شناسهٔ خبر: 68395275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی کشور:

ثبت جهانی خرم‌آباد رابطه مستقیم با اشتغال و جذب توریست در کشور دارد

آزیتا یوسفیان

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: دره خرم‌آباد، متعلق به همه آحاد جامعه بشری بوده و ثبت جهانی آن رابطه مستقیم با اشتغال و گردشگری و جذب توریست در کشور دارد.

صاحب‌خبر -

علی دارابی در جریان بازدید از برخی غارهای هفتگانه دره خرم‌آباد با بیان اینکه موضوع ثبت جهانی دره خرم آباد امروز به عنوان یک مطالبه عمومی در لرستان و کشور مطرح است و سهمیه ایران برای طرح در کمیته میراث جهانی برای سال آینده در کشور بلغارستان محسوب می‌شود، افزود: در هفته‌های پیش‌رو ارزیابان یونسکو برای بررسی این مهم به لرستان و شهر خرم آباد سفر می کنند تا ضمن راستی آزمایی، بازدید میدانی نیز داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز با تلاش همه مسئولان استان و همت شبانه‌روزی همکاران در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، مشکلات و موانع ثبت جهانی برطرف می‌شوند تا این فرصت مهم برای لرستان و کشور ایران تحقق یابد.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی کشور ثبت جهانی را فرصت مناسبی برای معرفی بیشتر داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان به جهان دانست و گفت: با ثبت جهانی دره خرم آباد، این اثر متعلق به همه آحاد جامعه بشری بوده و رابطه مستقیم با اشتغال و گردشگری و جذب توریست در کشور دارد.

دارابی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش مدیران ارشد استان و به خصوص استاندار و فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در خصوص همراهی و مساعدت انجام شده، اضافه کرد: مدیران و مسئولان استانی و شهرداری خرم‌آباد همکاری خوبی با همکاران پرتلاش میراث فرهنگی لرستان داشته تا موانع ثبت جهانی یکی پس از دیگری رفع شود.

آثار تاریخی موجود در کشور نشان دهنده هویت و تاریخ کهن این سرزمین است

او با اشاره به وضعیت موجود ساماندهی قلعه فلک الافلاک و غارهای هفت گانه موجود در دره خرم آباد، تصریح کرد: وضعیت موجود بسیار مطلوب بوده و به عنوان یک کارگاه بزرگ در همه زمینه‌ها فعال است و این مهم نشان دهنده همت عمومی و عزم راسخ برای ثبت جهانی دره خرم آباد است.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: ایران با داشته‌های تاریخی و فرهنگی خود در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه میراث ملموس قرار دارد و ما باید برای حفظ و نگهداری آنها و انتقال به آیندگان تلاش کنیم.

وی افزود: با تلاش های انجام شده در دولت سیزدهم و در حوزه میراث ناملموس نیز با دو رتبه ارتقای جهانی در رتبه پنجم جهان قرار گرفته‌ایم که این موضوع نشان دهنده جایگاه ایران با قدمت ۷۰۰۰ ساله تاریخی در جهان است.

دارابی یادآور شد: آثار تاریخی موجود در کشور نشان دهنده هویت و تاریخ کهن این سرزمین است و باید با هویت‌بخشی و معرفی بیشتر آن به جامعه و به خصوص نسل جوان، آن را برای آیندگان حفظ و نگهداری کنیم.

انتهای پیام 

نظر شما