفری به وینیپگ برای دیدن مادرش می‌شود. اما همه این افراد به شکلی عجیب در یک سورئال کمدی به هم می‌رسند و اتفاقات جالبی را رقم می‌زنند.

این فیلم فارسی و فرانسوی زبان، نخستین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن رونمایی شد و در ادامه در نخستین نمایش خود در آمریکای شمالی راهی جشنواره تورنتو و در ادامه در جشنواره‌های نیویورک و فنتستیک فِست هم نمایش داده می‌شود.

روژینا اسماعیلی، صبا واحدیوسفی، سبحان جوادی، پیروز نعمتی، مانی سلیمانلو، متیو رنکین و دنیل فیشاود بازیگران این فیلم سینمایی «زبان جهانی» (آواز بوقلمون) هستند.
سینمای کانادا تاکنون تنها یک بار در سال ۲۰۰۴ با فیلم «تهاجم بربرها» ساخته دنیس آرکاند برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین‌الملی) شده و دو فیلم دیگر این کارگران با عناوین «زوال امپراتوری آمریکا» و «عیسی از مونترال» به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ به جمع نامزدهای نهایی این شاخه از جوایز اسکار راه یافته‌اند.
آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.
اتریش، آلمان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، فلسطین، تایوان و اروگوئه کشورهایی هستند که تاکنون فیلم های برگزیده خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند.
سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

نظر شما