شناسهٔ خبر: 68372989 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تارقلی‌زاده: دستگاهای VAR ما غیرقانونی نیستند

کیوان پورباقری

یک مقام فدراسیون فوتبال گفت: دستگاه‌های VAR ما غیرقانونی نیستند؛ ورزشگاه آزادی در نهایت ۱۱ دوربین دارد و این‌طور نیست که بگوییم چیزی که ما داریم VAR نیست و این سیستم یک چیز خارق‌العاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی تارقلی‌زاده، مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال درباره انتقادات از سیستم VAR اظهار کرد: از روزی که وارد فدراسیون فوتبال شدم نظرم این بوده که یک تیم پشت تیم قوی داشته باشیم و شامل همه چیز می‌شود که از جمله همین استانداردسازی جزو آن است. شاید VAR یکی از این مسائل است که می‌توانیم کنار هم آن را درست کنیم. ما ۳۵ داور را آموزش دادیم، آیا این توهم بوده؟ ما دستگاهی آوردیم که حدود ۳۰-۴۰ نفر آمدند و تاییدیه فیفا را روی دستگاه‌ها دیدند، VAR فقط نقش این را دارد که به بازی کمک کند و همان‌طور که آقای مرادی گفتند نفر آخر تصمیم گیرنده داور بازی خواهد بود. وقتی در سال ۲۰۱۰ آقای پلاتینی با سیستم خط دروازه مخالفت کرد، گفت دلم نمی‌خواهد که از تصمیم انسانی به تصمیم دستگاهی برویم. ۱۵۰ سال انسان تصمیم گرفته و الان هم انسان تصمیم گرفته فقط دستگاه کمک می‌کند. ما سیستمی را پیاده کردیم که خود فیفا و AFC توصیه کرده‌اند. هیچ‌کسی این وسط نبوده و ما مصوبه هیات رییسه را داریم و دستگاه‌ها غیرقانونی نیستند. در جام جهانی و جام ملت‌ها هر تصویری که به VAR بدهند، همان تصاویر بررسی می‌شود. ما به بضاعت سازمان صدا و سیما نگاه می‌کنیم. ورزشگاه آزادی در نهایت ۱۱ دوربین دارد و این‌طور نیست که بگوییم چیزی که ما داریم VAR نیست و VAR یک چیز خارق‌العاده است که از آسمان می‌آید؛ این‌طور نیست.

او درخصوص این که چرا تصاویر صحنه آهسته VAR در تلویزیون پخش نمی‌شود؟ گفت: یک پروتکلی وجود دارد. یک زمان ۹۰ ثانیه به داور می‌دهند که برود و صحنه را ببیند، بعد تاخیری داریم که تصمیم بگیرد. این تصویر در ازی با ترکتور همانی است که به تلویزیونی می‌دهیم. من یک نکته‌ای را توضیح بدهم. نماینده صدا و سیما آمدند که صحبت کنیم، بحث این را داشتیم که یک وفاق ملی داشته باشیم. در روز بازی استقلال و شمس آذر از ایشان پرسیدم که شرایط چرا این‌طور است و گفتند که چهار دپارتمان ما فیدبک داده‌اند و یک دپارتمان مانده که نظر آن را هم می‌دهیم. یک پیشنهاد خیلی خوبی دادند که چطور کولینگ آن را بهتر هم کنیم. در ارتباط با بحث VAR ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که به بازی کمک کنیم. قرار نیست که VAR جای داور را بگیرد. ما باید به جامعه طوری اطلاعات صحیح بدهیم که کمک کند. خانواده داور هم خانواده ماست و اگر قرار باشد بازی خوبی داشته باشیم، داور ما باید اعتماد به نفس داشته باشد. وقتی داور ما در جام جهانی سوت می‌زند، افتخار مملکت ماست. ما با این شرایط هجمه‌ای به وجود بیاوریم اعتماد به نفس ‌داور را می‌گیریم. داوران ما با اعتماد به نفس هستند و به جای ۲ چشم و یک نفر، ۸ چشم و ۴ نفر تصمیم می‌گیرند. صدا و سیما، اصحاب رسانه، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید یک خانواده شوند که این کشتی را به منزل مقصود برسانند.

تارقلی‌زاده  درباره احتمال قطعی سیستم داور وسط بازی استقلال و ملوان با اتاق VAR گفت: در اتاق VAR من و دیگران حق نداریم حضور داشته باشیم. کلا VAR یک دوربین دارد و برای این است که محرمانگی آن حفظ شود و آن دوربین در اتاق  VAR است.

او درخصوص قیمت هر دستگاه VAR گفت: در جلساتی که با فیفا داشتیم، قیمت این سیستم تقریبا با استاندارد فیفاست. ما در این رابطه ابتدا درخصوص قیمت یک محرمانگی مالی است که وارد آن نمی‌شویم ولی هیچ شخصی در این بین واسطه نبوده که بخواهد تخفیفی بگیرد. تمام کار ما با فیفا بود و با آن‌ها سر و کار داشتیم.

انتهای پیام

نظر شما