به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه نشست های تخصصی ظرفیتهای رسانه ملی و مأموریتهای شورای فرهنگ عمومی و در قالب گفتگوی نخست: شبکه کودک و مسابقه ملی پارسآرا، عصر چهارشنبه هفتم شهریور با حضور عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سیدمحمدهادی میرطاهری دبیر قرارگاه بازپردازی فرهنگی و دبیر اجرایی مسابقه ملی پارس پارا، محمدصادق باطنی مدیر شبکه های امید و پویا، سیدامیر آقایی دبیر سابق کارگروه صنایع بازارپردازی شورای فرهنگ عمومی کشور و مهدی نصیری مشاور مدیر شبکه کودک در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی در این نشست با اشاره به اهمیت شخصیت پردازی در حوزه فرهنگ گفت: موضوع شخصیت پردازی و خلق کاراکتر آنهم کاراکترهایی منطبق با فرهنگ و ارزشهای ایرانی و اسلامی موضوعی بسیار مهم و اثرگذار است و ما در شورای فرهنگ عمومی اساسا با تمرکز بر این موضوع فعالیت های مان را آغاز کردیم.
وی افزود: رسانه به عنوان ابزاری پیشران و موثر بر سایر ساحات جامعه، جایگاه بسیار مهم و البته پرقدرتی برای ارتقای حوزه شخصیت پردازی و کمک به حلق و شناخته شدن کاراکترها دارد و ما به واسطه رسانه می توانیم بسیاری از اهداف فرهنگ را محقق کنیم و البته تحقق اهداف فرهنگی ما در حوزه فرهنگ عمومی محسوس است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: مسائل کلان فرهنگی همچون امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و هویت سه ظلعی بودند که در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفته است تا در تعامل با سایر بخش های فرهنگی و رسانهای و حتی سیاستگذاری مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و تبدیل به کار ویژه شود.
وی مسابقه ملی پارس آرا را راه حلی برای توجه و تحقق مسأله هویت، امید اجتماعی و انسجام اجتماعی دانست و گفت: این مسابقه تجربه موفقی بود که در این دوره از شورای فرهنگ عمومی کشور درحال تقویت هستیم.
خادمی گفت: تقویت چرخه شخصیت پردازی منجر به ماندگاری آن چهره خلق شده می شود و مسابقه ملی پارس آرا به دنبال این موضوع است تا شخصیت ها را ماندگار کند.
شبکه کودک برای استفاده از طرحهای منتخب پارس آرا اعلام آمادگی میکند
در ادامه محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و پویا گفت: مسأله جدید ما در شبکه کودک موضوع هویت است و این امر به واسطه شخصیت پردازی و کاراکترها محقق می شود.
وی افزود: شبکه کودک و امید این آمادگی را در دارد تا بتواند در راستای اهداف شورای فرهنگ عمومی کشور به ویژه در حوزه هویت و امید اجتماعی، برنامه های مناسبی را به واسطه شخصیت پردازی های بومی تولید و به پخش برساند.
مدیر شبکه امید ضمن استقبال از طرح های منتخب مسابقه ملی پارس آرا گفت: می توانیم از این طرح ها به واسطه مشورت با صاحبانش در شبکه کودک و امید استفاده کنیم.
باطنی گفت: شبکه کودک می تواند به واسطه کاراکترهایش همچون «نوید» بسیاری از مباحث فرهنگ عمومی را مطرح کند و به تقویت این عناصر همچون امید اجتماعی، هویت و انسجام اجتماعی بپردازد.
حدود ۱۰۰ طرح به مسابقه ملی پارس آرا رسید
در ادامه سیدمحمدهادی میرطاهری دبیر قرارگاه بازپردازی فرهنگی با اشاره به مسابقه ملی پارس پارا گفت: از میان ۱۰۰ طرح ارسالی، ۲۲ طرح انتخاب و مجوز ارائه را گرفتند. همه طرح ها توسط راهنماها منسجم شدند و به یک طرح مناسب رسیدند.
وی ادامه داد: یکی از شروط مان برای مسابقه پارس آرا این بود که طرح های ارسالی به دبیرخانه باید دارای محصولات تولید شده باشند. به همین جهت طرح های منتخب دارای محصولاتی هستند.
دبیر قرارگاه بازپردازی فرهنگی گفت: مسابقه ملی پارس آرا در دو دوره یعنی ۱۹ اردیبهشت و ۱۹ تیر برگزار شد که در دوره اول ۱۰ طرح و در دوره دوم ۱۲ طرح انتخاب شدند که مجموعا ۲۲ طرح انتخابی هستند و در نهایت از میان ۲۲ طرح، نزدیک به ۱۲ طرح به صورت نهایی پذیرش شدند و برای این طرح ها پیشنهاد می شود که شاهد پویش های رسانه ای در شبکه پویا باشیم.
۱۲ طرح محصول نهایی مسابقه ملی پارس آرا است
در ادامه سیدامیر آقایی دبیرسابق کارگروه صنایع بازارپردازی شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: از مسابقه ملی پارس آرا ۱۰ طرح استخراج شد که کاملا بومی و به دور از اقتباس است. ما این شخصیت ها را در این مسابقه کشف کردیم.
وی افزود: یکی از اشکالاتی که بر صاحبان طرح و ایده وارد است این بوده که آنها مالکیت فکری و تجاری را از یکدیگر جدا می کنند، درحالی که این دو باید کنار هم قرار بگیرند.
ایده پرداز باید خودش به دنبال کسب و کار باشد
در ادامه مهدی نصیری مشاور مدیر شبکه کودک گفت: امروزه مدل جدیدی مرسوم شده مبنی بر اینکه ایده پرداز باید خودش به دنبال کسب و کار باشد. البته این نوع مدل در حال آزمایش است.
نظر شما