شناسهٔ خبر: 68400034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بافق نیز صاحب دادگاه‌ صلح‌ شد

ناهید مظفری

معاون قضایی مدیر کل و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری یزد، در آئین راه اندازی دادگاه صلح بافق، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌ صلح به منظور توسعه و گسترش صلح و سازش همچنان فعال هستند.

صاحب‌خبر -

«علیرضا حسین بیگی» صبح امروز در این مراسم گفت: برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوا ابتدا در شوراهای حل اختلاف پیگیری می شود و چنانچه سازش صورت نپذیرد قاضی دادگاه صلح مطابق قانون، به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

به گفته وی، آرای دادگاه صلح در برخی موضوعات و دعاوی مالی تا میزان ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و در سایر موارد قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری استان با اشاره به مزایای دادگاه صلح گفت: دادگاه صلح بر مصالحه در پرونده با همکاری و همراهی طرفین پرونده و اعضای شوراهای حل اختلاف، کاهش هزینه‌های دادرسی و سرعت در رسیدگی اثرگذار است.

وی دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال، دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و برخی دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه را از موارد در صلاحیت این دادگاه عنوان کرد و افزود: درخواست‌های مربوط به تخلیه مستاجر و تعدیل اجاره بها یا تجارت، اعسار، دعاوی اصلاح شناسنامه و استرداد شناسنامه از دیگر موارد صلاحیت دادگاه صلح است.

حسین بیگی بیان کرد: اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام از دیگر موارد در صلاحیت این دادگاه است.

وی افزود: دادگاه صلح در آینده نزدیک در سایر حوزه‌های قضایی استان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

«علیرضا ایزدی» رئیس دادگستری شهرستان بافق هم در این آیین،  فلسفه وجودی این دادگاه ها را توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوی عنوان کرد که موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

به گفته وی، وجود شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌های مردمی افزایش چشمگیری می‌یابد.

ایزدی با بیان اینکه قانون شورای حل اختلاف با وجود مزایا و محاسن خوبی که دارد انتقاداتی هم به آن وارد است، ایجاد دادگاه صلح را مفید ارزیابی کرد و افزود: دادگاه‌های صلح مانند دادگاه‌های دادگستری با حضور رئیس دادگاه یا دادرس علی‌البدل رسمیت می‌یابد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در کنار این دادگاه‌ها برخی اعضای شوراهای حل اختلاف مستقر می‌شوند و برای میانجیگری، صلح و سازش تلاش می کنند.

در پایان «دهقان بهابادی» و «ناصری فرد» به عنوان قضات این دادگاه معرفی شدند.

انتهای پیام

نظر شما