شناسهٔ خبر: 68373166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

زلنسکی: روسیه یکی از بزرگترین حملات هوایی را در سراسر اوکراین انجام داد

خبرگزاری ایرنا

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که در حملات هوایی امروز (دوشنبه) به شهرها و تاسیسات انرژی در سراسر این کشور، از بیش از ۱۰۰ موشک مختلف و همچنین حدود ۱۰۰ پهپاد استفاده شده است و آن را «یکی از بزرگترین حملات» روسیه در طول بیش از دو سال و نیم گذشته توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات اوکراینی اعلام کردند که روسیه امروز (دوشنبه) یک حمله موشکی و پهپادی «عظیم» را به منظور هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی در سراسر اوکراین انجام داد که به قطع برق در چندین شهر این کشور منجر شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در این باره در پیام‌رسان «تلگرام» نوشت: این یکی از بزرگترین حملات ترکیبی بود. بیش از صد موشک از انواع مختلف و حدود صد هواپیمای بدون سرنشین در این حمله روسیه به کار گرفته شد.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین تصریح کرد که ده‌ها موشک و پهپاد را که تقریبا تمام مناطق این کشور را هدف قرار داده، از مناطق شرقی خط مقدم «خارکیف» و «دنیپرو» گرفته تا شهر بندری جنوبی «اودسا» و همچنین «کی‌یف»، پایتخت اوکراین، شناسایی کرده است.

دنیس شمیهال نخست‌وزیر اوکراین امروز در پیامی در «تلگرام» با ادعای اینکه «تروریست‌های روسی بار دیگر زیرساخت‌های انرژی را هدف قرار داده‌اند»، نوشت: حداقل ۱۵ منطقه توسط ترکیبی از پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های مافوق صوت کینژال هدف قرار گرفتند.

همچنین هرمان هالوشنکو وزیر انرژی اوکراین با اشاره به اینکه هدف این حملات «بخش انرژی» بود، افزود که میزان خسارت در حال بررسی است.

طبق این گزارش، تیم‌های شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا در کی‌یف و دنیپرو، صدای چندین انفجار را در طول شب [به وقت محلی]شنیدند.

سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه «روسیه در طول جنگ با اوکراین، بار‌ها زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف قرار داده است»، افزود: اگرچه متحدان غربی کی‌یف، تجهیزات نظامی زیادی را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، اما شرایط سختی را برای نحوه استفاده از این تجهیزات تعیین کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در پی حملات امروز (دوشنبه)، مقامات اوکراینی بار دیگر از متحدان خود خواستند تا به آن‌ها اجازه دهند تا به عمق خاک روسیه [با تجهیزات اهدایی غرب]حمله کنند.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد «اوکراین نمی‌تواند در توانایی‌های دوربرد خود محدود شود وقتی تروریست‌ها با چنین محدودیت‌هایی مواجه نیستند»، دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز دو درخواست از متحدان کی‌یف کرد: «اول، تایید حملات دوربرد اوکراین به تمام اهداف نظامی قانونی در خاک روسیه. دوم، موافقت با استفاده از قابلیت‌های دفاع هوایی شرکا برای سرنگونی موشک‌ها و پهپاد‌های نزدیک به حریم هوایی آنها.»

بر اساس این گزارش، اوکراین هفته‌ها بود که برای حمله بزرگی از سوی مسکو در واکنش به حمله غافلگیرانه کی‌یف به منطقه مرزی «کورسک» روسیه، آماده شده بود. سفارت آمریکا در کی‌یف پیش از روز استقلال اوکراین در روز شنبه نیز نسبت به افزایش خطر حملات پهپادی و موشکی روسیه هشدار داده بود.

نیرو‌های اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز هفدهم مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

نظر شما