شناسهٔ خبر: 68401555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می‌کند/

فاطمه مهاجرانی از کجا آمده است؟

فاطمه مهاجرانی ریاست مرکز استعدادهای درخشان را در کارنامه سوابق خود دارد ولی مهمترین و اصلی ترین خاستگاه وی دانشگاه غیر انتفاعی ارشاد است.

صاحب‌خبر -

با نهایی شدن انتصاب دکتر فاطمه مهاجرانی به سمت سخنگویی دولت مسعود پزشکیان و اضافه شدن چهارمین زن به ترکیب دولت جدید، خبرنگار "تابناک" به بررسی خاستگاه تشکیلاتی-فکری خانم مهاجرانی پرداخته است.

فاطمه مهاجرانی ۵۴ ساله متولد مرداد ماه سال ۱۳۴۹ در شهرستان اراک است، او موفق به کسب بورسیه دکتری از دانشگاه بونل لندن برای رشته رباتیک شد که به گفته خودش بنا به دلایل خانوادگی نتوانست برای ادامه تحصیلات به انگلیس برود.در ادامه او از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند فوق لیسانس استراتژی گرفت و همان‌جا DBA و دکتری حرفه ای را ادامه داد. او پیش از این رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی بوده که در ۲۶ مهر ماه سال ۹۶ از سوی سید محمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان رئیس مرکز استعداد‌های درخشان انتخاب شد. اولن حضور سیاسی مهاجرانی، حضور به عنوان عضو شورای راهبری ریاست جمهوری از فاصله پیروزی مسعود پزشکیان تا تشکیل کابینه بود. لیستی که از سوی محمدجوادظریف تدوین و تشکل یافت.

 

اما عمده وقت و حضور فاطمه مهاجرانی در سالهای اخیر، حضور به عنوان عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی-غیرانتفاعی ارشاد است،او استادیار و عضو هیات علمی این دانشگاه مخصوص است، این دانشگاه یکی از دانشگاههای غیرانتفاعی و غیر دولتی که توسط سیاسیون تاسیس شده است، سنتی که هم در میان اصلاح طلبان و هم درمیان اصولگرایان مورد توجه قرار گرفته است، موسس اصلی  دانشگاه غیر انتفاعی ارشاد دماوند، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت خاتمی و مسئول صفحه حقوقی روزنامه سلام-ارگان اصلاح طلبان سنتی و خط امامی- است.

این دانشگاه در سال ١٣٧٥ توسط چهره هایی چون وزیران و مسئولان دولت های دهه شصت تاسیس شد، اما جالب ترین نام ها در فهرست موسسان این دانشگاه، خسرو قنبری تهرانی، مسئول اطلاعات نخست وزیری در دوران شهید رجایی و باهنر، سید کاظم اکرمی وزیر اموزش و پرورش دوران جنگ و دکترنوربالا رئیس اسبق سازمان هلال احمر در دوران ریاست جمهوری سید محمد خانمی است.

فاطمه مهاجرانی جز در مقام ریاست سمپاد، تجربه ای در مواجهه با اهالی رسانه و گفتگو با آنان ندارد و سابقه سیاسی وی نیز به نطق های آتشین در سفرهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در بهار 1403 باز می گردد.

سخنگویان قبلی دولت های سابق، همیشه از مردان بوده اند(صادق طباطبایی، بهزاد نبوی، عطاالله مهاجرانی،غلامحسین الهام،محمدباقر نوبخت، بهادری جهرمی و اینک فاطمه مهاجرانی، باید منتظربود و دید خانم مهاجرانی در منصب سخنگویی دولت آیا "طرح نویی" در خوااهد افکند یا صرفا حضورش برای راضی کردن رای دهندگانی است که خواهان حضور بیشتر زنان در عرصه های سیاسی و دولتی هستند.

نظر شما