شناسهٔ خبر: 68392535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دکتر پزشکیان در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی اقتصاد مطرح کرد

«اداره کشور با روش‌های علمی» راه عبور از چالش‌ها

روزنامه جوان

ما معتقدیم هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه‌حل برون‌رفت از آن وجود نداشته باشد و اساساً مشکل کشور‌های در حال توسعه یا توسعه‌نیافته نیز نبود راه‌حل نیست، بلکه عدم‌استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران آگاه و برخوردار از علم و دانش برای عملیاتی‌کردن این راه‌حل‌هاست. 

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: رئیس‌جمهور بر ضرورت تغییر ساختار مدیریت اجرایی کشور با به‌کارگیری روش‌های علمی و کارشناسی تأکید کرد و گفت‌: برای تغییر شرایط و عبور از چالش‌ها و بحران‌ها، کشور باید با روش‌های علمی اداره شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد. 
 
دکتر مسعود پزشکیان در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه خط ومشی اقتصادی دولت چهاردهم در چارچوب کلی سند چشم‌انداز و مبتنی بر نظرات کارشناسان زبده این حوزه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خواهد شد، افزود: ما معتقدیم هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه‌حل برون‌رفت از آن وجود نداشته باشد و اساساً مشکل کشور‌های در حال توسعه یا توسعه‌نیافته نیز نبود راه‌حل نیست، بلکه عدم‌استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران آگاه و برخوردار از علم و دانش برای عملیاتی‌کردن این راه‌حل‌هاست. 
رئیس‌جمهور در ادامه به کلام امیرالمؤمنین (ع) درباره ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشته به‌عنوان چراغ راه آینده اشاره کرد و با بیان اینکه بحران‌ها و چالش‌های امروز کشور ناشی از به‌کارگیری روش‌های غیرعلمی و بی‌پایه بوده است، تصریح کرد‌: اگر ما در تصمیم‌سازی‌های خود برای اداره کشور، روش‌های علمی مبتنی بر نظرات کارشناسان را احصا و جمع‌بندی آن را با نتایج تجربیات بین‌المللی این روش‌ها محک بزنیم، آن وقت می‌توانیم آگاهانه بهترین روش را انتخاب کنیم و قاطعانه به مرحله اجرا درآوریم. 
 
 تعبیر پزشکیان از اقدام غیرعاقلانه دولت‌ها در ادوار گذشته
دکتر پزشکیان با تأکید بر اینکه یکی از بدیهیات علم اقتصاد آن است که با پول محدود نمی‌توان به تقاضا‌های نامحدود پاسخ گفت، افزود‌: متأسفانه در دوره‌های گذشته در اقدامی غیرعاقلانه و بدون توجه به این مسئله ساده، اما مهم اقتصادی، به جای اولویت‌بندی در تخصیص منابع محدود، انبوهی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کلید خورده، اما هیچ کدام از آن‌ها به سرانجام نرسیده و امروز در حال تعدیل خوردن است. 
رئیس‌جمهور بر ضرورت تغییر ساختار مدیریت اجرایی کشور با به کارگیری روش‌های علمی و کارشناسی تأکید کرد و گفت‌: برای تغییر شرایط و عبور از چالش‌ها و بحران‌ها، کشور باید با روش‌های علمی اداره شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد. 
 
 «شایسته‌گزینی» معیار انتخاب مدیران در دولت چهاردهم
دکتر پزشکیان همچنین ملاک و معیار انتخاب مدیران در دولت چهاردهم را شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده عنوان کرد و افزود: ما بنا نداریم همه مدیران کشور را با برچسب‌های مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده است و طبیعتاً اگر مدیری در ارزیابی‌ها رتبه قابل قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شده‌اند، کنار گذاشته خواهند شد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تقوا در قرآن، احادیث و روایات معصومین (ع) کار و عمل بدون خطا تعبیر و معنا شده است، تصریح کرد‌: این مفهوم مهم و متعالی امروز برای ما در کار درست، دقیق و علمی در بخش‌های مختلف نظام اجرایی کشور معنا پیدا می‌کند و در این راستا هر فردی که بتواند راه و روش درست را به ما ارائه کند، فارغ از گرایشات سیاسی و تعلقات قومی و مذهبی خواهیم پذیرفت و از او استقبال خواهیم کرد. رئیس‌جمهور تأکید کرد‌: تمام تلاش دولت نجات کشور از بحران‌های مبتلابه با استفاده از علم و دانش نخبگان کشور و بر اساس وفاق ملی است. 
دکتر پزشکیان در پایان ضمن تقدیر از مساعدت و یاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شکل‌گیری دولت وفاق ملی، از زحمات دکتر خاندوزی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تشکر و برای دکتر همتی، وزیر جدید این وزارتخانه نیز در این مسئولیت خطیر و سنگین آرزوی موفقیت کرد. 
 
 گزارش خاندوزی از ۳ سال فعالیت خود
 پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این مراسم دکتر خاندوزی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ضمن قدردانی از زحمات مجموعه مدیران و کارکنان این وزارتخانه به ویژه شورای معاونان، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه سال گذشته از جمله تکمیل درگاه ملی کسب‌وکارها، شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شناسایی سیستمی دارایی‌های دولت، اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، سودآوری و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، مستقرشدن سامانه جدید گمرکات، رشد سرمایه‌گذاری خارجی و ترانزیت کالا در کشور، تعیین‌تکلیف بخش قابل توجهی از کالا‌های تملیکی در انبار گمرکات و اصلاح ساختار وزارت اقتصاد پرداخت. 
 
 همتی: برای خدمت به مردم احساس وظیفه کردم
دکتر همتی نیز در این مراسم طی سخنانی بر نقش محوری وزارت امور اقتصادی و دارایی در کم کردن آلام و مشکلات اقتصادی مردم تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل مهمی که باعث شد در این دوره و شرایط سخت اقتصادی چنین مسئولیتی را بپذیرم، احساس وظیفه برای خدمت به مردم و کشور با تکیه بر بیش از سه دهه تجربه فعالیت در این حوزه بوده است. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به تشریح اهم برنامه‌های این وزارتخانه در دوره جدید در چهار محور ایجاد ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و توزیع عادلانه درآمد پرداخت و گفت‌: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم بسیار سخت است و رفع این بحران‌ها را به عنوان منشور اصلی اقدامات و فعالیت‌های دولت با جدیت دنبال خواهیم کرد. 
 
 پزشکیان: نیازمند تغییر اساسی  در روش‌ها هستیم
رئیس‌جمهور همچنین دوشنبه شب در مراسم تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی، حرکت در مسیر تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور را چارچوب و محور اصلی برنامه‌ها و اهداف دولت چهاردهم برشمرد و اظهار داشت: در ایام انتخابات به ما گفته می‌شد برای اداره کشور برنامه ندارید و وقتی عنوان می‌کردیم برنامه ما اجرای سند چشم‌انداز است، می‌گفتند که زمان آن گذشته، در حالی که بنده به این سند عمیقاً باور دارم و معتقدم تحقق آن مشمول گذر زمان نخواهد شد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرار است بر اساس این سند ما در منطقه بهترین باشیم، اما با روش‌های فعلی قطعاً موفق نخواهیم شد به این هدف برسیم و نیازمند تغییر اساسی در روش‌ها هستیم، تصریح کرد: بنده به عنوان یک ایرانی دوست دارم کشورم در دنیا بهترین باشد و مردم کشورم از بهترین امکانات بهره‌مند باشند، بنابراین برای تحقق این هدف هر آنچه در توان دارم به کار خواهم بست. 
پزشکیان داشتن نقشه راه را از ملزومات توسعه متوازن و اصولی کشور عنوان کرد و افزود: ما باید بدانیم برای توسعه متوازن، می‌خواهیم چه شهری، با چه امکانات و منابع و مصارفی داشته باشیم؛ موضوعی که متأسفانه در توسعه شهر تهران رعایت نشده است و با روند فعلی قطعاً ادامه زندگی در تهران غیرممکن خواهد شد. 
رئیس‌جمهور در ادامه با ذکر خاطره‌ای از دوران مدیریت خود در وزارت بهداشت و درمان و ایستادگی در برابر رویکرد‌های سلبی نسبت به مدیریت بانوان اظهار داشت: ما قصد داریم باور توانستن را در همگان فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب زنده کنیم و یقین داریم اگر اراده کنیم، قطعاً در رسیدن به اهداف موفق خواهیم شد. 
پزشکیان احترام به همه اقشار جامعه از نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان تا سرمایه‌داران، صنعتگران و تولیدکنندگان با هر گرایش و سلیقه‌ای حول محور وفاق ملی را رمز موفقیت در پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: هر کس برای سربلندی و عزتمندی این کشور تلاش کند، با ماست ولو اینکه به بنده رأی نداده باشد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه انگیزه آبادانی و پیشرفت کشور نه در حرف، بلکه در عمل ما اثبات خواهد شد، گفت: در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد. رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مهرداد بذرپاش برای فرزانه صادق‌مالواجرد در این مسئولیت سنگین آرزوی موفقیت کرد.

نظر شما