شناسهٔ خبر: 68388285 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

کشف گنجینۀ طلایی کم‌نظیر در مقبرۀ یک جنگجو

باستان‌شناسان مقبره یک جنگجوی تراکیه‌ای را که حاوی یک گنجینۀ ارزشمند است، در منطقۀ توپولوگراد در جنوب بلغارستان کشف کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان اخیرا مقبره یک جنگجوی اهل تراکیه باستان را در شهر توپولوگراد در جنوب بلغارستان کشف کرده‌اند. دانیلا آگر، باستان‌شناس بخش تراکیه موسسه ملی باستان‌شناسی، این کاوش‌ها را رهبری کرده است.

تراکیه‌ای‌ها مردمان هندواروپایی بودند که اوایل عصر برنز ظهور کردند. در طول جنگ‌های مقدونی، آن‌ها با جمهوری روم درگیر شدند و پس از شکست، به حکومت روم ملحق شدند.

تراکیه‌ای‌ها اغلب در نیروهای کمکی رومی به عنوان سربازان غیرشهروند خدمت می‌کردند، به ویژه در نقش سواره‌نظام و پیاده‌نظام. پس از پایان دوره خدمت، سربازان تراکیه در مستعمرات روم مستقر شدند یا به آن‌ها زمین اعطا شد و بیش از پیش در جامعه روم ادغام شدند. 

گنج,کشف گنجینۀ طلایی کم‌نظیر در مقبرۀ یک جنگجو

بنا به گفته باستان‌شناسان، مقبره این جنگجو مربوط به قرن اول میلادی است و در درون آن گورنهاده‌های پرآذین و نذورات تدفینی مختلفی وجود دارد که شامل چندین اسلحه، یک تاج طلا، یک چاقوی تزئینی، یک سینه‌بند، یک گردنبند طلا و چندین سنگ نیمه‌قیمتی می‌شود. 

دانیلا آگر توضیح داده که محتویات مقبره، تجهیزات جنگی جنگجویان است، از جمله یک چاقوی شکاری که با سنگ‌های قیمتی و نقوش خاص دوره روم تزئین شده و نمونه‌های شناخته‌شده‌ی دیگری از آن‌ها در بلغارستان وجود ندارد.

در حفاری‌های مجاور این گور، بقایای اسکلت اسبی هم پیدا شده که نشان می‌دهد این جنگجو یک سوارکار تراکیه‌ای بوده که اغلب در نقش‌برجسته‌های باستانی در سراسر جهان روم به تصویر کشیده شده‌اند.

گنج,کشف گنجینۀ طلایی کم‌نظیر در مقبرۀ یک جنگجو
گنج,کشف گنجینۀ طلایی کم‌نظیر در مقبرۀ یک جنگجو

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما