شناسهٔ خبر: 68374238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

کنسول یا پی‌سی؛ در سال ۲۰۲۴ کدام را انتخاب کنیم؟

معین مرادی

صاحب‌خبر -

از ابتدای ظهور صنعت گیمینگ دوراهی کنسول و پی‌سی وجود داشته و دارد. هر کدام از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی‌توان یک نسخه ثابت برای تمام افراد پیچید به همین دلیل هرکس باید با توجه به شرایط خود میان کنسول و پی‌سی انتخاب کند. در این مقاله از ویجیاتو به بررسی مزایا و معایب کنسول‌ و پی‌سی‌ می‌پردازیم.

تصویر تزئینی از یک دسته بازی
فهرست محتوا
  • 1 مزایای کنسول چیست؟
  • 1.1 سادگی استفاده
  • 1.2 هزینه اولیه کمتر
  • 1.3 تجربه بازی‌ها به‌صورت بهینه
  • 2 مزایا پی‌ سی چیست؟
  • 2.1 انعطاف پذیری بسیار بالا
  • 2.2 تنوع زیاد بازی‌ها
  • 2.3 قابلیت‌های چند منظوره
  • 2.4 ماد ها
  • 3 معایب کنسول چیست؟
  • 3.1 امکان شخصی‌سازی کمتر
  • 3.2 گرافیک ضعیف‌تر
  • 3.3 قیمت بازی‌ها
  • 3.4 وابسته بودن به سازنده
  • 4 معایب پی‌ سی چیست؟
  • 4.1 هزینه اولیه بالاتر
  • 4.2 پیچیده‌تر بودن
  • 4.3 مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • 4.4 به‌روزرسانی‌های مداوم
  • 5 پی سی یا کنسول کدام را بخریم؟

مزایای کنسول چیست؟

سادگی استفاده

کنسول‌ها دستگاه‌هایی صرفا برای بازی کردن هستند و به‌ همین دلیل سازندگان کنسول‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که بازی‌کردن با کنسول‌ها را تا جای ممکن ساده‌ و سریع‌تر باشد. به‌طوری که در حال‌حاضر کنسول‌های PS5 و Xbox Series به‌لطف حافظه‌های SSD، رم‌های سریع و همچنین رابط‌های کاربری مینیمال به‌سادگی هر چه تمام‌تر می‌توانند هر بازی‌ای را اجرا کنند.

هزینه اولیه کمتر

نسبت به پی‌سی‌های چند هزار دلاری یک کنسول پانصد دلاری، انتخابی به‌صرفه‌تر است. بنابراین برای افرادی که صرفا قصد بازی کردن دارند انتخاب یک کنسول گیمینگ انتخاب بهتری از لحاظ مالی می‌تواند باشد. این در حالی است که برخلاف ‌پی‌سی هنگام خرید کنسول شما نیاز به خرید تجهیزات اضافه مانند کیبورد و موس ندارید و معمولا در جعبه کنسول‌ها یک کنترلر به‌همراه کنسول قرار دارد.

تجربه بازی‌ها به‌صورت بهینه

پی‌سی‌های گیمینگ طیف گسترده‌ای از کانفیگ‌های مختلف سخت‌افزاری را دارند، اما کنسول‌ها تنها یک نوع مشخصات سخت‌افزاری را دارا می‌باشند. به‌همین دلیل سازندگان کنسول‌ها می‌توانند بازی‌ها را برای همان یک‌نوع سخت‌افزار بهینه کنند. به‌همین دلیل ممکن است یک پی‌سی و کنسول یک مشخصات خاص را داشته باشند اما بازی‌ها در کنسول بسیار بهتر اجرا شوند.

تصویری تزئینی از چند کنسول گیمینگ

مزایا پی‌ سی چیست؟

انعطاف پذیری بسیار بالا

در پی‌سی‌ها تقریبا تمام بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌سادگی می‌توان شخصی‌سازی کرد. این شخصی سازی‌ مزیت بزرگی برای افرادی است که می‌خواهند بازی‌ها را آنطور که دوست دارند تجربه کنند و صرفا نمی‌خواهند تابع کمپانی سازنده باشند.

تنوع زیاد بازی‌ها

در پلتفرم ویندوز به‌لطف آزادی عمل‌های بیشتری که وجود دارد، می‌توان به تجربه بازی‌های بسیار زیادی را تجربه کرد. از بازی‌های اختصاصی ویندوز گرفته تا بازی‌های انحصاری کنسول‌هایی مانند نینتندو سوییچ یا پلی‌استیشن روی شبیه‌‌سازهای موجود روی این پلتفرم.

تصویری تزئینی از یک کامپیوتر گیمینگ

قابلیت‌های چند منظوره

پی‌سی‌ها برخلاف کنسول‌های گیمینگ تنها برای بازی کردن ساخته نشده‌اند، کارهای بسیار بسیار متنوعی می‌توان با پی‌سی‌ها انجام داد و به همین دلیل پی‌سی به انتخاب اول کسانی تبدیل شده‌اند که قصد دارند در کنار بازی کردن با کامپیوتر خود کارهای دیگری مانند ادیت ویدیو و عکس، برنامه‌نویسی، ترید و... نیز انجام دهند.

ماد ها

یکی از بزرگترین مزیت‌های پی‌سی وجود مادهای مختلف برای بازی‌ها است. ماد که مخفف مادیفیکیشن یا تغییر دادن است، به معنای تغییر دادن بازی به‌صورت دیگری است. این مادها اکثر مواقع توسط هواداران بازی‌ ها ساخته می‌شوند و گاها تجربه بازی را تا حد خوبی بهبود می‌بخشند. البته که مادهای مختلفی برای سرگرمی ساخته می‌شوند و بازی‌ها را به‌حالت بامزه‌ای در می‌آورند.

تصویری تزئینی از یک کامپیوتر گیمینگ

معایب کنسول چیست؟

امکان شخصی‌سازی کمتر

در کنسول ها چندان نمی‌توان چیزی را تغییر داد و باید با همان حالتی که سازنده کنسول در نظر گرفته‌است، بسوزید و بسازید. البته که تغییرات کوچکی مانند اضافه کردن حافظه جانبی یا تغییر دادن پس‌زمینه کنسول وجود دارد. اما این شخصی‌سازی‌ها به هیچ عنوان قابل قیاس با پی‌ سی نیست. به همین دلیل افرادی که به‌دنبال یک محیط قابل شخصی‌سازی می‌گردند، خرید یک کامپیوتر گیمینگ را به یک کنسول ترجیح می‌دهند.

گرافیک ضعیف‌تر

هر چقدر هم که یک کنسول بهینه باشد، نمی‌تواند با کامپیوترهای پرچمدار در زمینه گرافیک رقابت کند. زیرا با وجود تمام بهینه‌سازی‌ها همچنان کامپیوترهای گیمینگ سطح بالا، قدرت پردازشی بالاتری دارند و به همین دلیل اگر قصد تجربه‌ یک بازی با حداکثر گرافیک را دارید، پیشنهاد می‌شود که به سراغ یک پی‌سی گیمینگ بروید.

تصویری تزئینی از چند کنسول گیمینگ

قیمت بازی‌ها

قیمت خرید بازی‌ها یکی از بزرگترین مشکلات کسانی که کنسول دارند است. هرچند که می‌توان با تغییر ریجن قیمت‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد، اما همچنان قیمت بازی‌ها برای کشورهای جهان سوم زیاد به‌حساب می‌آید. این اما در حالی است که بسیاری از افراد به صورت کرکی و رایگان بازی‌ها روی پلتفرم ویندوز تجربه می‌کنند.

وابسته بودن به سازنده

در حالی که ممکن است یک سیستم گیمینگ متعلق به ده سال قبل همچنان بتواند بازی‌های روز را اجرا کند، اما کنسول‌ها در همه حال وابسته به سازنده خود هستند و اگر سازنده کنسول پشتیبانی خود را از کنسول قطع کند، آن کنسول هیچ بازی جدیدی را نمی‌تواند اجرا کند. همانطور که کنسول‌های نسل هفت چندین سال است که هیچ بازی جدیدی دریافت نکرده اند.

تصویری تزئینی از چند کنسول گیمینگ

معایب پی‌ سی چیست؟

هزینه اولیه بالاتر

با وجود اینکه پس از خرید پی‌سی گیمینگ، عملا هزینه چندانی برای خرید بازی متحمل نمی‌شوید، اما کامپیوترها به خودی خود دستگاهی گران هستند. به همین دلیل خرید کنسول صرفه بیشتری از لحاظ اقتصادی نسبت به پی‌سی دارند.

پیچیده‌تر بودن

برخلاف کنسول‌ها بازی کردن با پی‌سی پیچیدگی‌های خاصی مانند اپدیت کردن درایورها، نصب پیش‌نیازهایی مانند DirectX، نصب لانچرهای مختلف و... دارد. اگر فردی هستید که صرفا می‌خواهید با فشردن یک دکمه بازی را اجرا کنید پیشنهاد می‌شود که به سراغ کنسول‌ها بروید.

تصویری تزئینی از یک کامپیوتر گیمینگ

مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

هرچند که در سال‌های اخیر مشکلات پی‌سی‌ها کمتر و کمتر شده است اما این یک واقعیت انکار ناپذیر است که پی‌سی‌ها عمدتا بیشتر از کنسول‌ها دچار مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شوند و باید توجه بیشتری به نحوه استفاده از پی‌سی‌ها داشت.

به‌روزرسانی‌های مداوم

یک کامپیوتر گیمینگ دائما با آپدیت‌های مختلف درگیر است. از آپدیت‌های پشت سر هم ویندوز گرفته تا به‌روزرسانی‌های همیشگی کارت گرافیک و لانچرها. بنابراین پس از خرید یک کامپیوتر گیمینگ انتظار آپدیت‌های مختلف را داشته باشید.

تصویری تزئینی از یک کامپیوتر گیمینگ

پی سی یا کنسول کدام را بخریم؟

انتخاب بین کنسول و پی‌سی بیشتر وابسته به انتظارات و ترجیحات شخصی شما است. اگر به دنبال استفاده آسان، تجربه بازی به‌صورت یکپارچه و هزینه اولیه کمتر هستید، کنسول گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال انعطاف‌پذیری بالا، گرافیک بهتر، بازی‌های گسترده‌تر و امکان شخصی‌سازی بیشتر هستید، پی‌سی انتخاب بهتری خواهد بود.

برای بازی‌های آنلاین کدام یک بهتر است؟

بازی‌های آنلاین زیادی روی هر دو پلتفرم وجود دارد و می‌توان گفت هر دو پلتفرم برای بازی‌های آنلاین مناسب هستند.

در کدام پلتفرم بازی‌های مستقل (indie) بیشتری وجود دارد؟

بازی‌های مستقل معمولا در ابتدا روی پلتفرم پی‌سی منتشر می‌شوند سپس برای کنسول‌ها پورت می‌شوند.

پی‌ سی برای بازی‌های جدید مناسب‌تر است یا کنسول؟

به دلیل امکان ارتقا پی‌سی‌ها گزینه مناسب‌تری برای تجربه بازی‌های جدید با آخرین گرافیک هستند، هرچند که کنسول‌های جدید هم تا چندین سال بازی‌های جدید را دریافت می‌کنند.

بازی‌های آنلاین زیادی روی هر دو پلتفرم وجود دارد و می‌توان گفت هر دو پلتفرم برای بازی‌های آنلاین مناسب هستند.

بازی‌های مستقل معمولا در ابتدا روی پلتفرم پی‌سی منتشر می‌شوند سپس برای کنسول‌ها پورت می‌شوند.

به دلیل امکان ارتقا پی‌سی‌ها گزینه مناسب‌تری برای تجربه بازی‌های جدید با آخرین گرافیک هستند، هرچند که کنسول‌های جدید هم تا چندین سال بازی‌های جدید را دریافت می‌کنند.

نظر شما