شناسهٔ خبر: 68403102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

فاطمه مهاجرانی کیست؟ | همه سوابق اول سخنگوی زن در ایران

قرعه فال مسعود پزشکیان برای سخنگویی دولت به نام یک زن افتاد؛ فاطمه مهاجرانی که سابقه معاونت وزارت آموزش و پرورش، ریاست دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی و مرکز استعداد های درخشان را دارد. درباره مهاجرانی، رویکردهای سیاسی و سابقه اجرایی و مدیریتی او چه می دانیم؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برای نخستین بار در طول عمر جمهوری اسلامی سخنگویی دولت به یک خانم محول شد . نام فاطمه مهارجانی پیش از این نیز به عنوان گزینه احتمالی برای سخنگویی دولت مسعود پزشکیان مطرح شده بود  و حالا به صورت رسمی اعلام شد که او سخنگوی دولت چهاردهم خواهد بود.

مهاجرانی در لیستی که از سوی محمدجوادظریف به عنوان اعضای شورای راهبری منتشر شده بود، حضور داشت. در ایام رقابت های انتخاباتی او از اعضا فعال ستاد بانوان مسعود پزشکیان بود و جمله معروف اش در یک سخنرانی در حضور ظریف بازتاب زیادی داشت و توسط رسانه ها و کاربران فضای مجازی جریان اصولگرا با نقد تندی همراه شد.

ویدئویی که از این سخنرانی بازنشر می شود حاکی از ان است که در یک همایش مهاجرانی می‌گوید: «به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد مهرشاد شهید دیگری بر خاک بیفتند».

اشاره مهاجرانی به مهرشاد شهیدی ، از کشته شدگان حوادث پاییز سال ۱۴۰۱ است.

بیوگرافی فاطمه مهاجرانی

مهاجرانی متولد مرداد ماه سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک است. در قیاس با میانگین سنی کابینه چهاردهم ، مهاجرانی در گروه جوان ترها محصوب می شود.

مهاجرانی با رتبه ۷۰۰ در سال ۶۸ وارد رشته مهندسی مکانیک شد، لیسانس خود را در رشته مکانیک در دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کردند . فوق لیسانس را هم در همین دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شدند . در سال ۷۴ فقط دو خانم در کشور در رشته مهندسی مکانیک قبول شدند چون در آن زمان قبولی در ارشد کم بود که یکی از آنها خانم فاطمه مهاجرانی بود.

او پیش از این رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که در ۲۶ مهر ماه سال ۹۶ از سوی سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش وقت به عنوان رئیس مرکز استعداد های درخشان انتخاب شد.

سوابق شغلی و تحصیلی فاطمه مهاجرانی

مهاجرانی اولین زنی در دانشگاه شهید باهنر کرمان  بوده که فوق لیسانس قبول شده و به آن دانشگاه وارد شدند. قبل از ایشان نه کسی در این رشته قبول شده بود نه ورودی خانم داشت.

مهاجرانی یک بورس دکتری از دانشگاه بونل لندن برای  رشته ربوتیک گرفتند. به گفته خودشان اما بنا به دلایل خانوادگی نتوانستند برای ادامه تحصیلات بروند. بعدها به این دلیل که احساس می کردند مکانیک جواب انگیزه و استعداد ایشان را نمیدهد تصمیم گرفتند در رشته علوم تربیتی تحصیل کنند. اما مدرکی از این رشته دریافت نکردند.

در ادامه از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند برای دانشگاه اسکاتلند فوق لیسانس استراتژی را گرفت و همان جا DBA (Administration Doctor of Business) و دکتری حرفه ای را خواند. رتبه دانشگاهی ماجرانی دکتری حرفه ای مربی است و در حال حاضر  عضو هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی ارشاد نیز هست.

او همچنین عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند و دارای ۱۲ مقاله کنفرانسی و ۱ مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور است که طی ۱۱ سال با ۳ پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم علمی داشته است.

منبع: رویداد 24

نظر شما