شناسهٔ خبر: 68384505 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

فضانوردان بوئینگ استارلاینر همچنان سرگردان در فضا؛ ناسا وعده بازگشت در سال 2025 می‌دهد!

صاحب‌خبر -

ناسا در حالی خبر از بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025 می‌دهد که کپسول حامل دو خدمه قرار است خالی به زمین بیاید.

شکست بوئینگ در نجات فضانوردان استارلاینر، افتضاحی است که باعث شده خدمه برای مدت نامعلومی در فضا بمانند. گرچه ناسا تأکید کرده به زودی پروژه نجات فضانوردان این سفینه را آغاز می‌کند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن، خدمه باید ماه‌ها در فضا سرگردان باشند.

بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025

ناسا پس از شکست مأموریت بوئینگ، اعلام کرده طی سال آینده و با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس، فضانوردان نگون بخت استارلاینر را به خانه باز می‌گرداند. همچنین سپتامبر سال جاری، کپسول خالی بوئینگ به زمین می‌آید و دو خدمه آن باید ماه‌ها در فضا بمانند.

بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025 بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025

بروز مشکلات فنی در فضاپیماها عادی است اما نقص فنی بوئینگ استارلاینر باعث شده سفر 8 روزه فضانوردان به یک سفر مبهم با آینده‌ای نگران کننده تبدیل شود. ظاهرا سونی ویلیامز و بوچ ویلمور باید در ایستگاه فضایی بمانند تا در سال آینده ناسا با فضاپیمای اسپیس ایکس به کمک آن‌ها برود.

بوئینگ طی تصمیمی مشترک با ناسا، به این نتیجه رسیدند که بازگشت فضانوردان با کپسول استارلاینر به زمین می‌تواند دردسرساز و خطرناک باشد. کپسول دراگون اسپیس ایکس قبلا خودش را در مأموریت کرو-9 اثبات کرده اما این شائبه را به وجود آورده که آیا سونی و بوچ را می‌تواند حمل کند؟

بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025 بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025

به گفته کارشناسان ناسا، قرار است کپسول دراگون برای بازگشت دو خدمه استارلاینر اصلاح شود. کپسول با دو سرنشین پرتاب خواهد شد تا هنگام بازگشت ویلیامز و ویلمور را با خود به زمین بیاورد. علاوه بر این به گونه‌ای اصلاح می‌شود که بتواند سایر وسایل شخصی و لباس‌های فضانوردان را در خود جای دهد.

کپسول بوئینگ که دچار مشکل شده، سپتامبر سال جاری بدون سرنشین در بندر فضایی وایت سندز واقع در نیومکزیکو فرود می‌آید. بیل نیلسون، مدیر ناسا در رابطه با این اتفاق گفته:

تصمیم به نگه داشتن بوچ و سونی در ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن بوئینگ استارلاینر بدون سرنشین به خانه، نتیجه تعهد به حفظ ایمنی است.

بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025 بازگشت فضانوردان بوئینگ استارلاینر در سال 2025

پرتاب استارلاینر بوئینگ به مدار موفقیت‌آمیز نبوده و نشت جزئی هلیوم باعث به تعویق افتادن آن شده است. اتصال این پرتابگر به ایستگاه فضایی بین المللی چیزی است که اغلب اپراتورها را نگران کرده بود. متاسفانه در حین اتصال، کپسول در پنج مورد از 28 رانشگر کنترل واکنش خود دچار نقص عملکرد شد.

نظر ناسا و بوئینگ این بود که فضانوردان استارلاینر با کپسولی که دچار نقص فنی شده به زمین بازنگردند و در ایستگاه فضایی بمانند. به گفته مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، ما با یک مسئله بسیار پیچیده در مورد پیشرانه‌ها درگیر هستیم. پیش بینی عملکرد آنها چالش برانگیز است و پیش بینی دمایی که خواهیم دید غیرقابل توصیف خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
فضانوردان ناسا در حال ساختن ملات سیمانی برای ساخت و ساز روی ماه هستند تصاویر ناسا از کهکشان راه شیری واقعی نیستند شکست بوئینگ در نجات فضانوردان استارلاینر؛ حالا اسپیس ایکس باید وارد شود ناسا تصاویر خارق‌العاده ای را از فضا منتشر کرد که تاکنون هیچ‌کس ندیده است

برچسب‌ها:

نظر شما