شناسهٔ خبر: 68398871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

لهستان: هر وقت اف-۳۵ گرفتیم میگ‌های خود را به اوکراین می‌دهیم

ایسنا

وزیر دفاع لهستان گفت، این کشور تنها در صورتی می‌تواند جنگنده‌های میگ بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد که جت‌های اف-۳۵ مدرن را دریافت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ولادیسلاو کاسینیاک-کامیسز، وزیر دفاع لهستان در پاسخ به درخواست رئیس جمهور اوکراین از لهستان برای ارائه جت‌های بیشتر گفت، کی‌یف تنها زمانی می‌تواند انتظار دریافت جنگنده میگ-۲۹ لهستانی را داشته باشد که کشورش جت‌های اف-۳۵ را به عنوان جایگزین دریافت کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی از لهستان خواست تا جت‌های جنگنده میگ-۲۹ را برای تکمیل سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین فراهم کند. او سپس گفت، این موضوع را پیش از این با رئیس جمهور و نخست‌وزیر لهستان مطرح کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

زلنسکی افزود: ما واقعاً به میگ‌های شما به دلیل امکانات خوب آنها نیاز داریم و همچنین به این دلیل که به زمان اضافی برای آموزش خلبانان خود (برای کار با این هواپیما) نیاز نداریم.

وزیر دفاع لهستان نیز در پاسخ به درخواست زلنسکی گفت، در میان افزایش تحریکات روسیه در داخل و اطراف حریم هوایی این کشور، لهستان بر حفاظت از مرزهای خود متمرکز شده است.

کاسینیاک-کامیسز گفت: من می‌دانم که کی‌یف به سلاح‌های زیادی نیاز دارد اما شرکای اوکراینی ما نیز باید درک کنند که دولت لهستان باید توانایی‌های (دفاع) خود را حفظ کند.

بنابر گزارش کی‌یف ایندیپندنت، لهستان پیشتر هواپیماهای جنگنده مدرن اف-۳۵ را به ایالات متحده سفارش داده است که پیش‌بینی می‌شود تاریخ تحویل آن در سال ۲۰۲۶ باشد.

وزیر دفاع لهستان همچنین تصریح کرد: تنها پس از دریافت هواپیمای جدید، امکان کنار گذاشتن هواپیماهای قدیمی مانند میگ-۲۹ وجود خواهد داشت که به‌ویژه هنوز برای حفاظت از حریم هوایی لهستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها در این صورت است که در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

زلنسکی اوایل روز گذشته تایید کرد که نیروی هوایی اوکراین از جت های اف-۱۶ تازه تحویل داده شده به‌عنوان بخشی از دفاع خود در برابر حمله موشکی و پهپادی روسیه در ۲۶ اوت استفاده کرده است.

نظر شما