شناسهٔ خبر: 68383776 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی:

حق استفاده از مشوق‌های مالیاتی برای مودیان محفوظ است

تهران- ایرنا- رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه حق استفاده از مشوق‌های مالیاتی برای مودیان محفوظ است، گفت: خارج از اختیار بودن انجام تکالیف توسط مودیان نباید منجر به ایجاد محدودیت برای اعمال مشوق‌های قانونی به آنان شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان امور مالیاتی ایران، «سید محمدهادی سبحانیان» اظهار داشت: بر اساس قانون مالیات های مستقیم، شرط برخورداری از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق‌های مالیاتی، ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک در موعد مقرر و به ترتیبی است که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند. اما در راستای بهره‌مندی حداکثری مودیان از تسهیلات و مشوق‌های قانونی، چنانچه ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک توسط مودیان در مهلت تعیین شده خارج از اختیار آنان باشد و صحت این موضوع توسط مراجع بعدی به اثبات برسد، حق استفاده از معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی همچنان برای مودی محفوظ است.

وی افزود: همچنین امکان ایجاد اعتراض نسبت به برگ تشخیص های صادره در راستای اظهارنامه های برآوردی تولیدی درخصوص مودیانی که بنا به شرایط خاص موفق به ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر نشده اند، در نظر گرفته شده است.

سبحانیان بیان‌داشت: بر این اساس، چنانچه برگ تشخیص مالیات بر اساس اظهارنامه برآوردی تهیه و به مودی ابلاغ شود تا زمانی که در برگ تشخیص مالیات، عبارت تهیه شده براساس اظهارنامه برآوردی به صراحت قید نشود و یا در زمان اعتراض مودی از طریق سیستم، امکان تسلیم اظهارنامه برای مودی فراهم نشده باشد، این حق همچنان برای مودی وجود دارد که اعتراض وی بدون تهیه اظهارنامه مالیاتی مورد رسیدگی قرار گیرد.

گفتنی است بعد از ابلاغ برگ تشخیص ناشی از اظهارنامه برآوردی تولیدی به مودی، وی باید در مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کند تا اعتراض وی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

نظر شما