شناسهٔ خبر: 68409959 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پنج شگفتی در گزارش رسمی تورم خوراکی

قیمت هندوانه و گوجه‌فرنگی طبق آمار‌های رسمی در یک سال گذشته به‌ترتیب ۸۲ و ۷۶ درصد جهش داشته. روغن در همین مدت ارزان شده

صاحب‌خبر -

فرارو - هندوانه و گوجه‌فرنگی از یک سال قبل به این طرف جلوتر از هر خوراکی دیگری گران شده‌اند؛ این مهمترین نکته از داده‌های جدید مرکز آمار ایران درباره روند بازار خوراکی ظرف مرداد ۱۴۰۲ تا مرداد امسال است.

به گزارش فرارو؛ جهش ۸۲ درصدی قیمت هندوانه با افزایش تقاضا در این فصل سال و گرمای هوا توجیه‌پذیر است، اما آنطور که فعالان بازار ادعا می‌کنند تغییر روند صادرات در افزایش ۷۶ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی طی یک سال گذشته موثر بوده. گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از یک سال قبل به این طرف جایگاه گوشت گوساله و گوسفندی در بازار عوض شده است. قیمت مرغ و برنج تقریبا ثابت مانده و به‌ترتیب ۱۰ و ۱۲ درصد از قیمت روغن مایع و جامد آب رفته است.

قیمت هندوانه؛ جهش ۸۲ درصدی در یک سال

قیمت هندوانه مرداد امسال به‌طور متوسط کیلویی ۱۶ هزار و ۶۶۱ تومان به‌ثبت رسیده است. عبارت به‌طور متوسط تا حدود زیادی گویای ابعاد ماجراست و خود مرکز آمار ایران کف و سقف قیمت هندوانه در مناطق شهری کشور را طی ماه گذشته به‌ترتیب ۱۳ هزار و ۷۹۵ تومان و ۱۹ هزار و ۵۵۵ تومان اعلام کرده.

هندوانه یک سال قبل در چنین روز‌هایی به‌طور میانگین کیلویی ۹ هزار و ۱۴۴ تومان به‌فروش می‌رسید و به‌این ترتیب جهش ۸۲.۲ درصدی را به‌ثبت رسانده است. عدد آخر بیشتر از هر خوراکی دیگری است که فکرش را می‌کنید. افزایش قیمت هندوانه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بی‌ارتباط به فصل گرما و افزایش تقاضا نیست، اما داستان دومین خوراکی رکوردشکن در مرداد امسال، یعنی گوجه‌فرنگی سروشکل دیگری دارد.

قیمت گوجه‌فرنگی؛ جهش ۷۶ درصدی در یک سال

گوجه‌فرنگی بعد هندوانه بیشترین افزایش قیمت را در بازار خوراکی طی یک سال گذشته به‌چشم دیده است؛ دقیقا ۷۶.۱ درصد.
قیمت گوجه‌فرنگی مرداد امسال درحالی کیلویی ۲۴ هزار و ۸۸۶ تومان محاسبه شده که مرکز آمار ایران می‌گوید مرداد سال قبل هر کیلو گوجه‌فرنگی به‌طور متوسط ۱۴ هزار و ۱۳۵ تومان فروخته می‌شده است. از طرفی به‌گواه مرکز آمار ایران بخش بزرگی از جهش ۷۶ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی در یک سال گذشته، به هفته‌های اخیر ارتباط دارد و مرداد امسال به‌تن‌هایی شاهد جهش ۲۰ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی بودیم.

پنج شگفتی غیرمنتظره در بازار خوراکی روغن مایع و روغن جامد در یک سال گذشته به‌ترتیب ۱۰ و ۱۲ درصد ارزان شده‌اند

قیمت گوجه‌فرنگی به‌نقل از فعالان اتحادیه بارفروشان، طبق معمول تحت‌تاثیر روند غیرمنتظره صادرات به خارج کشور و توزیع قطره‌چکانی در داخل کشور قرار گرفته و به‌همین خاطر جزو رکورددارن افزایش قیمت در یک سال گذشته بوده است.

سبقت گوشت گوسفندی از گوساله

قیمت گوشت گوسفندی برخلاف سال گذشته، از گوشت گوساله جلو زده است. یک سال قبل در چنین روز‌هایی قیمت گوشت گوسفند و گوساله به‌ترتیب کیلویی ۴۳۷ و ۴۴۲ هزار تومان بود، اما مرداد امسال در مناطق شهری کشور هر کیلو گوشت گوسفند به‌طور متوسط ۶۷۹ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله ۵۶۹ هزار تومان به دست مردم رسیده است.

قیمت گوشت گوسفند با این اوصاف مرداد سال گذشته تا امسال حدود ۵۵ درصد ارتقا پیدا کرده، اما این عدد برای گوشت گوساله به ۲۹ درصد نمی‌رسد.

ثبات قیمت مرغ و برنج

قیمت مرغ و برنج ایرانی از یک سال قبل تا الان تقریبا ثابت بوده است. اگر یک سال قبل راهی بازار و خرده‌فروشی‌های مرغ می‌شدید، هر کیلو مرغ گرم را به‌طور متوسط ۸۷ هزار و ۳۲۴ تومان می‌خریدید. قیمت مرغ طبق آمار‌های رسمی بعد یک سال ۸۴ هزار و ۵۸۸ تومان تبدیل شده است.

بیشتر بدانید| نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق شهری کشور ۳۲.۱ درصد اعلام شده است. مرکز آمار می‌گوید از ۵۳ قلم خوراکی که به‌شکل ماهانه زیرنظر می‌گیرد، تورم ۲۴ خوراکی جلوتر از تورم نقطه‌ای در مناطق شهری حرکت می‌کند

قیمت مرغ با این اوصاف کاهش تقریبا سه درصدی را از پارسال تا الان تجربه کرده است. برنج درجه یک ایرانی نیز که مرداد سال گذشته به‌طور میانگیم کیلویی ۱۱۸ هزار تومان در بازار به‌فروش می‌رسید، ماه گذشته کیلویی ۱۱۹ هزار و ۷۱۲ تومان قیمت داشته است. ثبات قیمت مرغ و برنج در ۱۲ ماه قبلی نکته امیدوارکننده بازار خوراکی است و کنار آن باید به کاهش قیمت روغن اشاره کنیم.

قیمت روغن؛ کاهش ۱۲ درصدی روغن جامد

روغن جامد بیشتر از هر خوراکی دیگر در ۱۲ ماه قبلی ارزان شده است؛ ۱۲.۱ درصد.

قیمت روغن جامد که طبق حساب و کتاب‌های مرکز آمار ایران براساس حلب‌های یک کیلویی محاسبه می‌شود، مرداد امسال ۶۶ هزار و ۸۱۵ تومان به‌فروش رسیده است. یک سال قبل همین حلب یک کیلویی روغن جامد ۷۶ هزار و ۸۵ تومان در بازار ارزش داشته است.

قیمت روغن مایع که بر مبنای بطری‌های ۹۰۰ گرمی توسط مرکز آمار بررسی می‌شود، در همین مدت از ۶۹ هزار و ۵۴۵ تومان به ۶۲ هزار و ۴۷۱ تومان تبدیل شده تا به‌معنی افت ۱۰.۲ درصدی باشد. بدنیست بدانید طبق گزارش مرکز آمار، به‌جز روغن مایع و جامد، در یک سال گذشته خوراکی دیگری مثل پسته ارزان شده و حدود سه درصد کاهش قیمت داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما