شناسهٔ خبر: 68378806 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خرید تضمینی بیش از ۱۱.۷ میلیون تن گندم در کشور / پرداخت پول گندم و کلزا

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم از ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تن عبور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی با اعلام این مطلب در آئین آغاز فصل زراعی با محوریت کشت پاییزه سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خواستار ادامه حمایت‌های دولت از تولید این محصول شد و اظهار کرد: در سال‌هایی که از بخش کشاورزی حمایت شده، تولیدات افزایش یافته است.

وی با بیان این که کیفیت گندم‌های تولیدی کشور در سه سال اخیر افزایش یافته است، متوسط پروتئین گندم تولید ایران را ۱۳ درصد و متوسط گلوتن مرطوب را ۳۰ درصد عنوان کرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تولید و خرید تضمینی در چهار سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: مصرف متعادل کودهای شیمیایی، افزایش مصرف بذور اصلاح شده، توسعه آبیاری نوین، کشت‌های مکانیزه، طرح جهش تولید در دیمزارها، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و قیمت خرید تضمینی مناسب به این رشد کمک کرده است.

سهرابی تصریح کرد: ظرف سه سال اخیر توزیع کودهای فسفاته از ۶۲ هزار تن به حدود ۲۰۷ هزار تن افزایش یافته و با این حال براساس اعلام مؤسسه تحقیقات خاک و آب، کود فسفاته مورد نیاز ۴۷۴ هزار تن در سال می‌باشد همچنین یارانه‌های کودهای کشاورزی باید تأمین شود.

وی ادامه داد: سطوح مبارزه با بیماری‌های گندم از ۵۵۲ هزار هکتار به یک میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار، مبارزه با آفت سن گندم از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به سه میلیون و ۱۲۷ هزار هکتار و مبارزه با علف‌های هرز از سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار به سه میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال جاری ۴۴۰ هزار تن بذر گندم در کشور تولید شده که امیدبخش است.

همچنین علیرضا مهاجر، معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم کاران اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پول گندم و کلزا به موقع پرداخت می‌شود.

نظر شما