شناسهٔ خبر: 68403327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملیات اربعین؛نصرالله چگونه اسرائیل را در وحشت نگه داشت؟

پاسخ اولیه حزب‌الله به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی و همچنین سخنانی که سید حسن نصرالله در این زمینه مطرح کرد، حاوی چندین نکته مهم است که در عینِ تاکید بر معادله بازدارندگی حزب‌الله، اسرائیل را همچنان در ترس نگه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در پی عملیات انتقام جویانه علیه دشمن صهیونیستی در پاسخ اولیه به جنایت ترور «فواد شکر» فرمانده نظامی ارشد مقاومت لبنان، بازخوانی‌های متعددی از سخنان ایشان انجام شد و برخی مخالفان مقاومت سعی داشتند اظهارات دبیرکل حزب الله و عملیاتی که این حزب علیه دشمن انجام داد را تحریف و در راستای منافع خود تفسیر کنند.

اما کسانی که با امور سیاسی و نظامی آشنایی داشته و رویدادها و تحولات مربوط به جنگ غزه و همچنین درگیری‌های مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را از ابتدا با دقت دنبال می‌کنند، متوجه می‌شوند که این عملیات حزب‌الله به عنوان اولین پاسخ و همچنین صحبت‌هایی که سید حسن نصرالله مطرح کرد، همه اهداف مقاومت را در وهله نخست برآورده ساخت. به ویژه اینکه مخالفان حزب الله در داخل لبنان به سرکردگی «سمیر جعجع» که کارنامه سیاهی در همکاری و همدستی با جنایتکاران صهیونیست علیه مردم لبنان دارد، سعی داشتند مقاومت را متهم به جنگ افروزی و تهدید امنیت لبنان کنند.

معادلات سید حسن نصرالله در عملیات اربعین

در همین راستا لازم است به چند نکته مهم درباره سخنرانی سید حسن نصرالله اشاره کنیم:

- نکته اول این است که دبیرکل حزب الله اعلام کرد که اولین پاسخ به دشمن صهیونیستی داده شد. فارغ از اینکه پاسخ اولیه به جنایت تروریستی رژیم اشغالگر، توانست انتظارات بسیاری را برآورده کند یا نه، اما این پاسخ، اعتبار و جایگاه سید حسن نصرالله را بیش از پیش در لبنان و کل منطقه بالا می‌برد؛ زیرا او ثابت کرد به هر حرفی که می‌زند بعد از مدت کوتاهی عمل می‌کند.

-دبیرکل حزب الله اعلام کرد که مقاومت تعداد زیادی موشک را برای مشغول کردن سامانه گنبد آهنین، با هدف تسهیل عبور پهپادها برای رسیدن به هدف مهم و انجام عملیات اصلی شلیک کرد. به این ترتیب، حزب الله برتری تاکتیکی خود را علیه صهیونیست‌ها به نمایش گذاشت و نشان داد که اسرائیل در تشکیلات پدافندی خود هم مانند تسلیحات هجومی، کاملاً بر آمریکا و اروپا تکیه دارد. همچنین در شرایطی که اسرائیل با تکیه بر این تسلیحات نمی‌تواند مقابل پهپادها و موشک‌های مقاومت کاری از پیش ببرد، اگر این حمایت‌ها نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شکست کمپین حامیان اسرائیل در لبنان ضد مقاومت

-سید حسن نصرالله به همه صحبت‌ها و شایعه پراکنی‌ها درباره گسترش جنگ پایان داد و تاکید کرد که اکنون اوضاع به حالت عادی برگشته است. بنابراین کمپین تحریک آمیز مخالفان مقاومت و در راس آن سمیر جعجع در داخل لبنان شکست خورد و افکار عمومی این کشور احساس امنیت کرده و به آرامش رسیدند.

اولین نشانه‌ها درباره بازگشت آرامش به لبنان، از سرگیری پروازها در آسمان این کشور بود. همچنین صهیونیست‌ها مجبور شدند اذعان کنند، بار دیگر این نصرالله است که قواعد بازی را تعیین می‌کند و برای اسرائیلی‌ها تصمیم می‌گیرد. ضمن اینکه اشغالگران همچنان در وضعیت اضطراب و انتظار قرار دارند و دبیرکل حزب الله حرفی درباره پایان یا کاهش عملیات‌ها علیه دشمن صهیونیستی نزد.

بنابراین برخی معتقدند که ممکن است عملیات‌های بزرگتر و غافلگیرانه‌تری توسط حزب الله طی روزهای آینده انجام شود.

4- در شرایطی که حامیان رژیم صهیونیستی و آمریکا و مشخصا سمیر جعجع و وابستگان او تلاش داشتند، علاوه بر مقاومت، کمپین تحریک آمیزی علیه ایران نیز به راه بیندازند و تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را به مواضع ایران ربط دهند، اما تفکیک پاسخ حزب الله به رژیم اشغالگر از پاسخی که ایران به این رژیم خواهد داد، ثابت کرد که پاسخ ایران به اسرائیل پاسخی جدا و مستقل از معادلات مربوط به جنگ غزه است و هیچ ارتباطی بین تنش‌های مرزی لبنان و فلسطین اشغالی، با ایران وجود ندارد.

بنابراین بعد از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی هم، تغییری در معادلات درگیری در جبهه جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی ایجاد نخواهد شد.

شکست توطئه آمریکا و اسرائیل در مذاکرات غزه

- حزب الله همچنین نشان داد که قصد ندارد بر مذاکرات آتش بس غزه تاثیری بگذارد و در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، مقاومت لبنان هم حاضر است اوضاع را به حالت قبل از عملیات طوفان الاقصی برگرداند و تنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر است که مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات درباره آتش بس غزه می‌شود.

در واقع یکی از دلایل تاخیر پاسخ حزب الله به دشمن صهیونیستی، این بود که حزب الله می‌خواست فرصتی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش بس غزه فراهم کند و به دنبال تحت فشار قرار دادن آمریکا و رژیم صهیونیستی بود تا بهانه‌ای برای برهم زدن مذاکرات نداشته باشند.

- نگه داشتن صهیونیست‌ها در وضعیت انتظار و وحشت از دیگر دلایل تاخیر پاسخ حزب الله به جنایت تروریستی رژیم اشغالگر بود؛ به طوری که طی هفته‌های گذشته، علاوه بر فشار روانی شدیدی که صهیونیست‌ها متحمل شدند، اقتصاد این رژیم هم در سایه انتظار و وحشت از پاسخ ایران و حزب الله دچار رکود قابل توجهی شد و اشغالگران متحمل هزینه‌های فراوانی برای آماده سازی پناهگاه‌ها و ذخیره غذا و دا رو و ... شده‌اند.

- حزب الله ثابت کرد که برخلاف جنایتکاران صهیونیست، مواضع غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد و این همان نکته‌ای است که سید حسن نصرالله هم به آن اشاره کرد. حزب الله با وجود اینکه همه تاسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی رژیم صهیونیستی را شناسایی کرده و تصاویر آنها را بارها منتشر کرده است، اما هرگز غیرنظامیان را در بانک اهداف خود قرار نمی‌دهد.

حزب الله همچنین با خودداری از هدف قرار دادن غیرنظامیان، مردم لبنان را از شر حملات جنون آمیز و وحشیانه صهیونیست‌ها در امان نگه داشت و با وجود اینکه قدرت در هم کوبیدن مواضع غیرنظامی اسرائیل را داشت، از این کار خودداری کرد.

ضربه به عمق مقر جاسوسی صهیونیست‌ها

- این پاسخ حزب الله، همانگونه که سید حسن نصرالله اشاره کرد، طرحی موفق برای ناکام گذاشتن توطئه نتانیاهو در گسترش دامنه جنگ در منطقه بود؛ جنگی که طی یک سال گذشته ایران و محور مقاومت برای جلوگیری از آن تلاش کرده‌اند و تنها نتانیاهو و متحدان فاشیست وی هستند که در راستای منافع شخصی خود، به هر قیمتی می‌خواهند کل منطقه را وارد جنگی بزرگ کنند.

- سید حسن نصرالله توضیح داد که حزب الله پایگاه گلیلوت را به عنوان هدف اصلی خود در عمق اراضی اشغالی انتخاب کرد، جایی که یگان 8200 بزرگترین مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی که مستقیماً در عملیات‌های تروریستی موساد شرکت دارد، در آن واقع شده است. همچنین این پایگاه جاسوسی مسئول مستقیم عملیات تروریستی رژیم اشغالگر در ضاحیه بیروت بود که در جریان آن فواد شکر و شماری از غیرنظامیان لبنانی به شهادت رسیدند.

از طرف دیگر، هدف قرار دادن عمق فلسطین اشغالی توسط حزب الله، پاسخی به جنایت رژیم اشغالگر در هدف قرار دادن بیروت بود.

افشای دروغ اطلاعاتی اسرائیل

- شاید طولانی‌ترین بخش سخنان سید حسن نصرالله مربوط به افشای دروغ‌های گمراه کننده ارتش و کابینه رژیم اشغالگر و به ویژه شخص نتانیاهو باشد. دبیرکل حزب الله، با قاطعیت ادعاهای نتانیاهو و ارتش صهیونیستی مبنی بر انهدام هزاران موشک بالستیک حزب‌الله یا سکوهای آن را تکذیب و تاکید کرد که حمله هوایی رژیم اشغالگر علیه جنوب لبنان، تنها نیم ساعت قبل از عملیات حزب الله انجام شد.

به گفته سید حسن نصرالله، این بدان معناست که سرویس جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل موفق به پیش‌بینی عملیات حزب الله نشده بود و تنها حرکت رزمندگان حزب الله را احساس کرد. همچنین اشغالگران دره‌های خالی را هدف قرار دادند که هیچ گونه موشک بالستیک و یا سکوی پرتاب موشک مقاومت در آنها وجود نداشت.

بنابراین دبیرکل حزب الله صراحتاً فاش کرد که رژیم اشغالگر دروغگو بوده و برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود مقابل عملیات حزب الله و آرام کردن افکار عمومی، به چنین دروغ‌های مضحکی متوسل می‌شود و آنگونه که ادعا می‌کند، دارای برتری اطلاعاتی نیست؛ آن هم با وجود اینکه آمریکا و کل ناتو از همه تجهیزات فناوری و اطلاعاتی خود برای کمک به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.

معادله بازدارندگی حزب‌الله و ماندن صهیونیست‌ها در انتظار و وحشت

- دبیرکل حزب الله با اعلام اینکه مقاومت هنوز قدرت اصلی خود را به نمایش نگذاشته و موشک‌های راهبردی آن می‌توانند وارد عمق فلسطین اشغالی شوند، بار دیگر بر بازدارندگی مقاومت تاکید کرد و به صهیونیست‌ها درباره اقدام به هر تجاوز گسترده‌ای علیه لبنان هشدار داد.

- سید حسن نصرالله در بخش دیگر از سخنان خود تاکید کرد که این اولین عملیات بزرگ مقاومت، بعد از شهادت فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله بود و این نشان می‌دهد که فقدان رهبران و فرماندهان مقاومت تاثیری بر عملکرد آن ندارد.

- یکی از نتایج مهم عملیات اربعین که سید حسن نصرالله درباره آن صحبت کرد، بحث توازن وحشت بود؛ جایی که بعد از پاسخ اولیه حزب الله، فضای داخلی فلسطین اشغالی به شدت متشنج شد و موسسات مهم دانشگاه‌ها و فرودگاه‌های این رژیم تعطیل شدند. این توازن وحشت همان چیزی است که از لبنان در برابر تجاوزات دشمن صهیونیستی محافظت می‌کند و نشان داد ارتش اسرائیل با وجود برخورداری از حمایت‌های نامحدود آمریکا، قدرت محافظت از جبهه داخلی خود مقابل موشک‌ها و پهپادهای مقاومت را ندارد.

- اما در پایان، سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه این پاسخ اولیه به جنایت تروریستی دشمن صهیونیستی بود، باب هرگونه عملیات بزرگ بعدی را باز گذاشت و به این ترتیب صهیونیست‌ها مجبورند همچنان در وضعیت ترس و انتظار بمانند.

به عبارت دیگر دبیرکل حزب الله همچنان شمشیر را زیر گلوی صهیونیست‌ها نگه داشت و تاکید کرد که مقاومت لبنان همچنان پشت مردم و مقاومت در غزه باقی خواهد ماند و اجازه شکست آنها را نمی‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما