شناسهٔ خبر: 68395220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در آستانه آغاز سال تحصیلی

دغدغه‌هایی از جنس دفتر و مداد

المیرا عسگری زاده

این روزها بازار خرید و فروش نوشت افزار داغ شده است، با آغاز شهریور ماه و نزدیک شدن به فصل مدرسه، والدین هم مثل دانش آموزان هیجان زده هستند گویی با این خریدها، ایام مدرسه خود تداعی می‌شود.

صاحب‌خبر -

مغازه‌های نوشت افزار کم و بیش پر هستند از مشتری، یک سو دانش آموزانی که در انتخاب جلد دفتر دودل هستند و از سوی دیگر، والدینی که سر نوع کیف انتخابی مشغول اغنای فرزندش هستند.

از سر کنجکاوی به چند مغازه نوشت افزار فروشی سری میزنم، فروشنده می‌گوید: قیمت دفاتر ۱۰۰ برگ سیمی را ۵۰ هزار تومان و دفتر ۸۰ برگ معمولی ۴۰ هزار تومان است.

دغدغه‌هایی از جنس دفتر و مداد

با کمی گشت و گذار داخل مغازه که تنوع بالایی هم داشت قیمت ارزانترین خودکار که یک دانش آموز مقطع متوسطه لازم داشت از ۱۵ هزار تومان شروع میشد، مداد فشاری معمولی که زمانی ما ۵ یا نهایتا ۷ هزار تومان می‌خریدیم برچسب ۳۰ هزار تومانی خورده بود تازه قیمت نوکش هم جدا باید حساب کرد و اما مداد رنگی ۶ رنگ خیلی معمولی که از ملزومات وسایل یک دانش آموز پیش دبستانی و ابتدایی است از ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شد. 

در حالیکه در ذهنم چرتکه می انداختم که ببینم تهیه پک تحصیلی یک دانش آموز با قیمت پایه و حداقلی لوازم، چند آب می‌خورد، مغازه کیف مدرسه با رنگهای شاد و طرحهای زیبایش چند مغازه آنطرف تر رشته افکارم را پاره کرد. 

دغدغه‌هایی از جنس دفتر و مداد

تصمیم گرفتم داخل مغازه شوم و از چند و چون قیمتها معطل شوم، کیفها هم مثل نوشت افزارها تنوع زیادی داشتند و حتی یک لحظه دلم خواست جای یکی از دانش آموزانی باشم که در حال چانه زنی با والدین خود سر کیف انتخابی هستند. 

خودم را جای والدین یکی از بچه ها جا زدم و قیمت چند کیف کوله پشتی را پرسیدم مغازه دار ک گویا متوجه ترفند من شده بود با بی میلی جواب داد کیفها از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۱.۵ میلیون... 

بی اختیار از مغازه بیرون زدم و ماشین حساب مغزم را بکار انداختم دیدم با این قیمتها، با احتساب حداقل قیمتها، خرید لوازم مدرسه یک دانش آموز مقطع متوسطه اول بیشتر از ۲ میلیون تومان آب می‌خورد؛ حتی گویا مخارج خرید وسایل مدرسه پیش دبستانی و مقطع ابتدایی بیشتر هم می شود. 

زیبا همسایه ما که چند روز پیش به همراه فرزند خردسالش از خرید وسایل مدرسه باز میگشت، از وضعیت گرانی گلایه داشت و گفت: مخارج یک دانش آموز ابتدایی چرا باید این همه گران باشد؟ از مداد رنگی و چند نوع دفتر رنگ آمیزی گرفته تا لوازم خمیر بازی و غیره ذالک؛ مخارج یک دانش آموز مقطع پایه حتی گرانتر از متوسطه می‌شود. 

او گفت: خدا به داد خانواده هایی که چند فرزند دانش آموز دارند، برسد.

دغدغه‌هایی از جنس دفتر و مداد

مادری که دو دانش آموز داشت به ایسنا گفت: لوازم الحریر بچه ها را از عمده فروشی‌ها می‌خرم ،اما همیشه سر دفتر و جا مدادی دعوا داریم ،آنهایی که طرح هایشان را پسرم می پسنده کیفیت ندارند ، دفترهای سیمی جلد کلفت طرح های جالبی ندارند ،جلد نازک برمی داره دو روزه خراب میشه. دیروز هر دفتر سیمی جلد نازک ۱۰۰ برگ رو گذاشته بود ۳۵ هزار تومان. جلد اعلا ۸۰ یا ۱۰۰ هزار تومان. 

این بانو ادامه داد: کیف کره‌ای خریدم ضدتعریق و مهندسی شده برای شانه و چه وچه، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، 
جا مدادی طرح فضانورد ۲۵۰ هزار تومان، مداد رنگی پیکاسو ۱۲رنگ ۸۰ هزار تومان ( مداد رنگی از ۵۰ هزار تومن بود تا الی آخر )، قمقمه استیل ۴۵۰ هزار تومان ( معمولی‌هاش از ۸۰ هزار تومان بود)، دفترچه و پاکن و تراش و خودکار و ماژیک وایت برد و خط کش همش باهم حدود ۳۰۰ هزار تومان، هایلایتر و ماژیک غلط گیر هم ۲۰۰هزار تومان.

دغدغه‌هایی از جنس دفتر و مداد

جعفری، رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان ارومیه با اشاره به آغاز نظارت بر مراکز عرضه نوشت افزار با همکاری اتاق اصناف از 27 مرداد ماه افزود: تمامی مراکز عرضه نوشت افزار باید نسبت به درج قیمت بر روی کالاها اقدام کنند که بازرسان در صورت مشاهده تخلف با واحد مربوطه برخورد خواهند کرد.

وی از فعالیت ۲۹۰ مرکز عرضه نوشت افزار در ارومیه خبر داد و گفت: بغیر از نوشت افزار فروشی‌های صاحب پروانه کسب، طی یک ماه اخیر نیز بیش از ۳۰ پروانه کسب جدید برای فروش نوشت افزار توسط برخی مغازه دارهای دارای سایر رسته ها اخذ شده است.

رئیس اتحادیه فروش لوازم التحریر در ارومیه ادامه داد: عمدتاً قیمت نوشت افزار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه با متخلفان فروش نوشت افزار به طور جد برخورد می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد به تبلیغ و فروش لوازم التحریر با قیمتهای غیر مصوب و جا زدن کالایی با کالایی دیگر در فضای مجزایی اقدام کردند که تخلف محسوب شده و شهروندان گول چنین تبلیغات مجازی را نخوردند بلکه از مراکز مجوزدار اقدام به خرید کنند.

جعفری گفت: شهروندان می توانند شکایات خود را به شماره ۱۲۴ و یا ۳۲۳۶۴۴۴۶ گزارش کنند.

به گزارش ایسنا؛ شمارش معکوس بازگشایی مدارس شروع شده اما گرانی لوازم التحریر باعث شده صدای گلایه و اعتراض والدین بیشتر از هیاهوی شاد دانش آموزان به گوش برسد. 

با حساب سرانگشتی سرپرست خانوار برای خرید فقط لوازم التحریر دانش آموزش متوسط ۲ ونیم میلیون تومان کنار بگذارد حال با این وضعیت اقتصاد خانوارها، اگر خانواده ای چند فرزند دانش آموز داشته باشد کلاهش پس معرکه است. 

بنظر می رسد می‌توان برای کاهش هزینه سبد خرید لوازم مدرسه هر خانوار، لوازم التحریر تعاونی را در فروشگاههای بیشتری توزیع کرد تا خانواده ها از این فرصت بهره مند شوند و همه دانش آموزان سال جدید تحصیلی را کنار سایر دانش آموزان با لوازمی نو آغاز کند.

انتهای پیام

نظر شما