شناسهٔ خبر: 68378207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سرزمین کتاب - ۳۲

«مهرگان» فقط کتاب می‌فروشد

لرستان - کتاب‌فروشی «مهرگان» الیگودرز هر آنچه به چشم می‌خورد کتاب است و خبری از لوازم التحریر و محصولات دیگر نیست.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب‌فروشی مهرگان الیگودرز سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را با مدیریت محمود حسینی که عاشق کتاب و کتاب‌خوانی شروع کرده است.

حسینی به خبرنگار ایبنا گفت: برای من کتاب فروشی با همه چالش‌ها و دغدغه‌های حوزه کتاب و کتاب‌فروشی عشق و لذتی است که با هیچ چیز آن را عوض نمی‌کنم.

در کتاب‌فروشی مهرگان هر آنچه به چشم می‌خورد کتاب است و دیگر هیچ، اینجا خبری از لوازم التحریر و محصولات دیگر نیست.

به گفته مشتریان و اساتید دانشگاهی و کتاب‌خوان‌ها، کتابفروشی مهرگان الیگودرز یکی از قوی‌ترین کتاب‌فروشی‌های غرب کشور است.

«مهرگان» کتاب‌فروشی که همچنان کتاب می‌فروشد

مساحت کتاب‌فروشی ۷۰ متر با ۴۰ هزار جلد کتاب است، شاید بتوان گفت کتاب‌فروشی مهرگان تمام کتاب‌های خیابان انقلاب را در خود جای داده است، هزاران عنوان کتاب از قوی‌ترین و بهترین ناشران و مترجمان و نویسندگان ایرانی وخارجی.

حسینی بیان کرد: با توجه به اهمیتی که برای کودکان و نوجوانان قائل بودم، سه ستون از مغازه را به کتاب کودک و نوجوان اختصاص داده‌ام.

مدیر کتاب‌فروشی مهرگان درباره درصد قفسه‌های کتاب‌فروشی‌اش گفت: همان‌طور که خودتان می‌بینید اینجا فقط کتاب است و دیگر هیچ، ما در مهرگان نه لوازم التحریر و نه هیچ محصولی دیگر عرضه نمی‌کنیم، کتاب‌هایی در تمام زمینه‌ها از جمله رمان، شعر، تاریخ ادبیات، تاریخ، فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنری، کودکان و نوجوانان‌، زبان‌های خارجه، کتاب‌های فانتزی، مذهبی، دانشگاهی، کمک درسی در اینجا عرضه می‌شوند.

او درباره راهکارهای خود برای توسعه و ترویج کتابخوانی عنوان کرد: قطعاً برای ترویج و توسعه کتاب‌خوانی باید ناشران خوب و سالم و کتاب‌فروشی‌ها در نقاط کم‌برخوردار حمایت بشوند، وزارت ارشاد باید برای ثبات و کاهش قیمت کتاب کمک و اقدام کند.

«مهرگان» کتاب‌فروشی که همچنان کتاب می‌فروشد

لزوم اختصاص یارانه تخفیف به کتاب‌فروشی‌های مناطق محروم

وقتی از آقای حسینی می‌پرسیم چه اقدامی؟ افزود: خب باید یارانه تخفیف کتاب به صورت سالم به کتابفروشی‌ها در مناطق کم‌برخوردار اختصاص بدهند و البته بر این امر هم نظارت داشته باشد.

صدا و سیما به جای چیپس و پفک کتاب و کتابخوانی را تبلیغ کند

حسینی درباره فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه مطالعه گفت: صدا و سیما به جای تبلیغ چیپس و پفک، در مورد کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب‌فروشی‌ها و ناشران بزرگ برنامه تولید کند و اصلاً شبکه‌ای به اسم کتاب داشته باشد، با شعار هیچ چیزی درست نمی‌شود.

بازار کتاب را ناشران زرد مسموم کرده‌اند

حسینی گفت: بازار کتاب را متاسفانه ناشران زرد و قلابی مسموم و خراب کردند، ناشرانی که ۵۰ تا ۹۰ درصد کتاب را تخفیف می‌دهند در جامعه فاسد و بزهکار حساب می‌شوند و باید جمع بشوند همچنین ناشران بی‌اخلاق مافیای کمک درسی که هیچ اصول اخلاقی و کاری ندارند باید جمع بشوند. کاغذ باید صرف تولید و چاپ کتابی بشود که چندین دهه قابل استفاده باشد، نه صرف تولید کمک درسی شود که بعد از یکسال دور ریخته بشود.‌

«مهرگان» کتاب‌فروشی که همچنان کتاب می‌فروشد

او ادامه داد: چرا ناشران قوی و سالم باید برای تهیه کاغذ مشکل داشته باشند و عده‌ای ناشر زرد بدون دردسر کتاب‌های فیک تولید کنند و هیچ نهادی هم بر عملکرد آنها نظارت نداشته باشد؟ چرخه سالم عرضه کتاب این است که ناشر کتاب را تولید و به پخشی می‌دهد و او هم به کتاب‌فروشی تحویل دهد.

نظارت در قیمت‌گذاری کتاب وجود ندارد

حسینی با ابراز گلایه از اینکه در قیمت‌گذاری کتاب نظارتی وجود ندارد، گفت: متاسفانه ناشر کتاب را مستقیم به مشتری تحویل می‌دهد، در صورتی‌که موقع قیمت‌گذاری برای پخشی و کتاب‌فروش درصدی در نظر گرفته و روی قیمت کتاب اضافه کرده است‌، حالا با حذف غیر اخلاقی دو شغل پخش و کتاب‌فروش‌، سود خودش را بیشتر می‌کند و باعث نابودی پخشی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

مدیر کتاب‌فروشی مهرگان درباره پیشنهاد خود برای ساماندهی بازار کتاب گفت: باید سامانه‌ای زیر نظر وزارت ارشاد راه‌اندازی شود و از کتاب‌فروشی‌های دلسوز که از سر علاقه و دغدغه فعالیت می‌کنند حمایت شود. به عنوان نمونه کتابفروشی من با ۴۰ هزار جلد کتاب و هزاران عنوان نیاز به مکانی بزرگتر دارد اما متاسفانه تا حالا هیچ حمایتی ندیدم.

نظر شما