شناسهٔ خبر: 68384455 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران: اگر قوه قضاییه پای کار نمی‌آمد اقدامات انجام شده درباره ساختمان‌های ناایمن به سرانجام نمی‌رسید

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه ایمنی ۳۵ بیمارستان، ۱۶۴ مرکز درمانی، ۲۸ مسجد، ۲۵۷ مرکز آموزشی، ۵ سینما و ۳ هتل ارزیابی شدند گفت: قوه قضاییه در این زمینه پای کار آمد و اگر پای کار نمی‌آمد اقدامات ما به سرانجام نمی‌رسید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان _ علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران امروزسه‌شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه ما با جان انسان‌ها کار داریم و ملیت و عقیده آن‌ها برایمان مهم نیست و وظیفه داریم در حوزه سرزمینی برای ایمنی و سلامت انسان‌ها تلاش کنیم، گفت: افزایش شهر نشینی و توسعه صنعت موجب شده حوادث نیز افزایش پیدا کند در این شرایط الزاما نباید حوادث را کاهش دهیم چرا که شاید نتوانیم این اقدام را انجام دهیم، اما می‌توانیم آسیب‌های ناشی از حوادث را کاهش دهیم و اقداماتی انجام دهیم که خدمت رسانی به مردم مختل نشود.

وی ضمن اشاره به اینکه شهر تهران ۵۵ مخاطره دارد و این مخاطره‌ها را در سال ۱۴۰۳ شناسایی کردیم، ادامه داد: شهر تهران در شب ۹ میلیون و در روز نزدیک به ۱۳ میلیون جمعیت دارد و دارای ۴ میلیون واحد مسکونی است، ما برای ۱۴ مخاطره اول برنامه ریزی کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مناطق شمالی و جنوبی شهر تهرات گسل دارد، اما گسل‌های مناطق جنوبی خطرناک‌تر است چرا که بافت فرسوده بیشتر است، افزود: ما در مدیریت بحران ۲ راه داشتیم یکی اینکه آمادگی عملیاتیمان را بالا ببریم و دیگری اینکه پیشگیری کنیم تا مردم کمتر آسیب ببیند. براساس سیاست‌های کلی نظام پیشگیری اولویت دارد و همچنین با توجه به سند بین المللی جهان به سمت پیشگیری حرکت کرد و از این رو انرژیمان را برای پیشگیری گذاشتیم و راهبرد اصلی ما پیشگیری است. ما در آغاز راه هستیم و باید با شتاب حر‌کت کنیم.

نصیری با اشاره به اینکه تهران شهری شیب‌دار است و  بین بام تهران در شهرک قائم مینی سیتی با شهر ری ۸۶۶ اختلاف ارتفاع وجود دارد، بیان کرد: کار‌های مهمی برای ایمنی شهر انجام شده است. قرارداد ۳ ساله با دانشگاه شریف داریم و ۲۰ نخبه مدل سازی، مخاطره زلزله و ریسک لرزه‌ای سازه‌های مختلف را درمی‌آورند و باید مشخص شود که با کدام زلزله کدام پل می‌ریزد و این کار نیازمند دانش ریاضی و فنی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ضمن اشاره به اینکه ایمنی به ۲ دسته ایمنی اجتماعی که در رابطه با انسان‌ها است و ایمنی فیزیکی که در رابطه با سازه‌ها است، تقسیم می‌شود، عنوان کرد: ایمنی کالبدی به ۲ دسته ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی تقسیم می‌شود و ساختمان‌ها نیز به ۲ دسته ساختمان‌های عمومی که مردم در آن‌ها ساکن هستند و ساختمان‌های مهم و بلند تقسیم می‌شود.

نصیری گفت: پیش از این برنامه‌ای برای ایمنی ساختمان‌ها وجود نداشت البته آتش نشانی برای بررسی ایمنی آتش سوزی برنامه داشت و پلاسکو‌های شهر را شناسایی کرد، اما متروپل‌های شهر شناسایی نشده بود، سازمان مدیریت بحران وظیفه ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها را از لحاظ حریق، زلزله و فرونشست را به عهده دارد و شهرداری تهران بودجه این ارزیابی‌ها را تامین کرد که بودجه زیادی است و دستگا‌های مختلف که به ایمنی ساختمان‌ها ربط داشتند را جمع کردیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی بودند و ارزیابی ۵ هزار ۵۷۳ ساختمان انجام شده و ارزیابی ۳ هزار ۷۱ ساختمان به نتایج نهایی رسیده است، ادامه داد: ۳۵ بیمارستان، ۱۶۴ مرکز درمانی، ۲۸ مسجد، ۲۵۷ مرکز آموزشی، ۵ سینما و ۳ هتل ارزیابی شدند و و ساختمان‌ها به ۴ گروه A، B، C و D تقسیم شدند، ساختمان‌های رده C ساختمان‌هایی هستند که نیازمند مقاوم سازی اند و در ساختمان‌های رده D مقاوم سازی فایده ندارد و ساختمان باید تخریب و نوسازی شود، تمرکز ما روی ساختمان‌های رده D است.

نصیری تاکید کرد: قوه قضاییه در این زمینه پای کار آمد و اگر پای کار نمی‌آمد اقدامات ما به سرانجام نمی‌رسید و دستگاه قضا از ما مطالبه گری می‌کند و دستگاه‌هایی را وظیفشان را انجام نمی‌دهند احضار می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه تعداد گود‌های پرخطر ممکن است هر لحظه تغییر کند، افزود: بر اساس آخرین آمار ۲۵۲ گود رها شده داشتیم که ۵۰ گود با عمق بالای ۱۵ متر و ۲۲ گود با عمق بالای ۲۰ متر بودند و ۱۲۱ گود بیش از ۳۰ ماه رها شده بودند. از ۲۵۲ گود ۵۵ گود تا سال ۱۴۰۲ رفع خطر شده و ایمن سازی ۲۰۰ گود باقی مانده نیز تا شهریور ۱۴۰۴ انجام می‌شود.

نصیری ضمن بیان اینکه ۱۱ پل مقاوم‌سازی شده و ۸ پل نیز در حال مقاوم‌سازی است، توضیح داد: بهسازی نسبی ۴۶ پل انجام شده است، از حدود ۷۵۰ پل ۶۶ پل که شریان‌های اصلی شهر را به هم وصل می‌کنند در اولویت قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به اینکه برنامه‌نویسی برای طرح‌های مقاوم‌سازی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در حال انجام است، عنوان کرد: این طرح شامل ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های خصوصی، زیرساخت حمل و نقل، تاسیسات آب‌رسانی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات برق رسانی، زیرساخت ارتباطات و تاسیسات سوخت رسانی است. بودجه مقاوم‌سازی ساختمان‌های عمومی ۷۲۴ میلیون دلار، ساختمان‌های خصوصی ۷۹۴ میلیون دلار و شریان‌های حیاتی ۵۶۰ میلیون دلار و در مجموع بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است که البته باید درباره بودجه آن‌ها بحث و بررسی صورت گیرد.

نصیری با بیان اینکه دستگاه‌هایی به نام GPR برای اسکن عمق ۱۰ تا ۱۵ متری زمین به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در شهرداری تهران خریداری شده است تا بتوان عمق ۱۰ تا ۱۵ متری را در بحث فروریزش بررسی کرد، گفت: در بحث ایمنی خرد که شامل مواردی مانند برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، مخاطرات مرتبط با تجهیزات شهری و سایر موارد می‌شود، بررسی و ریشه یابی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث HSE ایجاد ردیف بودجه و ارتقا ساختار سازمانی و تدوین نظام نامه جدید در این حوزه را داشتیم، ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی شهر تهران تاکنون ۱۰۱۰ مدرسه از لحاظ HSE ارزیابی شده است که در این بررسی‌ها ۲۰۶ هزار و ۳۲ مورد عدم انطباق وجود داشته است. همچنین ارزیابی ۲ هزار و ۵۰۰ بوستان طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از لحاظ HSE انجام شده که ۷۵ هزار مورد عدم انطباق وجود داشته که ۶۰ درصد آن‌ها رفع شده است.

وی اضافه کرد: در بحث پایش وضعیت ایمنی جرثقیل‌های برجی شهر تهران از ۲۹۰۰ مورد بازدید به عمل آمده تعداد ۶۴۶ دستگاه جرثقیل برجی شناسایی شده و ۳۱۱ دستگاه نسبت به اخذ استاندارد‌های لازم اقدام کرده‌اند. ضمن اینکه روند صدور شناسنامه ایمنی برای این جرثقیل‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما