شناسهٔ خبر: 68396356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شتاب واردات گندم به مازندران با قطار

ساری- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به تامین گندم از طریق حمل ریلی، گفت: به‌منظور کاهش هزینه‌های تمام شده جابجایی کالا، با پیگیری‌های به عمل آمده بیش از ۸۷ هزارتن گندم در سال گذشته و ۲۸ هزار تن گندم ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد از طریق خطوط ریلی به سیلوی بتنی شهید میرزاپور شهرستان نکا حمل شد.

صاحب‌خبر -

عباسعلی وفایی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان مازندران سالانه به‌طور متوسط ۳۹۰ هزارتن آرد برای پخت در نانوایی‌ها مصرف می‌شود که به‌منظور تولید این میزان آرد باید حدود ۴۵۰ هزارتن گندم تامین شود.

وی با بیان اینکه تامین این میزان گندم در استان مازندران از مبادی متنوعی صورت می‌گیرد، افزود: بخشی از آن توسط خرید تضمینی داخل استان که در سال گذشته این رقم برابر ۱۱۸ هزارتن بوده و در سال جاری نیز تاکنون ۱۰۵هزارتن گندم در داخل استان خریداری شد و مابقی گندم مورد نیاز استان باید ازطریق خرید تضمینی سایر استان‌ها و واردات از کشورهای دیگر تامین شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۹۰ هزارتن گندم ازطریق خرید تضمینی سایر استان‌ها و بیش از ۱۱۶هزار تن گندم خارجی نیز از کشورهای دیگر وارد سیلوهای استان مازندران شد.

وفایی‌نژاد تصریح کرد: در سال جاری نیز علاوه بر خرید تضمینی گندم در استان، ۱۳۵ هزارتن گندم تا پایان مردادماه از محل تولیدات داخلی سایر استان‌ها و بیش از ۳۴ هزارتن گندم خارجی برای مصرف استان تامین شد.

شتاب واردات گندم به مازندران با قطار

وی درخصوص کیفیت گندم و آرد استان، اظهار کرد: گندم‌های موجود در استان با توجه به حجم بالای تامین این کالای استراتژیک از مبادی متنوع، کیفیت متنوعی نیز خواهد داشت که به‌منظور تامین یک گندم یکسان و مطلوب در سراسر استان نیاز به تامین گندم با کیفیت بالا و اختلاط مناسب آنها در سیلوی مرکزی نکا است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تصریح کرد: به‌منظور تامین آرد با کیفیت مطلوب با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، نزدیک به ۸۰ درصد از گندم‌های موجود در استان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در تامین آرد مناسب و با کیفیت مطلوب تاثیر بسزایی داشته است. وفایی‌نژاد با اشاره به تامین گندم از طریق حمل ریلی، گفت: به‌منظور کاهش هزینه‌های تمام شده جابجایی کالا، با پیگیری‌های به عمل آمده بیش از ۸۷هزارتن گندم در سال گذشته و ۲۸ هزار تن گندم ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد ازطریق خطوط ریلی به سیلوی بتنی شهید میرزاپور شهرستان نکا حمل شد.

وی تصریح کرد: سیاست استفاده از خطوط ریلی برای جابه‌جایی کالاهای اساسی با توجه فراهم بودن امکان تخلیه گندم در سیلوی نکا موجب کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، کاهش تصافات جاده‌ای، آلایندگی کمتر، کاهش هزینه‌های سوخت و سرعت عمل در ورود کالا به استان می‌شود.

به گزارش ایرنا، راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگی‌ها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار می‌رسد.

در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.

نظر شما