شناسهٔ خبر: 68411666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آیا ایران صاحب پیروزی بدون جنگ شده است؟

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «نظم جهانی» نوشت:

برای نجنگیدن نه جنگیدن! یا پیروزی بدون جنگ

حمله موثر حزب‌الله به مراکز حساس اسرائیل، پویایی جدیدی به تحولات در آستانه رسیدن جنگ غزه به دوازدهمین ماه خود بخشید. تهاجم مقاومت لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی از چند جهت قابل بررسی است:

رژیم صهیونیستی شبیه به عملیات «وعده صادق» تقریبا نتوانست به «عملیات اربعین» پاسخ بدهد و "جنگ روایت" اسرائیلی در "حمله پیشدستانه "برای فرار از پاسخ متقابل به حزب الله است. ارتش و ساختار سیاسی-اجتماعی اسرائیل به شدت دچار فرسایش شده و مقامت لبنان به بهای ضرباتی که از بابت ترور کادر فرماندهی خود دریافت کرده در جبهه شمالی کاملا رژیم را مستهلک کرده است. اعلام مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در حمله به اصطلاح پیشگیرانه علیه حزب الله دخالت نکرده اند نشان دهنده تثبیت معادله بازدارندگی مقاومت در شمال سرزمین‌های اشغالی است.

وجه دیگر عملیات اربعین فشار موثر به رژیم صهیونیستی برای تن دادن به آتش بس است. سید حسن نصرالله در سخنرانی خود اینگونه بر تایید این محور تاکید کرد: عملیات امروز ما احتمالا برای طرف‌های فلسطینی و عربی در مذاکرات بسیار مفید باشد و پیام آن برای دشمن و آمریکایی‌ها روشن است. پیام حزب الله روشن بود: فرصت امریکا برای «نمایش آتش‌بس» رو به پایان است.

عواملی که موجب شد ایران را به تاخیر در پاسخ متقابل به اسرائیل سوق دهد، موقتی هستند. تلاش متحدان تل آویو به رهبری ایالات متحده یافتن راهکاری برای آتش بس موقت در غزه با هدف جلوگیری از اقدام احتمالا نظامی ایران علیه اسرائیل صورت گرفت. واشنگتن راهبرد خنثی سازی اقدام تهاجمی ایران را به موضوع آتش بس در غزه گره زد تا تهران را در منگنه قرار دهد و ایران را مخالف پایان جنگ و طرفی که مایل به تنش آفرینی است معرفی کند و از این طریق یک سپر دفاعی محکم برای رژیم صهیونیستی بسازد. همانطور که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت که انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا، حمله به اسرائیل را به تعویق بیاندازد.

آمریکا با همراهی مصر قاهره بیانیه‌ای تهیه کردند و مذاکرات آغاز شد، با این تفاوت که طرح پیش نویس توافقی که آمریکا ارائه کرد از متن قبلی که طرح ۲ جولای معروف است عقب نشینی گسترده‌ای داشته است. دائمی نبودن آتش بس و عدم خروج نظامی اسرائیل از غزه از مهمترین محور‌های تنزل از پیشنهاد‌های قبلی واشنگتن است. کاخ سفید با علم به اینکه این متن خواست فلسطینی‌ها را تامین نخواهد کرد یک سیاست ترکیبی برای تعویق پاسخ ایران بکار گرفت. خرید زمان و راه اندازی کارزار تبلیغاتی مبتنی بر تاکتیک مقصرنمایی علیه ایران و حماس، راهبرد آمریکایی‌ها در این مقطع بود. گذشت زمان هم نشان داد که واشنگتن فعلا به ترفند "مذاکره برای مذاکره" روی آورده تا پاسخ ایران را مشمول زمان کند.

رویکرد دولت بایدن ار ابتدای جنگ غزه بر کسب یک دستاورد چشمگیر از سوی اسرائیل در میدان نبرد استوار بود تا آن را امتیازی برای پایان جنگ به سود تل آویو قرار دهد آتش بس فعلی هم با هدف نجات اسرائیل تنظیم شده است و از واقعیات میدانی فاصله بسیاری دارد. به همین خاطر است که مقامات آمریکایی اعتراف کرده اند این توافق در آستانه فروپاشی دارد؛ چنانکه دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی، به پولیتیکو گفتند توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه در آستانه فروپاشی است و هیچ توافق جایگزین فوری و واضحی جایگزین وجود ندارد.

ایران و مقاومت در برابر طراحی آمریکا از معادله "موقت در برابر موقت" استفاده کردند. به این معنی که اگر راهبرد آمریکایی توقف موقت در جنگ غزه (و نه آتش بس) است عواملی هم که پاسخ ایران را با وقفه مواجه کرده موقتی بوده و با گذشت زمان از بین خواهند رفت. مقاومت با صبر، به دیپلماسی برای حصول آتش بس واقعی در غزه فرصت داد، اما نمی‌پذیرد استفاده از اهرم آتش بس پوششی برای تامین نیاز آمریکا و رژیم صهیونیستی شود؛ نیاز آمریکا به پرچم سفید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و نیاز صهیونیست‌ها به فرار از مجازات ایران.

ایران تاکید کرده پاسخ قطعی است، اما همچنان با راهبرد «ابهام استراتژیک» و بالا نگه داشتن شمسیر داموکلس، توانسته شرایط شبه جنگی به اسرائیل تحمیل کند. انستیتو مطالعات برای جنگ نوشته است: «عواملی که از پاسخ ایران جلوگیری کرده به طور نامحدود ادامه نخواهند داشت، به این معنی که ایران دلایل کمتری برای ادامه به تعویق انداختن حمله در طول زمان خواهد داشت.»

اگر تحولات جاری منجر به آتش‌بس واقعی یعنی خروج کامل اسرائیل از غزه شود شاید تهران را از پاسخ به رژیم منصرف کند؛ اگرچه تهران طی مدت اخیر صرفا با "سایه تهدید" زندگی عادی در سرزمین‌های اشغالی را مختل کرده و میلیارد‌ها دلار به رژیم صهیونیستی خسارت زده است: این یعنی پیروزی بدون جنگ

نظر شما