شناسهٔ خبر: 68390075 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

برج میلاد نا ایمن است؟

صاحب‌خبر -
 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ورود مدیریت بحران به موضوع پایش ایمنی برج میلاد تهران خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی نصیری در حاشیه نشست خبری که ظهر امروز در ستاد فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، درباره حریم‌های مهم در تهران گفت: برای ما در سازمان مدیریت بحران شهر تهران حریم گسل، حریم و بستر رودخانه، حریم راه آهن و حریم کابل‌های برق جزو حریم‌های مهم است که برای آن برنامه داریم و یکسری موارد و اولویت‌ها در مورد آن وجود دارد.

وی درباره اینکه چرا با توجه به اهمیت حریم‌ها برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شهرداری تهران مجوز چندین مورد ساخت و ساز از جمله ساخت یک هتل را در این محدوده صادر کرده است، گفت: اول اینکه متولی این موضوع سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیست و مدیریت بحران حتی عضو کمیسیون ماده ۵ هم نیست. مورد دیگر این است که برخی از این موارد جوسازی رسانه‌ای است نه به این معنا که خدای نکرده رسانه‌های ما جوسازی کرده باشند، بلکه افرادی در رسانه‌ها اظهارنظری را مطرح کردند که درست نبود. در مورد ساخت هتل که اصلا ساخت این هتل منتفی شد و موارد دیگری هم هست که واقعیت با آنچه که مطرح شده یکی نیست و البته بهتر است از مسئولان مربوطه اش سوال شود.

نصیری در خصوص سنسورهای رصد ایمنی برج میلاد و اینکه گفته می‌شود که برخی از این سنسورها دزدیده شده نیز اظهار کرد: موضوع دزدی این سنسورها که صحت ندارد. بعضی از این سنسورها قدیمی شده و دیگر کارآیی لازم را نداشت. در حال حاضر هم هفت یا هشت سنسور در برج میلاد نصب است و این سنسورها در جاهای مرتفع و مهم برج میلاد نصب شده است. اما باید بگویم که تعداد سنسورها کم است و ما به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سنسور جدید نیاز داریم. تامین این سنسورها در حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه نیاز دارد که امیدواریم شورای شهر تهران در بودجه سال ۱۴۰۴ به آن توجه کند.

برج میلاد مشکل ایمنی ندارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: البته این را باید بگویم که سازه برج میلاد سالم است و هیچ مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ایمنی آسانسورها در شهرداری تهران نیز گفت: حدود ۱۰۰۰ دستگاه آسانسور در شهرداری تهران وجود دارد که هر بخش باید به ایمنی آن نظارت کند. در مجموع در کل شهر تهران نیز باید دستگاه‌های مربوطه و همچنین سازمان استاندارد و همچنین انجمن و اتحادیه مربوطه است.

نصیری درباره ایمنی بازار تهران نیز گفت: استانداری و فرماندهی هم در این خصوص مسئولیت دارند. بایدبگویم که اقدامات خیلی خوبی در مورد ایمنی بازار تهران و همچنین بازارگل امام رضا انجام شده است.

تبدیل تهران به کارگاه ایمن سازی

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین با تاکید بر اینکه هیچکس نمی‌تواند برای ایمنی در تهران و هرجای دیگر گارانتی بدهد، گفت: اما من می‌توانم بگویم که امروز تهران به کارگاه بزرگ ارتقاء ایمن سازی بدل شده و ایمنی در این شهر درحال افزایش است.

وی همچنین تاکید کرد: نظر شخصی من این است که باید جایگاه سازمان مدیریت بحران در کشور ارتقاء پیدا کند تا ما بتوانیم به مواردی نظیر پیشگیری و اختصاص بودجه برای پیشگیری نیز ورود کنیم. همچنین از سازمان برنامه و بودجه نیز می‌خواهیم که به این موضوع ورود کند.

نصیری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد ایمنی مدارس نیز گفت: در تهران حدود ۴۵۰۰ مدرسه وجود دارد که ۲۸۰۰ مدرسه، دولتی است. ما در فاز اول اقدام به رصد ایمنی مدارس دولتی کردیم و این مدارس را مورد ارزیابی ایمنی قرار دادیم. در حال حاضر ۱۰۱۰ مدرسه به طورکامل ارزیابی شده است. در جریان ارزیابی ها نیز ۲۰۶ هزار مورد عدم انطباق با چک لیست ها احصا شد. این عدم انطباق می‌تواند در مواردی مانند یک پریز برق و … هم باشد و تمام آن به معنای نقص های بزرگ ایمنی نیست. اما در هر صورت ما هرچیزی را که ممکن است موجب بروز حادثه شود، رصد می کنیم.

رفع ۴۵ هزار مورد نا ایمنی از فضاهای سبز پایتخت

وی از ارزیابی ایمنی فضای سبز شهری هم خبر داد و گفت: در تهران حدود ۲۵۰۰ فضای سبز، بوستان و … وجود دارد. در جریان ارزیابی انجام شده که از سوی دبیرخانه HSE انجام شده است. ۷۵ هزار مورد عدم انطباق مشاهده شد که ۴۵ هزار مورد آن رفع شد. این کار بسیار بزرگی است که در این حوزه در حال انجام است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین در مورد تاورکرین‌ها نیز گفت: متولی تاورکرین ها سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیست، اما ما دستورالعمل ایمنی آن را تنظیم کرده‌ایم. البته اگر حادثه‌ای در این حوزه رخ دهد، مسئول آن پیمانکار است. به هرحال ما هم در این حوزه از ۲۹۰۰ تاورکرین بازدید ایمنی کردیم و برای ۳۱۱ مورد هم مجوز صادر شد.

نظر شما