شناسهٔ خبر: 68404868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فاطمه مهاجرانی کیست؟

علیرضا قربانی

نام فاطمه مهاجرانی پیش از این برای کسانی که با آموزش و پرورش سروکار داشتند یا به مراکز علمی - پژوهشی رفت‌وآمد می‌کردند، آشناتر بود اما در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۳، آنان که به سیاست علاقه دارند نیز یا اسمش را در ستاد مسعود پزشکیان شنیدند یا پای سخنانش در نشست‌های تبلیغاتی آن روزها نشستند؛ و اکنون او نخستین زنی است که سخنگوی دولت‌ شده تا پاسخگوی عملکرد کابینه چهاردهم به افکار عمومی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی متولد مرداد ۱۳۴۹ در اراک است. او در سال ۶۸ با رتبه ۷۰۰ کنکور در رشته مهندسی مکانیک تحصیل و لیسانس خود را در همین رشته از دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرد. مهاجرانی فوق‌لیسانس را هم در همین دانشگاه و در همین رشته پشت سر گذاشت و برای تحصیلات تکمیلی هم بورسیه دکتری رشته رباتیک از دانشگاه بونل لندن را کسب کرد اما به دلایل خانوادگی امکان ادامه تحصیلات در آنجا را پیدا نکرد و در نهایت از دانشگاه هریوت‌وات اسکاتلند فوق‌لیسانس استراتژی گرفت و همان‌جا هم DBA (Administration Doctor of Business) و دکتری حرفه‌ای را ادامه داد.

او سال‌ها پیش رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بود اما در مهر سال ۹۶ از سوی محمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس مرکز استعدادهای درخشان انتخاب شد. در سال‌های اخیر نیز مهاجرانی به‌عنوان عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ارشاد در رشته مدیریت بازرگانی فعالیت کرد که چهره‌هایی با سابقه اصلاح‌طلبی در تاسیس آن نقش داشته‌اند. عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، خسرو تهرانی، مسئول اطلاعات نخست‌وزیری در اوایل دهه ۶۰، سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش دولت جنگ، اصغر نوروزی نماینده دوره سوم مجلس، مشاور و مدیرکل وزارت علوم و معاون وزارت آموزش و پرورش در دوران اصلاحات و احمدعلی نوربالا رئیس سازمان هلال احمر در دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی اعضای هیئت موسس این دانشگاه هستند.

فاطمه مهاجرانی در فهرست اعضای شورای راهبری کابینه دولت مسعود پزشکیان که ریاست آن بر عهده محمدجوادظریف بود نیز ثبت شده بود. او از جوانترین چهره‌های حاضر در کابینه است و سوای از فعالیت‌های سیاسی اخیر، از جنبه علمی و آموزشی بیشتر به موضوعاتی همچون داده‌کاوی، استرتژای آموزش الکترونیکی، سیستم‌های ترکیبی و رضایت دانشجو توجه داشته است.

اقدامات او در ستاد بانوان حامی مسعود پزشکیان، وی را به‌عنوان چهره‌ای که پیگیر مطالبات زنان است و به بررسی و رفع علل بروز آسیب‌های اجتماعی برای زنان توجه دارد، به رسانه‌ها معرفی کرده است.

انتهای پیام

نظر شما