شناسهٔ خبر: 68407315 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هابل تصویر جدیدی از یک کهکشان حلقه‌دار عجیب منتشر کرد

در تصویر جدید تلسکوپ هابل یک کهکشان مارپیچ دیده می‌شود که یکی از بازوهای آن از انتهای هسته‌ای شکل آن خارج شده و دور آن می‌چرخد. همین امر به ایجاد شکل عجیبی منجر شده است.

به گزارش تابناک به نقل از اسپیس، این کهکشان مارپیچی به نام MCG+۰۷-۰۷-۰۷۲ در خوشه برساوش در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. طبق بیانیه ناسا کهکشان مذکور بازوهای نازک و شلی دارد که از انتهای هسته میله‌ای آن بیرون زده اند و شکل نسبتاً غیرعادی دارند.

MCG+۰۷-۰۷-۰۷۲ به دلیل ساخته میله شکل مرکزی آن که از ستارگان ساخته شده به عنوان یک کهکشان مارپیچ میله ای مشهور است. اما در دسته بندی رسمی یک کهکشان SBc(r) به حساب می آید که زیرا بازوهای مارپیچ آن ا از هسته میله ای شکلش بیرون می آیند و دور نیمی از کهکشان می پیچند.

مقامات ناسا در این باره می گویند:طبقه‌بندی «کهکشان حلقه‌ای» مربوط به کهکشان‌های عجیب و غریب با حلقه‌ای گرد از گاز و ستاره، بسیار شبیه بازوهای مارپیچی، اما کاملاً جدا از هسته کهکشانی یا حتی بدون هیچ هسته‌ای، است. کهکشان های حلقه ای زمانی به وجود می آیند که دو یا چند کهکشان با یکدیگر برخورد می کنند.

تصویر جدید هابل که در ۱۶ آگوست منتشر شده تعدادی از ستارگان با سنبله های پراش را نشان می دهد. این ستارگان در تصویر بزرگتر دیده می شوند زیرا در پیش زمینه عکس قرار دارند و فاصله آنها تا زمین بسیار از کمتر از MCG+۰۷-۰۷-۰۷۲ تا سیاره خاکی است.