شناسهٔ خبر: 68392253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس‌جمهور: روابط منطقی با کشورهای همسایه، فشار تحریم‌ها را خنثی می‌کند

مسعود پزشکیان اولویت‌بخشی به توسعه تعاملات با همسایگان را سیاستی درست و اصولی توصیف کرد و افزود: اگر با همین کشورهای همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم بخش قابل توجهی از فشار تحریم‌ها خنثی و کمبود بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور مرتفع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان عصر امروز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه وزیر امورخارجه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت به‌ویژه وزیر امورخارجه شهید حسین امیر عبداللهیان و تجلیل از خدمات و تلاش‌های وی در دوران مسئولیت، رفع مشکلات داخلی و افزایش سرمایه اجتماعی را از کارویژه‌های مهم دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم با ایجاد وحدت و انسجام در داخل سرمایه اجتماعی ضعیف شده را ترمیم و افزایش دهیم قطعا قدرت ما در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدها خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه عدم موفقیت توطئه‌های آمریکا علیه کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را ناشی باورمندی و پایبندی مردم به نظام و انقلاب عنوان کرد و گفت‌: ما باید به همان مسیر بازگردیم ومردم را در صحنه نگه داریم.

پزشکیان اولویت بخشی به توسعه تعاملات با همسایگان را سیاستی درست و اصولی توصیف کرد و با تاکید بر اهمیت نقش سفرا در این زمینه افزود: به عقیده من اگر با همین کشورهای همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم بخش قابل توجی از فشار تحریم‌ها خنثی و کمبود بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور مرتفع خواهد شد به شرط آنکه بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود عدم ترسیم نقشه راه برای مدیران اجرایی کشور را عامل بسیاری از مشکلات عنوان و تصریح کرد: ما برای استان‌های کشور استاندار انتخاب می‌کنیم اما وقتی برای آنها نقشه راهی ترسیم نکرده‌ایم، استانداران نیز نمی‌دانند باید استان را به کدام نقطه برسانند در نتیجه بر اساس سلیقه و نظر خود مدیریت می‌کنند. در ارتباط با کشورهای همسایه نیز ما با همین موضوع مواجهیم و نیازمند ترسیم نقشه راه هستیم.

پزشکیان در ادامه توسعه ارتباطات با دیگر کشورها را موجب ارتقای کشور دانست و افزود: اگر بخواهیم رشد کنیم و از دنیا عقب نمانیم باید هر نوآوری و خلاقیتی که اتفاق می‌افتد را در کشور نهادینه کنیم، تجربه‌های شکست خورده را دوباره تکرار نکنیم و تجربه‌های موفق را در کشور پیاده کنیم که این مسئله نیز از وظایف مهم سفارتخانه‌های ما است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم دولت چهاردهم برای ارتقای تعاملات با دنیا بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سند چشم‌انداز و سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروزه کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی یکدیگر بازکرده‌اند و پول مشترک دارند اما کشورهای اسلامی در حال دیوار کشیدن میان خود هستند در حالی‌که بر اساس آموزه‌های قرآن و پیامبر اسلام همه مسلمانان با یکدیگر برادرند.

پزشکیان در ادامه افزود: همه پیام‌های قرآنی و آموزه‌های دینی ما شفاف، روشن و غیرقابل تفسیر است اما متاسفانه به آن عمل نمی‌شود و وظیفه دپیلمات‌های ما این است که برای این مسائل چاره‌اندیشی کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال دوری از جنگ و برقراری صلح بوده است اما هیچ‌گاه زیر بار ظلم نخواهد رفت و با ظالم دشمنی خواهد کرد، اظهار داشت‌:‌ امریکائی‌ها با چه منطقی و بر مبنای کدام قانونی به رژیم صهیونیستی مجوز می‌دهد که زنان و کودکان مظلوم و بی‌دفاع غزه را بمباران کند؟‌ هر انسانی که این جنایات وحشیانه را می‌بیند دلش به درد می‌آید آن وقت مدعیان حقوق بشر و دموکراسی به این جنایتکاران کمک هم می‌کنند و من شرمم می‌آید که اینها چگونه اسم خود را انسان گذاشته‌اند و از صهیونیست‌ها پشتیبانی می‌کنند.

وی در ادامه تلاش برای بهبود تعاملات بین‌المللی، تقویت و تعمیق روابط با دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان و تبادل تجربیات علمی با دنیا را از جمله وظایف مهم وزارت امور خارجه در دولت چهاردهم برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم خدای متعال ما را در مسیر موفق کند تا شرمنده مردم نشویم، مردم به ما امید بسته‌اند و باید در عمل نشان دهیم که خدمتگزاری صادق برای آنها هستیم و اگر در کاری موفق نشدیم دلیل آن را به مردم بگوییم.

رئیس جمهور در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های علی باقری کنی در سمت سرپرستی وزارت امور خارجه، برای دکتر عراقچی در مسئولیت خطیر و سنگین وزارت بر دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام

نظر شما