شناسهٔ خبر: 68384962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد:

کاهش اقبال عمومی نسبت به رشته‌های علوم‌پایه

علی فرقانی

رئیس دانشگاه اراک گفت: اقبال عمومی نسبت به رشته‌های علوم پایه از جمله فیزیک کاهش پیدا کرده‌است.

صاحب‌خبر -

ذوالفقاری روز سه شنبه ششم شهریورماه در آیین افتتاحیه کنفرانس ملی فیزیک در دانشگاه اراک با بیان اینکه این کنفرانس با هدف پرداختن به تازه‌های فیزیک و اطلاع از آخرین یافته‌های علم فیزیک تشکیل شده است، اظهار کرد: اقبال عمومی نسبت به رشته‌های علوم پایه از جمله فیزیک کاهش پیدا کرده است که البته این یک روند جهانی بوده اما در ایران این روند بیشتر نمود پیدا کرده است. 

وی از استارتاپ‌های عمیق یا تک شاخ به عنوان استارت آپ‌هایی یاد کرد که نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ بالغ بر یک میلیارد دلار دارند و گفت: این استارت آپ‌ها بر روی علوم پیشرفته و فناوری سرمایه‌گذاری عمیقی انجام می‌دهند که دارای دو وجه مالی و زمانی است و اصولا اساسی‌ترین ویژگی آن عدد بالای سرمایه‌گذاری است و ریشه اساسی استارتاپ‌های عمیق، علوم پایه است و این استارتاپ‌ها توانستند با سرمایه گذاری، انفجاری در اقتصاد ایجاد کنند. 

وی گفت: بررسی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که بازی اقتصادی را تغییر دادند به عنوان مثال ویندوز را با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه می‌کنند که نه نیاز به ماده اولیه دارد نه انبارداری و نه مشکل فساد دارد. 

رییس دانشگاه اراک با اشاره به اینکه حوزه علم و فناوری و علوم پایه به جریان اقتصادی اصلی دنیا تبدیل شده است، اظهار کرد: باید علوم پایه در کشور ما ترویج داده شود و مورد استفاده بهینه قرار گیرد. 

وی بر ضرورت تحول در حوزه آموزش و مهارت آموزی نسل جدید تاکید کرد و گفت: باید دوگانگی‌های بوجود آمده در حوزه علم و فناوری را با آموزش و پژوهش برطرف و در مسیر درست کسب درآمد هدایت کرد. 

وی بر لزوم علاقمند کردن جوانان به علوم پایه تاکید کرد و گفت: برای کسب درآمد از مسیر علوم پایه باید اقدامات راهبردی در حوزه تحقیقات و پژوهش انجام داد. 

نیما خسروی دبیر کمیته علمی این کنفرانس نیز گفت: در کمیته علمی تلاش بر این بوده که از همه استان‌های کشور در این کنفرانس حضور داشته باشند و از نظر جنسیتی نیز در حالت تعادل وجود داشته باشد. 

وی گفت: امسال ۳۳۸ مقاله واصل شده است که حدود ۶۰ درصد آن پذیرفته شده است  در حالیکه این میزان در سال گذشته ۳۶۳ مورد بوده است. 

خسروی افزود: براساس آمارها در سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۲۶۳ مقاله دریافت شد و کاهش مقالات در طول این سال‌ها نگران کننده است. 

انتهای پیام

نظر شما