شناسهٔ خبر: 68387337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی استان عنوان کرد

توسعه بوم‌گردی و گردشگری روستایی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد

عیسی فتحی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بوم‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری در سطح این استان در حال افزایش و توسعه است.

صاحب‌خبر -

سعید طالبی‌پور روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آثار طبیعی و تاریخی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد و در جنوب کشور می درخشد.

وی اظهار کرد: آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر و زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد که در بین استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته می طلبند که مسئولان امر با نگاه ویژه به این مسأله توجه داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در زمینه بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاقات خوبی افتاده و اقدامات خوبی انجام شده اما جای کار بیشتر است و باید همزمان با سایر استان‌های توسعه یافته حرکت کنیم.

طالبی پور با بیان اینکه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون چهار فصل شده است، تصریح کرد: در فصل بهار و تابستان درصد اشغال تخت‌های مراکز اقامتی استان کهگیلویه و بویراحمد بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و در فصل پاییز و زمستان ۶۰ تا ۸۰ بوده است.

وی ادامه داد: بوم گردی و گردشگری روستایی و عشایری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش و توسعه است همچنین درآمد این حوزه گردشگری در حال افزایش است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۵۰ پروژه نیمه تمام گردشگری از سنوات گذشته با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد به بالا در این استان وجود داشته که به دلیل کمبود اعتبار بلاتکلیف مانده بودند.

طالبی‌پور تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب‌های مختلف به حوزه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد که ۵۰ میلیارد تومان از این میزان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ بوده است.

وی اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها پارک آبی شهر یاسوج بوده که دو سال است به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون فعال است و این پروژه نقش اساسی در جذب گردشگران داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد زیادی پروژه گردشگری و بانک‌های استان جهت گرفتن تسهیلات معرفی شده که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری خواهد افتاد.

طالبی پور در رابطه با پل معلق یاسوج افزود: انتظار همکاری بیشتر از سوی دستگاه‌های اجرایی در خصوص این پروژه مهم گردشگری داشتیم اما آخرین تصمیمی که در این زمینه گرفته شده فعلا زیپ لاین، سورتمه و ریلی این پروژه اجرا خواهد شد و با تغییر طرح معماری با پیگیری‌های لازم دنبال هستیم که در آینده تل‌کابین اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان، ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ به حوزه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت. همچنین ۲۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان ۵ میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص یافته بود.

طالبی پور خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مذهبی استان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: آماده پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در زمینه بوم گردی و گردشگری روستایی و عشایری استان با توجه به وسعت طرح بدون محدودیت خاصی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان ۲۵۰ دقیقه مستند به چند زبان ساخته ایم.

طالبی‌پور تصریح کرد: دو جشنواره عشایر و برفی در تقویم رویدادهای وزارت میراث فرهنگی کشور ثبت شده و سالانه اعتبار ویژه دارند.

وی ادامه داد: ۴۳ قطعه زمین در قالب طرح گردشگری واگذار شده بود که به دلیل عمل نکردن به تعهدات بخشی بخشی از این اراضی واگذار شده بازپس گرفته شده و بخشی دیگر نیز با تعهد دادن متعهد شدند که به تعهدات خود عمل کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با اضافه شدن ۷ واحد بوم گردی طی سه سال اخیر در حال حاضر ۱۳ واحد بوم گردی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۰ واحد دیگر در چرخه اجرا هستند.

طالبی‌پور در خصوص وضعیت آبشار یاسوج تاکید کرد: طی تفاهمنامه بین میراث فرهنگی استان و شهرداری یاسوج قرار است که این منطقه گردشگری به صورت مشترک اداره شود و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر دوم هیئت دولت به استان اختصاص یافته تا آبشار یاسوج از این وضعیت رها شده نجات پیدا کند و زیرساخت‌های لازم برای گردشگران فراهم شود.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: ۱۵۰ کارگاه صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند.

انتهایپیام

نظر شما