شناسهٔ خبر: 68401474 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین های تعزیه خوانی دهه آخر صفر در قشم اجرا می شود

قشم - ایرنا - مسوول هیات تعزیه خوانان حضرت سیدالشهدا(ع) شهرستان قشم گفت: آیین های تعزیه روزهای ۲۸ و ۳۰ صفر همزمان با رحلت نبی اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی بن موسی رضا(ع) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

محمد قاسم بلوچی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: گروه های تعزیه خوانی که با نظارت اداره های فرهنگ و ارشاد و اسلامی، تبلیغات اسلامی و کانون تعزیه قشم فعالیت دارند، به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر، تعزیه های شهادت ۲ طفلان مسلم، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت امام رضا(ع) را از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۴ شب های یادشده در مصلی امام علی(ع) قشم اجرا می کنند.

وی ادامه داد: در این آیین ها روایت اتفاقات واقعه کربلا، اربعین، رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و ثامن الحجج امام رضا(ع) برای مخاطبان به تصویر کشیده می شود.

مسوول هیات تعزیه خوانان حضرت سیدالشهدا(ع) شهرستان قشم توضیح داد: همچنین به مناسبت ۲۰ صفر و اربعین حسینی آیین های تعزیه شهادت حضرت رقیه(س)، تعزیره هنده، آزادی اسرای دشت کربلا، ورود کاروان اهل بیت به کربلا و مدینه به همت انجمن تعزیه و با حمایت امام جمعه شهرستان قشم در راستای احیای فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج فرهنگ عاشورایی برپا شده است.

بلوچی اضافه کرد: اجرای مراسم تعزیه خوانی یکی از اقدامات مهم در ترویج فرهنگ و معارف حسینی در جامعه و آشنایی عموم مردم با مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و از این رو باید از ایام مختلف برای برپایی این آیین بهره گرفت.

دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه و در روز ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و سرانجام با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می رسد.

نمایش های آیینی قدمتی به عمق تمدن ایرانی و ریشه در باورها و تار و پود زندگی ایران و ایرانی داشته و همین مساله باعث شده تا مرجعی برای بسیاری از گونه های نمایشی و تئاتری سوگ در جهان قرار بگیرد.

از ایران باستان بزرگترین مراسم سوگ ایرانی به «سوگ سیاووش» که مظهر تقدس و پاکی در باور اذهان عمومی مردمان است را به یاد داریم و از زمان ورود اسلام به ایران و پذیرش کامل ترین دین آسمانی حضرت محمد(ص)، ‌بزرگترین آیین نمایش عزاداری به برگزاری مجالس تعزیت باز می گردد که شکل دیگرگون شده و متکامل آن را امروزه تعزیه می نامیم.

«تعزیه» نمایشی آیینی است که در گام نخست، بر اساس روایت ها و داستان هایی در مورد حضرت محمد(ص) و سپس واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان شکل گرفت و بزرگ‌ترین مبلغ فرهنگ جهاد و شهادت و یکی از اصلی‌ترین عناوین فرهنگی این مرز و بوم است.

بالندگی هنر تعزیه‌خوانی به شکل کنونی به دوره قاجار بر می‌گردد که همه ساله با فرارسیدن ماههای محرم و صفر، پیرغلامان و تعزیه‌خوانان پیشکسوت، واقعه عاشورا و ماجراهای قیام کربلا را در قالب نمایش زنده آیینی برای مشتاقان و علاقه‌مندان به این هنر دینی در نقاط مختلف شهرها و روستاها به اجرا می‌گذارند.

تعزیه‌گردان ها و شبیه خوانان در این نمایش ها سعی می‌کنند با پوشیدن لباس های نزدیک به آن دوران و استفاده از ادوات جنگی کهن مانند نیزه، شمشیر و سپر و خواندن اشعاری حماسی، ‌ صحنه های آن مقطع از تاریخ اسلام را بازآفرینی کرده و بینندگان را با عبور دادن از دالان تاریخ به تماشای سرگذشت امام حسین، اصحاب و یارانش بنشانند.

هنر دینی تعزیه در میان مردم و به خصوص اقشار متدین و مذهبی، طرفداران بسیاری دارد و در عین حال با جذابیت های دیداری و سرگرم کننده، کودکان، نوجوانان و جوان‌ترها را با آن برهه از تاریخ و شخصیت های حاضر در آن دوران آشنا ساخته و در شکل گیری اطلاعات تاریخی و نیز شخصیت و هویت دینی آنان نقش کم نظیری دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما