شناسهٔ خبر: 68401615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکسیناسیون ۹۷۷ هزار دام‌ در هرمزگان علیه تب برفکی آغاز شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: فاز نخست واکسیناسیون ۹۷۷ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان‌های مختلف استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

مصطفی فخرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه آغاز فاز واکسیناسیون سراسری جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی به مدت ۲ ماه در استان ادامه دارد، اظهار کرد: این عملیات در جمعیت ۲۷ هزار راس دام سنگین و ۹۵۰ دام سبک در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به محدودیت زمانی و برای اینکه بتوان تمامی جمعیت دامی را واکسینه کرد، قسمتی از این عملیات با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان باتوجه به اینکه واکسن به صورت رایگان برای دامداران روستایی و عشایری پیش بینی شده است، اظهار کرد: تمامی هزینه‌های تردد و انجام تزریقات و هزینه‌های جانبی دیگر انجام شده توسط بخش خصوصی، براساس قرارداد توسط دامپزشکی پرداخت می‌شود و دامداران هیچ‌گونه وجهی را در خصوص واکسیناسیون دام خود پرداخت نخواهند کرد.

واکسیناسیون ۹۷۷ هزار دام‌ در هرمزگان علیه تب برفکی آغاز شد

فخرآبادی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل بیماری پرخسارت و فوق‌العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی، قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها است، گفت: دامداران می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع این بیماری‌، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی ادامه داد: لازم است دامداران جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای عملیات مایه‌کوبی خودداری کنند و برای رعایت اصول بهداشتی در دامداری خود حوضچه‌های ضدعفونی را در محل ورودی دامداری را فعال کنند.

بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی فوق‌العاده واگیر دام بوده که در صورت وقوع و اپیدمی خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران و تولیدکنندگان وارد می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون دام‌ها بعد از رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای در دامداری‌ها از موثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری است.

تب برفکی با تب و زخم‌های تاول مانند در زبان و لب‌ها، در دهان و بین سم‌ها مشخص و عفونت موجب بی‌میلی حیوان مبتلا، به غذا خوردن یا حرکت می‌شود.

نظر شما