شناسهٔ خبر: 68405675 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاکید بر رونق «دیپلماسی کودک و نوجوان» / پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با چین

پریسا سیدیان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اهمیت توجه به «دیپلماسی کودک و نوجوان» ذیل دیپلماسی فرهنگی، گفت: در این زمینه آمادگی همکاری لازم با کشور جمهوری خلق چین را داریم؛ البته نمی‌توانیم چشم خود را بر جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد، ببندیم و لازم است موضع‌گیری شفاف و مشترکی در این زمینه داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حامد علامتی در جلسه‌ای که برای همکاری‌های مشترک بین کانون و چین برگزار شد، گفت: در ماه‌های گذشته روزهای سختی را گذراندیم و ایران آزمون‌های سختی مانند از دست دادن رییس جمهور و برگزاری انتخابات را از سر گذراند که حکومت و مردم سربلند از آن بیرون آمدند. لازم می‌دانم در این جلسه از مردم و دولت جمهوری خلق چین به خاطر ابراز همدردی در فقدان رییس جمهور ایران و تبریک پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات تشکر کنم.

او با اشاره به اینکه حدود ۶۰ سال تجربه و قدمت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سبب شده است تا بسیاری از مسئولین کشور، وزرا، دانشمندان، شخصیت‌های ادبی و هنری و... از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشد یابند، بیان کرد: مخصوصا خواستگاه شخصیت‌های ادبی و هنری که در کشور ما می‌درخشند، کانون بوده است.

علامتی با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محل رشد و بالندگی فکری کودکان و نوجوان است، اظهار کرد: در این زمینه سابقه ما در عرصه بین‌المللی و تعامل با کشورها بسیار درخشان است. به عنوان نمونه هم اکنون دبیرخانه و دبیرکل اتحادیه سازمان بین‌المللی سازمان فیلمسازان کودکان و نوجوان در کانون است و دبیرکلِ آن جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه تئاتر کودک و نوجوانان نیز فعالیت‌های مهمی داشته‌ایم.

او افزود: تولید فیلم، انیمیشن، کتاب، سرگرمی، اسباب بازی و... برای کودکان شرایطی را فراهم کرده است که در زمینه تولید حتی در زمینه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم‌. بسیاری از تولیدات ما اکنون در کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آید و در فستیوال‌های بین‌المللی جوایز مهمی کسب کرده است. در زمینه کتاب هم همینطور است و حضورمان بین‌المللی بوده است. ما معتقدیم باید نقش‌آفرینی و فعالیت در حوزه کودک و نوجوان توسعه یابد. از سوی دیگر به صورت منطقه‌ای هم اقدامات مشخصی داریم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در دوسال گذشته «دیپلماسی کودک و نوجوان» را ذیل دیپلماسی فرهنگی تعریف کردیم و در این زمینه سفارت جمهوری خلق چین از اولین کشورهایی بود که با ما همکاری خوبی داشت چنانچه مسابقات سالیانه و فستیوال نقاشی یکی از دستاوردهای این تعامل بود. همچنین رویداد گفت‌وگو با قصر آسمانی با استقبال کودکان ایرانی همراه شد. برای تعامل دوسویه در حوزه کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و مایلیم به صورت دوره‌ای نشست‌های تخصصی در این زمینه داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران ذیل دیپلماسی کودک و نوجوان دارای تجارب، دانش و دستاوردهایی است که می‌تواند آنها را در اختیار کشور دوست و برادر جمهوری خلق چین قرار دهد. آنچه به عنوان یک تجربه، دانش و موفقیت در کشور ما به دست آمده را مبادله کنید با آنچه که در کشور شما وجود دارد و تبادل فرهنگی در این زمینه داشته باشیم.

او ادامه داد: اتصال ما به سازمان‌های متناظر در کشور چین مانند عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و به‌ویژه بخش جوانان موئید این همکاری است. آنجه موضوع اتحادیه بین‌المللی کودک و نوجوان را مطرح کردیم و پذیرفتند که جمهوری اسلامی ایران پرچم آن را بالا ببرد و با همکاری کشورهای عضو شانگهای این کار را انجام دهد.

علامتی افزود: نقشه راهبردی تعاملات فرهنگی و اجتماعی باید به سرعت با همکاری چین تدوین شود و طبق آن حرکت کنیم. لازم است بعد از این جلسه با دستور شما در سفارت محترم، کارشناسان جلسات داشته باشند و نقشه راه تنظیم کنند. در سفر به جمهوری خلق چین ظرفیت‌های خوبی آنجا دیدیم که می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری‌های بیشتر باشد. متقابلا جمهوری اسلامی ایران هم ظرفیت‌های قوی و خوبی دارد که می‌تواند برای چین جذاب باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز نمی‌توانیم چشم خود را بر جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد ببندیم، اظهار کرد: کشتار هزاران کودک و نوجوان در غزه، هر فرد آزاده‌ای را آزار می‌دهد و لازم است موضع‌گیری شفاف، روشن و مشترکی در این زمینه داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم. 

تاکید بر رونق «دیپلماسی کودک و نوجوان» / پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با چین

در ادامه این نشست زونگ پی‌وو _ سفیر جمهوری چین در ایران با تشکر از مدیر عامل کانون و همکاران ایشان که وقت ملاقات گذاشتند، گفت: می‌دانیم که در تاریخ بیش از ۶۰ ساله فعالیت کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان زیادی تربیت شدند. تاکنون همکاری‌های خوبی در زمینه کودکان و نوجوانان میان ایران و چین شکل گرفته است. در مدت اخیر نیز همکاری کانون با سفارت چین بیشتر شده است، از این میان میتوان به دو دوره مسابقه نقاشی درباره المپیاد زمستانی پکن اشاره کرد  که پلی میان ایران و چین برقرار کرد اشاره کنیم. همچنین می‌توان به گفت و گوی قصر آسمانی که گفت‌وگوی جوانان ایرانی با فصانوردان چینی است اشاره کرد که از اهمیت معنوی برخوردار است.

وی افزود: کانون زبان ایران دارای سابقه بیش از ۱۰۰ سال دارد و پارسال هم تفاهم‌نامه همکاری بین چین و این کانون امضا شد. از این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که احساس خوبی برای همکاری دوطرفه بین ایران و چین درخصوص کودکان و نوجوانان‌ داریم‌. حتی شخصا بلافاصله بعد از حضور در ایران به عنوان سفیر، اولین برخوردم با کنون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

سفیر چین در ایران، ادامه داد: افتخار می‌کنم بتوانم فرصتی داشته باشم تا نظر مدیرعامل کانون را درباره چگونگی پیشبرد روابط کودکان دو کشور بدانم. ایشان سال قبل به چین سفر کردند و از نزدیک چین و فرصت‌های موجود در کشور چین را مشاهده کردند.

وی افزود: چین و ایران شرایط همکاری مشترک دارند و یکی از ترکیبات مهم، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور است چون سران دو کشور به طور مستمر در حال هماهنگی و گفت‌وگو هستند. در ماه مِی میلادی امسال فرستاده ویژه رییس جمهور چین در مراسم آقای رییسی شرکت کردند. ماه پیش همچنین رییس جمهور ما فرستاده ویژه خود را در مراسم تحلیف داشت و از این مشخص می‌شود که دولت دو کشور هماهنگی خوبی با هم دارند که ادامه خواهد داشت.

سفیر چین در ایران بیان کرد: همکاری‌های بعدی خود را می‌توانیم در سه بخش هماهنگ کنیم. ادامه همکاری‌های فعلی، عملیاتی کردن سندهایی که امضا شده و ایجاد همکاری‌های جدید که در این زمینه پاسخگو خواهد بود. با پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس قطعا همکاری‌ها نسبت به گذشته رونق بیشتری می‌گیرد. می‌توانیم از این پس جلسات منظم هماهنگی در سطح کارشناسان تشکیل دهیم.

تاکید بر رونق «دیپلماسی کودک و نوجوان» / پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با چین

در ادامه این نشست جوزی هائو _ سفیر فرهنگی سفارت چین در ایران نیز در این نشست، گفت: کانون پرورش فکری یکی از جاهایی است که بیشترین مراجعه را داشتم و بیش از ۱۰ بار به مرکز حجاب مراجعه کردیم و جلسه داشتیم. به نطر من این مراجعه و جلسات با کانون خاطرات شیرین و پرباری داشته که در ذهن من زنده است. این به همکاری دو طرف کمک می‌کند و در زمینه دیپلماسی و گسترش راهبردی خدمات آمادگی کامل داریم که با حضور سفیر جدید همچنین همکاری‌های دو طرف را ادامه دهیم.

در ادامه این نشست کریمی _ معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، بیان کرد: کانون پل ارتباط میان خانواده و مدرسه است و امیدوارم مثل گذشته پلی ارتباط برای ارتباط کودکان کشورهای جهان باشد. در این زمینه آمادگی خود را برای تولیدات مشترک در حوزه فیلم، کتاب، انیمیشن و ... برگزاری هفته فیلم و اکران عمومی تازه‌های تولید در چین، همراهی با جشنواره‌های بین‌المللی مانند پویانمایی تهران، اعزام گروه‌های تئاتر حرفه‌ای به کشور چین، برگزاری دوره آموزشی مانند تصویرگری ایرانی، استاپ‌موشن و... اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم تولید مشترک عروسک سارا و دارا را نیز کلید بزنیم.

همچنین فرهاد فلاح _ معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز گفت: در دو سال گذشته همکاری‌های خوبی با چین داشتیم. به زودی با همکاری سفارت چین مراسم اختتامیه جشنواره نقاشی را برگزار خواهیم کرد. به زودی نسخه اولیه تفاهم نامه همکاری بین ایران و چین برای امضا آماده می‌شود.

وی افزود: بر اساس دیپلماسی کودک و نوجوان سرفصل‌های همکاری را برای سال‌های آینده مشخص می‌کنیم. یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های فرهنگی ایران جشنواره بین المللی قصه‌گویی است. از این فرصت استفاده می‌کنیم‌. یکی از موضوعات مورد پیگیری این است که تجربیات و موفقیت‌های حوزه کودک و نوحوان را تبادل کنیم. یکی از تجربیات خوب ما تولید دوره آموزشی به عنوان «حال خوش زندگی» است که بچه‌ها ۹ مهارت مهم زندگی را آموزش می‌بینند.

تاکید بر رونق «دیپلماسی کودک و نوجوان» / پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با چین

به گزارش ایسنا در این جلسه هیئت همراه سفیر چین به عضویت افتخاری کانون درآمدند. همچنین در این جلسه ایران هدایای ویژه شامل یک نقاشی که توسط یکی از نوجوانان عضو کانون کشیده شده بود، کتاب راهنمای «حال خوش زندگی» و یک اثر هنری فیروزه‌کوبی به هیئت چینی هدیه داد. هیئت چینی نیز یک سرویس چای‌خوری چینی در این دیدار به اعضای کانون هدیه کرد. 

انتهای پیام

نظر شما