شناسهٔ خبر: 68372331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

"نادان‌دوستان" کابینه چهاردهم

نخستین دردی که پزشکیان باید درمانش کند/ ویروسی که زیر گوش دولت لانه کرده است!

دکتر پزشکیان باید به دنبال رفع ویروسی باشد که از زیر گوش دولت تا لابه‌لای برخی رسانه‌ها و محافل سیاسی رخنه کرده و قصد دارد از اهمیت کارآمدی بکاهد و بر وزن مقولات دیگر بیافزاید.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق _ فرایندهای برگزاری انتخابات زودهنگام، انتخاب کابینه و سایر فرایندهای سیاسی و اجرایی و قانونی مرتبط با تشکیل دولت چهاردهم به خوبی طی شد و همه منتظر گام‌گذاشتن دولت پزشکیان در مسیر کارآمدی و اجرائیات بهتر کشور هستند.

لکن در این میان برخی عناصر نامطلوب که بعضا نزدیک به دکتر پزشکیان نیز هستند به مصداق ضرب المثلی قدیمی مشغول "چوب لای چرخ امور گذاشتن" هستند!

به این معنی که گویی این کسان مأموریت یافته‌اند توجه پزشکیان را از امر مهم خدمتگزاری و کارآمدی منحرف کنند و او را مشغول سیاست‌بازی کنند.

در این باره می‌توان به مصاحبه اخیر یکی از مقامات ستاد انتخاباتی پزشکیان اشاره کرد...

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران که سابقه محکومت به زندان و شلاق با شکایت قالیباف را هم در پرونده خودش دارد؛ اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا مدعی شد که "معاون نظارت بر صندوق‌های انتخابات در ستاد پزشکیان" بوده است.

او در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که انتخاب برخی وزرا از دولت سیزدهم به چه دلیل بوده است، می‌گوید: آقای رئیس جمهور اعلام کردند که بناشان بر اجماع ملی است. به نظر می‌آید که سه بخش به خوبی دیده نشده است و الان که ملاحظه می‌کنید 3 نفر از کابینه مرحوم آقای رئیسی به کابینه دولت جدید آمده‌اند؛ وزیر صمت، سازمان انرژی اتمی و اطلاعات در لیست هستند که مشخصا به ایشان رای ندادند و در اردوی رقبا بودند. گله شدیدی که دوستان دارند به خصوص تاکیدشان روی وزارت کشور است.

میرلوحی می‌افزاید: اگر آقای رئیس جمهور می‌خواستند به قول خودشان و آن نرمی که در جهان مطرح است، عمل کنند باید ۶ نفر در این لیست از خانم‌ها حضور می‌داشت... آقای رییس جمهور باید توجه داشته باشند، دوستانی زحمت کشیدند و در منزل مردم تک به تک رفتند، واقعا کسانی بسیار تلاش کردند.

او گفته است: من چون در ستاد آقای روحانی و همچنین آقای پزشکیان بودم و مسئولیت نظارت بر صندوق آرا را بر عهده داشتم به آقای عبدالعلی زاده گفتم که نکند آقای پزشکیان هم مانند روحانی از رای دهندگان و هواداران خودش جدا شود و فقط برای جذب دیگران تلاش کند.

میرلوحی در ادامه تصریح می کند:‌ شما ببینید که کابینه معرفی شد ولی هیچکس؛ نه آقای رئیس جمهور نه معاون اول توضیحی ندادند که بر چه مبنایی آقای مومنی را برای وزارت کشور که خیلی مهم است دعوت کردند در صورتی که ایشان شعارشان این بود که من می‌خواهم به کارشناسان و متخصصان توجه کنم. می‌گفتند درست است که جراح قلب هستم ولی در تمام امور متخصص نیستم، در یک رشته تخصص دارم؛ بر اصل تخصص تاکید می‌کردند. باید توضیح دهند.

این مقام اجرایی ستاد پزشکیان همچنین می‌گوید: بالاخره ۷۰ درصد وزارت آموزش و پرورش و بهداشت خانم‌ها هستند، وزارتخانه‌های مختلفی داشتیم و داریم که خانم‌ها به خوبی می‌توانند از عهده کار آن بر بیایند در این صورت چرا یک نفر خانم برای حضور در هیئت دولت انتخاب شد؟ چه اشکالی پیش می‌آمد اگر برای وزرات ارشاد، آموزش و پرورش و بهداشت یک خانم معرفی می‌شد؟ [1]

نخستین دردی که پزشکیان باید درمانش کند/ ویروسی که زیر گوش دولت لانه کرده است!

*بصورتی کاملا عینی و ملموس مشاهده می‌شود که میرلوحی نه تنها هیچ احترامی به "حق پزشکیان" برای چینش کابینه‌اش ندارد بلکه بالتمامه در سمت منتقدان نانجیب او قرار گرفته است و به چینش کابینه می‌تازد.

عجیب‌تر هم اینکه هیچ مطالبه یا تأکید در سخنان میرلوحی بر "کارآمدی" و کارنامه کابینه در جهت خدمت به مردم دیده نمی‌شود.

و این تأسف‌آورترین بخش ماجراست.

بلکه به جای آن تنها چیزی که دیده می‌شود اصرار میرلوحی و عزاداری او برای اعطای پست وزارت کشور به یار دیرین پزشکیان یعنی سردار مومنی، چرایی نبود زنان بیشتر در کابینه مردان و چرایی پاسخ ندادن پزشکیان به منتقدان ضعیف کابینه است.

دقت شود که اگرچه میرلوحی در بخش دیگری از همین مصاحبه تصریح می‌کند که "اگر قول‌هایی که رییس‌جمهور درباره سیاست خارجی، رفتار با جوانان، احترام به زنان و اقوام و مسائلی از این دست داده‌اند، اتفاق افتاد، شاید آن وقت رای‌دهندگان متقاعد شوند که ایشان یک سیاست مشخص و هدفمندی داشتند" لکن در همین بخش نیز شاهد مطالبات سیاسی هستیم نه مطالبه کارآمدی و خدمتگزاری بیشتر به مردم!

چه اینکه حرف درست و موضع عقلانی این بود که میرلوحی همچون چپ‌های نجیب بگوید که پزشکیان باید در سرجمع کابینه و انتصابات خود صرفا اوضاع و معیشت بهتری را برای کلیت مردم رقم بزند. اما نگفت!

در اینجا بیان یک نکته مهم سیاسی هم ضرورت دارد و آن اینکه تأکید بر کارآمدی به معنای تقبیح مطالبات سیاسی و قشری نیست و این مطالبات در صورت معقول بودن حتما جزو مهامّ امور هستند.

لکن وقتی کشور درگیر مشکل گرانی و ناکارآمدی است و این مشکل هم به اصلی‌ترین اولویت اداره کشور تبدیل شده؛ لاجرم باید همه امور را در وهله اول با کارآمدی سنجید.

ضمن اینکه "حقّ پزشکیان" در چینش کابینه هم یک حق اصیل و غیر قابل خدشه است و کسی که به پزشکیان رأی می‌دهد اما نظر او برای چینش کابینه را قبول ندارد؛ البته دچار نقص در نگرش سیاسی درست است. اگر در موضع تزویر نباشد!

نخستین دردی که پزشکیان باید درمانش کند/ ویروسی که زیر گوش دولت لانه کرده است!

*اگر طبیب به بیماری توجه نکند!

سخن اصلی‌تری هم در این میان شکل می‌گیرد و آن نگرانی برای دکتر پزشکیان عزیز است.

طی روزهای اخیر کمتر اصلاح‌طلب یا هوادار پزشکیانی را دیدیم که به صحنه بیاید و ضمن دفاع از حقّ اصیل پزشکیان برای چینش کابینه؛ بر لزوم بروز کارآمدی در سرجمع کارنامه‌ی کابینه تأکید کند.

چه اینکه حتما رئیس‌جمهور جدید هم اذعان می‌کنند که اگر نتیجه تمام وفاق‌ها و چینش‌ها و انتخابات‌ها و سیاست‌ورزی‌های ما به "کارآمدی" منجر نشود؛ عملا به هیچ در هیچ رسیده‌ایم و فقط بیهوده هوای کره زمین را تنفس کرده‌ایم و وقت خلق‌ا... را گرفته‌ایم!

نتیجه آنکه دکتر پزشکیان باید همانند یک طبیب به دنبال رفع ویروسی باشد که از زیر گوش دولت تا لابه‌لای برخی رسانه‌ها و محافل سیاسی رخنه کرده و قصد دارد از اهمیت کارآمدی بکاهد و در مقابل بر وزن مقولاتی مثل حق اعتراض و روابط خارجی و برجام و گشت ارشاد بیافزاید.

این بیماری اگر درمان نشود؛ تن دولت قطعا رنجور خواهد شد.

بایستی دردمندانه به پزشکیان گفت که نیروهای سیاسی اطراف او و حامیان انتخاباتی‌اش اگر در سمت مردم، معیشت و کارآمدی نیستند؛ هرکه هستند اما دوست عاقل نیستند...

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1518254

نظر شما