شناسهٔ خبر: 68383292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اردبیل میزبان جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی ایران شد اردبیل میزبان جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی ایران شد

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی ایران به میزبانی اردبیل خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید نوریان امروز در نشست هماهنگی هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در اردبیل با اشاره به ظرفیت بالای استان در حوزه موسیقی، موسیقی را بخش مهمی در پیشینه فرهنگی این دیار اعلام کرد و گفت: اردبیل با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دز حوزه موسیقی دارد، خود صاحب مکتب و جایگاه در موسیقی است.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: هنر موسیقی با ویژگی‌هایی نظیر تن صدای زیر و بم در بحث آواز و خوانندگی و تعدد و تنوع دستگاه‌های موسیقی به‌ویژه ساز تار ایرانی و تار آذربایجانی در اردبیل رونقی خاص از دوران صفویه به بعد داشته و این شکوه و رونق در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است.
او از آلاپازاوغلی، نصرالله ناصح، اسلام رضایف، یعقوب محمداف، ستار اردبیلی، علی سلیمی، عروج دشتی، یدالله زیوه، علی محمد، عارف دانشور، علی محمد نجفی (قطاری) قربانعلی معمرپور، میرزا علی آقا، عسگر مقدم، خلیق، مروت لطفی، خداشکر جلالی، قدرت پورحسن، یوسف الماسی، بهاءالدین خراسانی، ناصر، اسماعیل و منوچهر چشم آذر، لطیف کاظمی، ودود موزن زاده، قادر الفی، عادل الفی، رحمان و وحید اسدالهی و محمدعلی احدی به عنوان نمونه بارز مشاهیر و مفاخر موسیقی استان اردبیل یاد کرد.
نوریان همچنین با اشاره به جایگاه و نقش موسیقی مقامی و عاشیقی در این استان، از برگزاری ۲ دوره جشنواره موسیقی آئینی، حضور و اجرای ارکستر ملی موسیقی ایران، برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی استان، برگزاری همایش بین‌المللی بزرگداشت عاشیق دده فربانی، برگزاری جشنواره موسیقی آموزشگاه‌های آزاد و اجرای همایش‌ها و برنامه‌های مختلف موسیقابی در این استان در سال‌های گذشته خبر داد. 
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از میزبانی اردبیل در جشنواره موسیقی نواحی و دوره دوم جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی کشور از برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی در استان‌های اردبیل، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و کرمان خبر داد.
محمد علی مرآتی با اعلام اینکه اردبیل در منطقه سه کشوری میزبان هنرمندان و گروه‌های موسیقی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، گیلان و اردبیل خواهد بود، از برگزاری این جشنواره در روز‌های ۲۵ تا ۲۷ مهرماه جاری در اردبیل خبر داد.
او حفظ کرامت هنرمندان و شناسایی موسیقیدانان اصیل به‌ویژه گمنام برای حضور در جشنواره در منطقه سه و همچنین اجرای منظم و موثر در روز‌های برگزاری جشنواره را مورد تاکید قرار داد و خواستار ثبت‌نام هنرمندان پیشکسوت موسیقی در سامانه بامک انجمن موسیقی ایران شد.

نظر شما